Myśliwiec F-47 pod specjalnym nadzorem. Pentagon obawia się hakerów z Chin

Samolot F-47 ma zapewnić Stanom Zjednoczonym dominację w powietrzu, będzie zarazem pierwszym wprowadzonym do służby myśliwcem 6. generacji. Aby uniknąć wycieku danych na jego temat, Amerykanie wdrożyli specjalne procedury bezpieczeństwa. Zagrożenie jest realne – informacje o innych samolotach zostały już wykradzione przez Chiny.

Chiński samolot wielozadaniowy 5. generacji J-20Chiński samolot wielozadaniowy 5. generacji J-20
Źródło zdjęć: © CGTN
Łukasz Michalik
80

Koncern Boeing, któremu amerykański Departament Obrony powierzył budowę nowego samolotu bojowego F-47, będzie musiał spełnić rygorystyczne – wyższe niż dotychczas – normy bezpieczeństwa. O nowych wymaganiach poinformowała Katie Arrington, pełniąca obowiązki dyrektora ds. informatyki w Departamencie Obrony.

Jak wynika z informacji uzyskanych przez serwis Breaking Defense, jest to wynikiem wcześniejszych doświadczeń, związanych z naruszeniami bezpieczeństwa danych. Dotyczyły one m.in. informacji na temat samolotów F-22 i F-35, które – zdaniem Amerykanów – pomogły Chinom w zbudowaniu ich nowego samolotu przewagi powietrznej, J-20.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Bliskość i bezpieczeństwo - czas epokowych zmian? - Historie Jutra napędza PLAY #6

Według Pentagonu postępy Chin w budowie samolotów nowej generacji są efektem m.in. szpiegostwa przemysłowego i wykradania informacji na temat amerykańskich maszyn bojowych. Katie Arrington nawiązała do tego podczas wystąpienia w czasie konferencji TechNet Cyber w Baltimore.

Ktoś wie, co się stało z F-35? Co wystartowało około sześciu miesięcy po F-35? J-20. Oni [Chińczycy] nie osiągnęli sukcesu samodzielnie. Osiągnęli go z waszych podatków, z waszych prac rozwojowych (…). Czy nadal chcecie im na to pozwolić?

Katie Arrington
Departament Obrony

Aby nie dopuścić do sytuacji, w której Chiny wykradają efekty amerykańskich prac, Boeing i jego podwykonawcy mają stosować zasadę zerowego zaufania. W praktyce wprowadza ona wymóg stałego oceniania użytkowników pod kątem dostępu wyłącznie do tych danych, które są im w danej chwili niezbędne.

Boeing F-47
Boeing F-47 © Wikimedia Commons

Kolejnym ogniwem łańcucha zabezpieczeń ma być stosowanie Cybersecurity Maturity Model Certification (CMMC). Jest to program zgodności i certyfikacji amerykańskiego Departamentu Obrony (DoD), pozwalający na ocenę wykonawców z sektora zbrojeniowego pod kątem poziomu bezpieczeństwa. Ma to na celu ograniczenie ryzyka powstawania różnego rodzaju cyberzagrożeń.

F-47 ma zapewnić USA przewagę

Ostrożność Pentagonu wydaje się w tym przypadku w pełni uzasadniona. Wynika to zarówno ze znaczenia, jakie jest przypisywane samolotowi F-47, jak i dotychczasowych doświadczeń związanych z chińskim szpiegostwem przemysłowym lub stosowaniem inżynierii wstecznej.

F-47 ma zastąpić w amerykańskich siłach powietrznych maszyny F-22 Raptor. Konstrukcja ta, zaprojektowana według założeń z końca zimnej wojny, była początkowo bezkompromisowym, wykorzystującym najnowsze zdobycze techniki myśliwcem przewagi powietrznej. Ze względu na wysoki koszt oraz rozpad Związku Radzieckiego produkcja F-22 ograniczyła się do 195 (łącznie z prototypami) egzemplarzy.

Samoloty F-22 Raptor
Samoloty F-22 Raptor © USAF

F-22 wyprzedzał pod względem technicznym resztę świata o około 30 lat – i na taki czas zapewnił amerykańskiemu lotnictwu gwarancję przewagi nad każdym nieprzyjacielem. Przewaga ta stopniowo zanika wraz z wprowadzaniem przez potencjalnych przeciwników nowych typów maszyn jak rosyjski Su-57 czy chiński J-20.

Dlatego właśnie Departament Obrony – rozpoczynając wycofywanie F-22 – zamierza zastąpić go samolotem, który ponownie zagwarantuje amerykańskiemu lotnictwu techniczną przewagę i skompensuje przewidywaną przewagę liczebną wroga. Z punktu widzenia Pentagonu F-47 to jeden z kluczowych systemów uzbrojenia w kontekście ewentualnej, przyszłej konfrontacji z Chinami.

Cyberataki na USA

Zagrożenie ze strony chińskiego wywiadu jest przy tym realne i udokumentowane licznymi wcześniejszymi przypadkami kradzieży danych. Niezależnie od zdolności chińskiego sektora obronnego kraj ten od dziesięcioleci wykrada wojskowe technologie (także od swoich sojuszników).

