Flota F‑35A na lotnisku w Ämari. Stacjonują tuż pod nosem Rosji
Natowska misja Baltic Air Policing wróciła na estońskie lotnisko Ämari, na którym w ramach ćwiczeń stacjonowała największa w jego historii flota samolotów F-35A. Przypominamy osiągi tych maszyn, które trafią też do polskich Sił Powietrznych.
NATO na swoim kanale na X (dawnym Twitterze) pokazało zdjęcia z ćwiczeń interoperacyjności niedawno wyremontowanego estońskiego lotniska Ämari z obecnie stacjonującym tam holenderskim kontyngentem czterech samolotów F-35A w przypadku przylotu większej liczby samolotów.
Poniższe zdjęcia pokazują ćwiczenia podczas przylotu kolejnych czterech holenderskich samolotów F-35A z lotniska Leeuwarden. Spowodowało to zwiększenie floty maszyn F-35A na lotnisku Ämari do ośmiu sztuk, co jak dotąd jest rekordem dla tego typu maszyn dla obsługi lotniska w Estonii.
F-35A - nowoczesny następca wysłużonego F-16
F-35A Lightning II to współczesny samolot wielozadaniowy, zaprojektowany z wykorzystaniem technologii zmniejszającej wykrywalność przez radary. Początkowo planowano, aby był to samolot uderzeniowy, który miałby uzupełniać myśliwiec F-22 Raptor, specjalizujący się w zdobywaniu przewagi w powietrzu. Jednak z biegiem czasu projektowi F-35A nadano bardziej uniwersalny charakter.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jednym z głównych atutów F-35A poza cechami stealth utrudniającymi jego wykrycie przez radary jest zaawansowany zestaw sensorów. W jego skład wchodzi radar AN/APG-81 lub jego nowocześniejsza wersja AN/APG-85 z anteną aktywnego skanowania elektronicznego (AESA).
Ponadto samolot wyposażony jest w system AN/AAQ-37 EODAS, który z sześcioma czujnikami podczerwieni widzącymi termiczny obraz obiektów zapewnia pełne pole obserwacji w zakresie 360 stopni włącznie z wykrywaniem np. działających w pełni pasywnie pocisków rakietowych. Umożliwia to wykrycie i namierzanie celów, nawet jeśli znajdują się za samolotem.
F-35A - samolot z ograniczoną możliwością przenoszenia uzbrojenia
Pomimo licznych zalet F-35A ma też pewne ograniczenia. Dotyczy to pojemności jego wewnętrznych komór uzbrojenia, które mogą pomieścić maksymalnie sześć kierowanych pocisków rakietowych AIM-120 AMRAAM powietrze-powietrze lub dwie bomby B61-12 bądź JDAM-ER. Jest możliwość montażu dodatkowego uzbrojenia na sześciu zewnętrznych pylonach, ale wtedy wszystkie korzyści z wykonania w technologii stealth znikają.
Dodatkowym ograniczeniem jest maksymalna prędkość, jaką jest w stanie osiągnąć F-35A, wynosząca Mach 1,6, oraz brak możliwości rozwijania prędkości naddźwiękowej bez użycia dopalacza. To dość istotnie ogranicza możliwości zwiększenia efektywnego zasięgu np. rakiet powietrze-powietrze.
Przemysław Juraszek, dziennikarz Wirtualnej Polski