30 lat dominacji. F‑47 to następca F‑22 Raptor

Nowy amerykański samolot przewagi powietrznej, który powstanie jako efekt programu NGAD, będzie nosił oznaczenie F-47. Ma być ono nawiązaniem do obecnego, 47. prezydenta Stanów Zjednoczonych. Równie ciekawy jest jednak fakt, jaką maszynę zastąpi F-47.

Boeing X-32 - konstrukcja Boeinga, która przegrała walkę z opracowanym przez koncern Lockheed Martin samolotem X-35, czyli obecnym F-35
Boeing X-32 - konstrukcja Boeinga, która przegrała walkę z opracowanym przez koncern Lockheed Martin samolotem X-35, czyli obecnym F-35
Źródło zdjęć: © Domena publiczna
Łukasz Michalik

Program NGAD ma doprowadzić do powstania nowego amerykańskiego samolotu bojowego 6. generacji, a także całego ekosystemu, w którym maszyna ta będzie działać. Jeszcze niedawno zbierały się nad nim czarne chmury - koszt nowego samolotu przewagi powietrznej był szacowany nawet na 300 mln dolarów, co okazało się kwotą zaporową nawet dla Pentagonu.

Wygląda jednak na to, że NGAD doczeka się szczęśliwego finału - prezydent USA Donald Trump podał do publicznej wiadomości oznaczenie nowej maszyny: F-47. Litera F w przypadku amerykańskich samolotów pochodzi od słowa fighter, czyli samolot myśliwski.

F-22 Raptor - 30 lat dominacji

Wejście F-47 do służby nabiera znaczenia w związku ze stopniowym wycofywaniem samolotów F-22. Oblatany w 1997 r. Raptor wyprzedził swoją epokę i nadal zapewnia Stanom Zjednoczonym przewagę nad potencjalnymi przeciwnikami (wg Pentagonu zachowa ją do połowy lat 30. XXI wieku).

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Czy warto kupić statyw Ulanzi Fotopro F38 Quick Release Video Travel Tripod 3318?

Mimo tego zastosowane w nim rozwiązania techniczne - zwłaszcza elektronika - nie odpowiadają współczesnemu poziomowi rozwoju technologicznego. Niewielka liczba wyprodukowanych Raptorów - 187 w wariancie bojowym - sprawia, że ich modernizacja jest nieopłacalna.

Konstrukcja, która w amerykańskich siłach powietrznych ma zastąpić wycofywane stopniowo samoloty F-22 Raptor, zostanie zbudowana przez Boeinga, a jej oznaczenie ma nawiązywać do aktualnego przywódcy Stanów Zjednoczonych - mówiąc o F-47 Donald Trump dodał, że jest to "piękna liczba".

Samoloty F-22 Raptor
Samoloty F-22 Raptor© USAF

Podział zamówień pomiędzy trzy koncerny

O zamówienie w ramach programu NGAD rywalizowały trzy amerykańskie koncerny lotnicze. Po wycofaniu się firmy Northrop Grumman, w grze pozostały firmy Boeing i Lockheed Martin. Ten ostatni odpowiada za produkcję F-35 (a wcześniej F-22), która zapewni mu finansowanie jeszcze przez dziesięciolecia.

Tymczasem Boeing już niebawem wyprodukuje ostatni z zamówionych, bojowych samolotów F/A-18E/F Super Hornet, a zamówienie na F-15EX Eagle II trudno traktować jako perspektywiczne. Zwycięstwo w programie NGAD oznacza, że firma może liczyć na nowe zamówienia o wartości co najmniej 20 mld dol., a wliczając w to obsługę wyprodukowanych samolotów - nawet setek miliardów dolarów.

Warto zauważyć, że trzeci z wielkich koncernów - Northrop Grumman - również otrzymał zamówienie na przyszłościowy samolot bojowy i odpowiada za produkcję bombowca B-21 Raider.

Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (15)