Polskie samoloty bojowe. Ambitne plany i niezrealizowane projekty

Partnerzy zaangażowani w produkcję samolotu Draco, który powstanie także w wersji bojowej, 3 lutego 2025 roku podpisali list intencyjny. Draco nie będzie pierwszym samolotem bojowym zaprojektowanym i produkowanym w Polsce. Polskie zakłady produkowały już nowoczesne myśliwce, a konstruktorzy tworzyli projekty nowatorskich maszyn. Co wiemy na ich temat?

Samolot I-22 IrydaSamolot I-22 Iryda
Źródło zdjęć: © Lic. CC BY-SA 2.0, Rob Schleiffert, Wikimedia Commons
Łukasz Michalik

Samolot Draco to rozwinięcie finalnej wersji samolotu PZL-104 Wilga - lekkiej, wielozadaniowej maszyny, produkowanej w Polsce w latach 1962-2008. Ostatni egzemplarz Wilgi - samolot PZL-104MA Wilga 2000 o numerze 0060024 - został przebudowany przez konstruktora i entuzjastę lotnictwa Mike’a Pateya.

Mike Patey zmienił m.in. sinik - dzięki temu Wilga stała się samolotem HyperSTOL (Short Take-Off and Landing), zdolnym do startu i lądowania niemal w miejscu, po bardzo krótkim roz- i dobiegu (25-30 m).

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Czas na AI. Zapowiedź buntu maszyn czy nowa rewolucja przemysłowa? - Historie Jutra napędza PLAY #5

Samolot jest także zdolny do utrzymania się w powietrzu przy bardzo małej prędkości, rzędu 56 km/h. W praktyce oznacza to, że przy silniejszym, przeciwnym wietrze, Draco jest w stanie zawisnąć nieruchomo w powietrzu.

Dzięki tym właściwościom maszyna może stanowić interesującą propozycję nie tylko dla odbiorców cywilnych, ale także dla Straży Granicznej i wojska, gdzie może służyć niezależnie od dostępu do infrastruktury lotniskowej. Samolot może zostać uzbrojony, a jego bojowy wariant wydaje się dobrym narzędziem do zwalczania wolniejszych dronów.

Plany zakładają, że produkcja Draco rozpocznie się w 2028 roku. W tym kontekście warto przypomnieć, że Polska projektowała i produkowała już samoloty bojowe.

Lim - Licencyjny Myśliwiec

Dzięki pozyskanym ze Związku Radzieckiego licencjom już w 1952 r. ruszyła w Polsce, w zakładach PZL Mielec, produkcja nowoczesnych odrzutowców. Pod nazwą Lim-1 (Licencyjny Myśliwiec) produkowano samoloty MiG-15 - przez dwa lata wyprodukowano w Mielcu 227 egzemplarzy.

Lim-6
Lim-6 © Tillamook Air Museum

Następny model - Lim-2, będący licencyjną wersją samolotu MiG-15bis - był produkowany w latach 1954-1956, gdy powstało około 500 egzemplarzy. Do obu wariantów MiG-a 15 Polska produkowała także silniki, wytwarzane pod oznaczeniem Lis-1 (Licencyjny Silnik) i Lis-2.

Kolejna produkowana w Polsce maszyna - Lim-5 - była licencyjną wersją rosyjskiego MiG-a 17. Po wyprodukowaniu 477 egzemplarzy w wariancie myśliwskim, na bazie samolotu Lim-5 Polska opracowała własny wariant myśliwsko-szturmowy (określany także mianem samolotu pola walki), produkowany pod nazwą Lim-6 i Lim-6bis.

FM-13 Delta

Szkic samolotu FM-13 Delta
Szkic samolotu FM-13 Delta © Secretprojects.co.uk

Równolegle z produkcją Lim-ów prowadzono w Polsce prace nad naddźwiękowym samolotem FM-13 Delta, ze skrzydłami w układzie delta (trójkątne skrzydła umieszczone z tyłu kadłuba) i napędem w postaci kopii niemieckiego silnika Jumo-004, stosowanego m.in. w odrzutowcu Me-262. Prace nad tym projektem zostały jednak porzucone.

TS-11 Iskra

Kolejnym samolotem opracowanym w Polsce był produkowany od 1963 roku model TS-11 Iskra. W polskim lotnictwie maszyna ta pełniła rolę maszyny szkolno-treningowej, choć powstały także prototypowe egzemplarze bojowe.

W Ośrodku Konstrukcji Lotniczych WSK Okęcie Sołtyk rozpoczął prace nad pierwszym polskim samolotem o napędzie odrzutowym. Tak powstała legendarna TS-11 Iskra
W Ośrodku Konstrukcji Lotniczych WSK Okęcie Sołtyk rozpoczął prace nad pierwszym polskim samolotem o napędzie odrzutowym. Tak powstała legendarna TS-11 Iskra © CC0, Jim van de Burgt

Na potrzeby Indii wyprodukowano ponadto serię 50 samolotów w wersji szkolno-szturmowej, a w 1999 roku kraj ten dokupił kolejne 12 egzemplarzy, wycofanych z polskich sił powietrznych. Ostatnie Iskry służyły w polskim lotnictwie do 2020 roku. Oficjalne wycofanie ostatnich samolotów tego typu nastąpiło w połowie 2022 roku.

TS-16 Grot

Obok samolotu TS-11, konstruktor Iskry, Tadeusz Sołtyk, opracował także projekt samolotu TS-16 Grot - maszyny o wyższych osiągach, naddźwiękowej, przeznaczonej do zaawansowanego szkolenia.

