MiG-17PF na sprzedaż. Radziecki samolot myśliwski może być twój

MiG‑17PF na sprzedaż. Radziecki samolot myśliwski może być twój

MiG 17 - zdjęcie ilustracyjne
MiG 17 - zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Getty Images | vladimirvasil
Karolina Modzelewska
29.07.2022 17:32, aktualizacja: 29.07.2022 17:58

Władze Ostrowieckiej Spółdzielni Mieszkaniowej przygotowały ofertę sprzedaży samolotu MiG-17PF - donosi Radio Ostrowiec. Samolot myśliwski do tej pory stanowił symbol osiedla Pułanki, jednak ze względu na rosnące koszty utrzymania maszyny, które ponosili mieszkańcy spółdzielni, zadecydowano o jego sprzedaży. Wyjaśniamy, co to za maszyna.

Radio Ostrowiec informuje, że samolot myśliwski MiG-17PF do tej pory był symbolem osiedla Pułanki, które znajduje się w Ostrowcu Świętokrzyskim. Maszyna w czerwcu została usunięta z postumentu ze względu na jego zły stan techniczny i związane z tym ryzyko.

Część mieszkańców chciała ratować nietypowy element osiedlowej infrastruktury, jednak koszt nowego wspornika okazał się zbyt wysoki. Był to jeden z powodów (obok kosztów utrzymania i konserwacji), dla których Rada Nadzorcza Ostrowieckiej Spółdzielni Mieszkaniowej podjęła decyzję o wystawieniu samolotu na sprzedaż. Szczegóły oferty można znaleźć tutaj.

MiG-17PF na sprzedaż

MiG-17 (w kodzie NATO "Fresco") to radziecki samolot myśliwski, opracowany jako następca MiG-15. Jego projektanci chcieli stworzyć maszynę, która będzie latać szybciej i jednocześnie zostanie pozbawiona błędów występujących w MiG-15. Biuro projektowe Mikoyan-Gurevich (MiG) rozpoczęło prace nad nowym samolotem myśliwskim w 1949 r. W 1950 r. oblatano pierwszy prototyp, pod koniec 1951 r. ruszyła produkcja MiG-17, a dostawy do radzieckich sił powietrznych rozpoczęły się w 1952 r.

Nowy samolot myśliwski z wyglądu przypominał swojego poprzednika. Był jednak nieco większy i miał lepsze osiągi. MiG-17 mógł osiągnąć maksymalną prędkość 1145 km/h i wznosić się z prędkością 65 m/s. Samolot powstał w kilku wersjach, w tym MiG-17PF, produkowanej od 1955 r. Jest to wersja przechwytująca wyposażona w dodatkowy radar (samolot ma wbudowaną stację radiolokacyjną RP-1 "Izumrud"), która sprawdza się w każdych warunkach pogodowych.

MiG-17PF to maszyna wyposażona w jeden silnik turboodrzutowy WK – 1F, o długości 11,36 m, wysokości 3,80 m i rozpiętości skrzydeł 9,63 m. Masa własna tego samolotu to 4100 kg, a masa startowa 6100 kg. Zasięg MiG-17PF to 1300 km, a w modelach z podwieszanymi zbiornikami paliwa - 1930 km. W uzbrojeniu maszyny można znaleźć jedno działko N-37D kal. 37 mm oraz dwa działka NR-23 kal. 23 mm. Dodatkowo samolot może przenosić 500 kg uzbrojenia pod skrzydłami (np. bomby OFAB-100, RBK-250, rakiety niekierowane S-5M czy S-5K) lub 2 zbiorniki paliwa po 400 litrów.

Przedmiotem sprzedaży jest egzemplarz samolotu MIG-17PF z lat 80 XX wieku, o numerze fabrycznym 58310949 i numerze taktycznym 949. Samolot nie posiada silnika i awioniki oraz nie posiada również podwozia (goleni i kół), ponieważ zamontowany był na stalowym wsporniku zakończonym konsolą, która jest przymocowana do dźwigara głównego skrzydeł wewnątrz kadłuba. Powłoka lakiernicza samolotu jest w stanie średnim. Na zbiornikach paliwa widoczne są pęknięcia i wgniecenia. W kokpicie pilota zostało zachowane częściowe oryginalne wyposażenie - jak można przeczytać w ofercie sprzedaży na stronie Ostrowieckiej Spółdzielni Mieszkaniowej.

Ze strony internetowej Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie można się dowiedzieć, że "w Polsce samoloty MiG-17PF powstawały licencyjnie pod nazwą Lim-5P wyposażone w udoskonalony wariant stacji radiolokacyjnej RP-5, z powiększonym zasięgiem i zwiększoną odpornością na zakłócenia".

Oferty kupna można zgłaszać do 29 sierpnia. Marek Zaręba, prezes OSM, którego cytuje Radio Ostrowiec, przekazał, że MiG-17PF cieszy się dużym zainteresowaniem, ale przy wyborze jego nabywcy najważniejszym kryterium nie będzie cena. Istotne, aby radziecki samolot myśliwski pozostał w dobrym stanie przez co najmniej 10 lat. Wiążę się to z koniecznością zabezpieczenia, regularnego remontowania i konserwowania maszyny. Warto również zaznaczyć, że to kupujący poniesie koszty załadunku i transportu ważącego ponad cztery tony samolotu.

Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (16)