Droga jako lotnisko. Fińscy piloci F/A-18 Hornet trenują starty z DOL-a

W sieci pojawiło się nagranie pokazujące fińskie F/A-18 Hornet startujące z drogi. Wyjaśniamy powody i zalety takiego działania.

Fińscy piloci trenują operowanie z DOL-a.Fińscy piloci trenują operowanie z DOL-a.
Źródło zdjęć: © Twitter | PAVE_naught
Przemysław Juraszek

Tzw. drogowe odcinki lotniskowe, w skrócie nazywane DOL-ami, były popularne szczególnie podczas zimnej wojny. Są to po prostu poszerzone i proste odcinki drogi wraz z okolicznymi parkingami, które w razie konieczności można szybko dostosować do pełnienia funkcji lotniska polowego.

Jest to o tyle ważne, że w przypadku wojny, co zresztą widzieliśmy w pierwszych godzinach inwazji Rosji na Ukrainę, lotniska wojskowe są priorytetowym celem wrogiego lotnictwa lub ataku rakietowego. Z tego powodu możliwość rozproszenia własnych samolotów po mniejszych lotniskach, które na pierwszy rzut oka na nie nie wyglądają, jest niezwykle korzystna z perspektywy operacyjnej.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

F-16 - wielozdaniowe myśliwce Polskich Sił Powietrznych

Te umożliwiają bowiem operowanie własnego lotnictwa, nawet gdy pierwotne miejsce stacjonowania zostało zniszczone. Po zakończeniu zimnej wojny liczne DOL-e zostały porzucone. W Polsce istnieje 21 DOL-i, które od dekad nie były wykorzystywane bądź remontowane. Ostatnie ćwiczenia miały miejsce w 2003 r. na DOL-u Kliniska w okolicach Szczecina.

Z kolei dla porównania Skandynawowie, a szczególnie Szwedzi i Finowie, regularnie zamykają odcinki autostrad do podtrzymywania nawyków pilotów i obsługi technicznej do działania w warunkach iście wojennych.

Z tego względu np. samoloty Saab JAS-39 Gripen mogą korzystać ze stosunkowo krótkich pasów startowych, a fińskie F/A-18 Hornet jako maszyny pokładowe mogą wykorzystywać wcześniej ustawione tzw. areofiniszery stosowane na lotniskowcach. Są to specjalne rozciągnięte liny, o które samolot zahacza specjalnym hakiem, znacznie zmniejszające potrzebną długość pasa startowego.

Z drugiej strony DOL-e powodują też problemy - wywołują zakłócenia w cywilnym ruchu drogowym, a ich powierzchnia nie jest tak dobrze utrzymywana jak lotnisk wojskowych. Wiąże się to z ryzykiem zassania do silników samolotów większej ilości elementów obcych, które z przy częstych treningach powodują szybsze zużycie silników.

Oczywiście w przypadku wojny, gdzie każdy lot danej maszyny może być ostatnim, krótszy żywot silnika ma małe znaczenie, ale w czasie pokoju generuje to już niemałe koszty na przestrzeni lat.

Wybrane dla Ciebie
Izrael zrzucił ją na Bejrut. USA domaga się jej zwrotu
Izrael zrzucił ją na Bejrut. USA domaga się jej zwrotu
Pierwsza dostawa od dwóch lat. Pojawiło się jedno pytanie
Pierwsza dostawa od dwóch lat. Pojawiło się jedno pytanie
Deszcz na Marsie? Poszlakę zapisano w skale
Deszcz na Marsie? Poszlakę zapisano w skale
Odkrył ogromny rzymski skarb. Ukrywał go 8 lat
Odkrył ogromny rzymski skarb. Ukrywał go 8 lat
Trump uśmiecha się do sąsiada. Umowa na ponad 2,5 mld dol.
Trump uśmiecha się do sąsiada. Umowa na ponad 2,5 mld dol.
Rosja zapowiada produkcję. Eksperci: projekty wciąż nie latają
Rosja zapowiada produkcję. Eksperci: projekty wciąż nie latają
Z Niemiec do Malborka. Są częścią działań NATO
Z Niemiec do Malborka. Są częścią działań NATO
Elektrownia w Czarnobylu. Osłona straciła funkcje bezpieczeństwa
Elektrownia w Czarnobylu. Osłona straciła funkcje bezpieczeństwa
USA grożą Iranowi. Korzystają z ukraińskich modyfikacji
USA grożą Iranowi. Korzystają z ukraińskich modyfikacji
Chloran sodu z Uzbekistanu i Chin. Kluczowy składnik potężnej rosyjskiej broni
Chloran sodu z Uzbekistanu i Chin. Kluczowy składnik potężnej rosyjskiej broni
Ukraińcy testują broń rodem z Terminatora. Używa ich kontrowersyjna elita
Ukraińcy testują broń rodem z Terminatora. Używa ich kontrowersyjna elita
Kraj NATO w strachu. Zaostrza przepisy dotyczące dronów
Kraj NATO w strachu. Zaostrza przepisy dotyczące dronów
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