TS-16 Grot
TS-16 Grot © PZL Mielec

Wokół Grota przez lata narosło wiele mitów dotyczących politycznych nacisków ze strony ZSRR na zatrzymanie rozwoju tej maszyny. Nie zostały one potwierdzone, a o losie Grota zdecydowały najprawdopodobniej wysokie koszty dalszego rozwoju i produkcji.

I-22 Iryda

Polskim odrzutowcem o największym potencjale była opracowana w latach 80. i produkowana w latach 90. I-22 Iryda. Był to dwusilnikowy samolot szkolno-bojowy, będący pod względem koncepcji, ale także - częściowo - wyglądu i osiągów, odpowiednikiem maszyn takich jak Alpha Jet czy BAE Hawk. Na bazie I-22 planowano zbudować samolot szturmowy PZL M-99 Orkan, jednak plan ten nie doczekał się realizacji.

Program rozwoju tego samolotu został przerwany w 1999 roku, mimo kilkuletniej eksploatacji w roli samolotu szkolnego i wyprodukowania 12 seryjnych egzemplarzy.

Samolot I-22 Iryda
Samolot I-22 Iryda © Lic. CC BY-SA 4.0, MichałBiega, Wikimedia Commons

Choć entuzjaści konstrukcji podważają zasadność tej decyzji i podkreślają możliwości potencjalnego, dalszego rozwoju samolotu, zdaniem krytyków Iryda nie spełniała pokładanych w niej nadziei i nie była konstrukcją perspektywiczną.

PZL-230 Skorpion i Pirania

W latach 90. projektowano także inne samoloty bojowe, których rozwój zatrzymał się na etapie projektu lub modelu. Prawdopodobnie najbardziej znanym pozostaje PZL-230 Skorpion - samolot pola walki, którego koncepcja ewoluowała od lekkiej maszyny z napędem śmigłowym do znacznie cięższego odrzutowca.

PZL-230 Skorpion
PZL-230 Skorpion © Lic. CC BY-SA 3.0, Travelarz, Wikimedia Commons

Skorpion wyróżniał się układem aerodynamicznym kaczka - z trójkątnymi skrzydłami i usterzeniem umieszczonym z przodu kadłuba. Projekt został doprowadzony do etapu kilku różniących się wyglądem modeli, a także pełnowymiarowej makiety. Jako alternatywę dla Skorpiona rozwijano także samolot o podobnej charakterystyce o nazwie Pirania.

Szerszeń i Kobra 2000, czyli F-16 na miarę możliwości

Prawdopodobnie najbardziej ambitnym projektem, nad którym pracowano w Polsce, był Szerszeń - polski samolot wielozadaniowy, pod względem koncepcji i wyglądu zbliżony do F-16. Równolegle z pracami nad Szerszeniem rozwijano konkurencyjny projekt o podobnej charakterystyce - samolot Kobra 2000.

Szerszeń - przekrój samolotu
Szerszeń - przekrój samolotu © "Skrzydlata Polska"

Samoloty w zależności od konfiguracji miały pełnić rolę maszyny uderzeniowej lub myśliwskiej, charakteryzować się wysoką manewrowością, a także prostą obsługą, pozwalającą na szybkie przywracanie zdolności bojowej po wylądowaniu.

Projekt Szerszenia zakładał bardzo wysoką odporność na uszkodzenia i zachowanie zdolności do bezpiecznego lądowania nawet w przypadku utraty części powierzchni nośnych czy usterzenia. Prace projektowe nad Szerszeniem zostały przerwane - po wcześniejszym upublicznieniu rysunków samolotu - w 1993 roku. Rok później zakończono prace nad modelem Kobra 2000.

Wybrane dla Ciebie
SpaceX wystrzelił na orbitę tajne satelity. Emitują zakazany sygnał
SpaceX wystrzelił na orbitę tajne satelity. Emitują zakazany sygnał
Nie było tu komarów. Teraz już są
Nie było tu komarów. Teraz już są
Ukraińcy zaatakowali w Rosji. Wykorzystali dawno niewidzianą broń
Ukraińcy zaatakowali w Rosji. Wykorzystali dawno niewidzianą broń
Mają na pieńku z USA.Amerykanie obawiają się ich broni
Mają na pieńku z USA.Amerykanie obawiają się ich broni
Zrobili to pierwszy raz. Mocarstwo NATO kopiuje rozwiązanie z Ukrainy
Zrobili to pierwszy raz. Mocarstwo NATO kopiuje rozwiązanie z Ukrainy
Są znani z F-35. Zbudowali superdrona
Są znani z F-35. Zbudowali superdrona
Modele klimatyczne go pomijały. Nowe dane są niepokojące
Modele klimatyczne go pomijały. Nowe dane są niepokojące
Drony-wabiki. Ukraińcy używają ich na froncie
Drony-wabiki. Ukraińcy używają ich na froncie
W lecący samolot coś uderzyło. Już wszystko wiadomo
W lecący samolot coś uderzyło. Już wszystko wiadomo
"Latający Kreml". Putin może polecieć do Budapesztu luksusową maszyną
"Latający Kreml". Putin może polecieć do Budapesztu luksusową maszyną
Arktyczny bastion Putina. Półwysep Kolski to okno na świat i atomowy śmietnik Rosji
Arktyczny bastion Putina. Półwysep Kolski to okno na świat i atomowy śmietnik Rosji
Jak dotrzeć do Urana w kilka lat? Naukowcy z MIT wskazują sposób
Jak dotrzeć do Urana w kilka lat? Naukowcy z MIT wskazują sposób