ZHUHAI, CHINA - NOVEMBER 15: J-20 stealth fighter jets perform in the sky on day 4 of the 15th China International Aviation and Aerospace Exhibition, or Airshow China 2024, on November 15, 2024 in Zhuhai, Guangdong Province of China. (Photo by Song Zeyi/VCG via Getty Images)
Chińskie samoloty przewagi powietrznej J-20 © GETTY | VCG

Wgląd w utajnione przez lata dane na ten temat dały m.in. informacje ujawnione przez Edwarda Snowdena. Wynika z nich (weryfikował to m.in. "Der Spiegel"), że Chiny przeprowadziły wieloletnią i szeroko zakrojoną akcję, wymierzoną zarówno w koncern Lockheed Martin, jak i jego podwykonawców z całego świata (firmy m.in. z Australii, Izraela, Kanady czy Wielkiej Brytanii).

Jej efektem była kradzież ok. 100 terabajtów danych związanych z samolotem F-35, które pomogły chińskiemu sektorowi lotniczemu w ciągu 2 lat nadrobić ponad dekadę rozwoju i prac badawczych. Wykradzione informacje dotyczyły m.in. systemów awionicznych, istotnych elementów silników lotniczych, powłok antyradiolokacyjnych czy sposobu chłodzenia gazów wylotowych, pozwalającego na zmniejszenie termicznej sygnatury samolotu.

Złodziej technologii

Przypadek F-35 – choć prawdopodobnie najbardziej spektakularny (przynajmniej spośród tych, które ujawniono) – nie jest jednak jedyny. Dzięki cyberatakom lub wykorzystaniu pracy agentów Chiny zdobyły terabajty danych także na temat amerykańskich okrętów podwodnych, systemu obrony powietrznej Patriot czy bombowców B-2 Spirit.

Wśród udowodnionych kradzieży jest m.in. akcja przeprowadzona przez Chiny z wykorzystaniem agenta zatrudnionego w Boeingu i założonej w Kanadzie firmy, specjalizującej się w produkcji kabli, wykorzystywanych w instalacjach pokładowych samolotów.

SHENYANG, CHINA - NOVEMBER 28: A Y-20 military transport aircraft carrying Chinese People's Volunteers (CPV) martyrs' remains arrives at the Shenyang Taoxian International Airport on November 28, 2024 in Shenyang, Liaoning Province of China. The remains of 43 Chinese People's Volunteers (CPV) martyrs who lost their lives during the War to Resist U.S. Aggression and Aid Korea returned to China from the Republic of Korea (ROK) on November 28. A burial ceremony will be held at the CPV martyrs' cemetery in Shenyang on the morning of November 29. (Photo by Chen Hongbo/VCG via Getty Images)
Chiński samolot transportowy Y-20 © GETTY | VCG

Efektem tych działań było wykradzenie 630 tys. plików należących do Boeinga, zawierających informacje na temat samolotów F-35, F-22, a przede wszystkim transportowego C-17. Informacje te pozwoliły Chinom na przyspieszenie prac nad własnym samolotem transportowym, znanym obecnie pod nazwą Y-20.

The Navy's J-15T carrier-based aircraft conducts a flight demonstration at the 2024 China Air Show in Zhuhai, Guangdong Province, China, on November 12, 2024. (Photo by Costfoto/NurPhoto via Getty Images)
Chiński samolot J-15 © GETTY | NurPhoto

Celem chińskich ataków nie są jednak wyłącznie Stany Zjednoczone. Jeszcze w latach 80. metodą odwrotnej inżynierii Chiny skopiowały m.in. francuski system przeciwlotniczy Crotale, tworząc zestaw HQ-9.

Jeszcze wcześniej, w latach 60. – po ochłodzeniu relacji ze Związkiem Radzieckim – Pekin skopiował sowiecki samolot MiG-21, produkowany następnie w Chinach pod nazwą J-7. Nielicencyjną kopią rosyjskich samolotów są także Shenyang J-11 (Su-27) i Shenyang J-15 (Su-33).

Wybrane dla Ciebie

Mają 236 mln lat. Najstarsze skamieniałości motyli
Mają 236 mln lat. Najstarsze skamieniałości motyli
Iran chwali się zniszczeniem F-35. Zdjęcia świadczą o czymś innym
Iran chwali się zniszczeniem F-35. Zdjęcia świadczą o czymś innym
Pociski powietrze-powietrze dalekiego zasięgu. Pogromcy AWACS-ów i latających cystern
Pociski powietrze-powietrze dalekiego zasięgu. Pogromcy AWACS-ów i latających cystern
Nowa data startu Uznańskiego. Ważny komunikat od organizatorów
Nowa data startu Uznańskiego. Ważny komunikat od organizatorów
Izrael, Iran i pizza. Pentagon wiedział?
Izrael, Iran i pizza. Pentagon wiedział?
Polak leci w kosmos. Jest nowa data startu misji Ax-4
Polak leci w kosmos. Jest nowa data startu misji Ax-4
Izraelski Arrow w akcji. System pokazał, do czego został stworzony
Izraelski Arrow w akcji. System pokazał, do czego został stworzony
Ma grubość atomu. Naukowcy skonstruowali innowacyjny komputer
Ma grubość atomu. Naukowcy skonstruowali innowacyjny komputer
Nowe śmigłowce Apache. "To będzie stanowiło absolutny priorytet"
Nowe śmigłowce Apache. "To będzie stanowiło absolutny priorytet"
Izrael atakuje instalacje nuklearne. "Oceniona zostanie skala uszkodzeń"
Izrael atakuje instalacje nuklearne. "Oceniona zostanie skala uszkodzeń"
Amerykańska pomoc dla Izraela. Sojusznik na specjalnych warunkach
Amerykańska pomoc dla Izraela. Sojusznik na specjalnych warunkach
Nieziemska pogoda. Już niedługo wiatr słoneczny dotrze do Ziemi
Nieziemska pogoda. Już niedługo wiatr słoneczny dotrze do Ziemi