Pentagon rezygnuje z nowych AWACS-ów. Program zakupu E-7 Wedgetail skasowny
Cięcia wprowadzane przez administrację Donalda Trumpa obejmują kolejne programy zbrojeniowe. Ofiarą oszczędności padł nowy AWACS, następca ikonicznych E-3 Sentry, czyli E-7 Wedgetail. Czym Pentagon zastąpi najnowsze samoloty wczesnego ostrzegania?
Samoloty wczesnego ostrzegania i kontroli, znane także pod akronimem AWACS (Airborne Early Warning and Control System), przez lata kojarzyły się z dużymi maszynami, przenoszącymi na kadłubach wielkie dyski, kryjące w sobie obrotowe anteny radarów.
Postęp techniczny sprawił, że ikoniczny AWACS – samolot E-3 Sentry – choć nadal służy w siłach powietrznych wielu krajów, a także NATO, jest stopniowo wycofywany. Jednym z jego następców jest mniejszy i nowocześniejszy E-7 Wedgetail. Samoloty tego typu weszły do służby m.in. w Australii, Korei Południowej, Turcji i Wielkiej Brytanii. Swoją flotę E-3 Sentry zamierzały wymienić na Wedgetaile także Stany Zjednoczone.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jeszcze w 2023 roku Pentagon podpisał pierwszą umowę o wartości 1,2 mld dol. Na zakup dwóch egzemplarzy E-7. Docelowo zamierzano pozyskać 26 takich maszyn, a dostawy miały rozpocząć się w 2027 roku.
Ten plan jest już nieaktualny, bo – jak poinformował sekretarz obrony Pete Hegseth – program zakupu samolotów E-7 Wedgetail został skasowany. Jako rozwiązanie tymczasowe, mające utrzymać amerykańskie zdolności do kontroli przestrzeni powietrznej, sekretarz Hegseth wskazał samoloty E-2D Advanced Hawkeye.
Docelowym rozwiązaniem, zapewniającym Pentagonowi wczesne ostrzeganie, ma być system rozpoznawczy umieszczony w kosmosie.
Samolot wczesnego ostrzegania E-2 Hawkeye
E-2D Hawkeye to AWACS opracowany w latach 60. XX wieku z myślą o US Navy. Przez ponad 50 lat służby samolot doczekał się licznych modernizacji i w wersji E-2D Advanced Hawkeye służy do dzisiaj na pokładach amerykańskich lotniskowców.
Samoloty E-2 w różnych wersjach służą także w innych krajach, jak Egipt, Francja, Japonia, Tajwan czy Meksyk. Samolot ten jest także wymieniany jako jeden z możliwych pretendentów do polskiego zamówienia na nowe samoloty wczesnego ostrzegania.
W 2024 roku producent tych maszyn, koncern Northrop Grumman, podpisał Memorandum of Understanding (MoU) o współpracy z polskimi partnerami - Instytutem Technicznym Wojsk Lotniczych i firmą Exence.