Droga jako lotnisko. Fińscy piloci F/A-18 Hornet trenują starty z DOL-a

W sieci pojawiło się nagranie pokazujące fińskie F/A-18 Hornet startujące z drogi. Wyjaśniamy powody i zalety takiego działania.

Fińscy piloci trenują operowanie z DOL-a.Fińscy piloci trenują operowanie z DOL-a.
Źródło zdjęć: © Twitter | PAVE_naught
Przemysław Juraszek

Tzw. drogowe odcinki lotniskowe, w skrócie nazywane DOL-ami, były popularne szczególnie podczas zimnej wojny. Są to po prostu poszerzone i proste odcinki drogi wraz z okolicznymi parkingami, które w razie konieczności można szybko dostosować do pełnienia funkcji lotniska polowego.

Jest to o tyle ważne, że w przypadku wojny, co zresztą widzieliśmy w pierwszych godzinach inwazji Rosji na Ukrainę, lotniska wojskowe są priorytetowym celem wrogiego lotnictwa lub ataku rakietowego. Z tego powodu możliwość rozproszenia własnych samolotów po mniejszych lotniskach, które na pierwszy rzut oka na nie nie wyglądają, jest niezwykle korzystna z perspektywy operacyjnej.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

F-16 - wielozdaniowe myśliwce Polskich Sił Powietrznych

Te umożliwiają bowiem operowanie własnego lotnictwa, nawet gdy pierwotne miejsce stacjonowania zostało zniszczone. Po zakończeniu zimnej wojny liczne DOL-e zostały porzucone. W Polsce istnieje 21 DOL-i, które od dekad nie były wykorzystywane bądź remontowane. Ostatnie ćwiczenia miały miejsce w 2003 r. na DOL-u Kliniska w okolicach Szczecina.

Z kolei dla porównania Skandynawowie, a szczególnie Szwedzi i Finowie, regularnie zamykają odcinki autostrad do podtrzymywania nawyków pilotów i obsługi technicznej do działania w warunkach iście wojennych.

Z tego względu np. samoloty Saab JAS-39 Gripen mogą korzystać ze stosunkowo krótkich pasów startowych, a fińskie F/A-18 Hornet jako maszyny pokładowe mogą wykorzystywać wcześniej ustawione tzw. areofiniszery stosowane na lotniskowcach. Są to specjalne rozciągnięte liny, o które samolot zahacza specjalnym hakiem, znacznie zmniejszające potrzebną długość pasa startowego.

Z drugiej strony DOL-e powodują też problemy - wywołują zakłócenia w cywilnym ruchu drogowym, a ich powierzchnia nie jest tak dobrze utrzymywana jak lotnisk wojskowych. Wiąże się to z ryzykiem zassania do silników samolotów większej ilości elementów obcych, które z przy częstych treningach powodują szybsze zużycie silników.

Oczywiście w przypadku wojny, gdzie każdy lot danej maszyny może być ostatnim, krótszy żywot silnika ma małe znaczenie, ale w czasie pokoju generuje to już niemałe koszty na przestrzeni lat.

Wybrane dla Ciebie
Tajne testy broni. Rewolucyjny sprzęt sprawdzony w Ukrainie
Tajne testy broni. Rewolucyjny sprzęt sprawdzony w Ukrainie
Najstarsza galaktyka we Wszechświecie? Zaskakujące odkrycie JWST
Najstarsza galaktyka we Wszechświecie? Zaskakujące odkrycie JWST
Te sondy kosmiczne przetną warkocz komety 3I/ATLAS. Teraz albo nigdy
Te sondy kosmiczne przetną warkocz komety 3I/ATLAS. Teraz albo nigdy
Ukraińska superbroń. Silniki z recyklingu i moc większa niż Tomahawk
Ukraińska superbroń. Silniki z recyklingu i moc większa niż Tomahawk
SpaceX wystrzelił na orbitę tajne satelity. Emitują zakazany sygnał
SpaceX wystrzelił na orbitę tajne satelity. Emitują zakazany sygnał
Emisja węgla na rekordowym poziomie. Wzrost OZE na razie zbyt mały
Emisja węgla na rekordowym poziomie. Wzrost OZE na razie zbyt mały
Nie było tu komarów. Teraz już są
Nie było tu komarów. Teraz już są
Bardzo chwalą rosyjską broń. Planują kolejne duże zamówienie
Bardzo chwalą rosyjską broń. Planują kolejne duże zamówienie
Ukraińcy zaatakowali w Rosji. Wykorzystali dawno niewidzianą broń
Ukraińcy zaatakowali w Rosji. Wykorzystali dawno niewidzianą broń
Mają na pieńku z USA.Amerykanie obawiają się ich broni
Mają na pieńku z USA.Amerykanie obawiają się ich broni
Zrobili to pierwszy raz. Mocarstwo NATO kopiuje rozwiązanie z Ukrainy
Zrobili to pierwszy raz. Mocarstwo NATO kopiuje rozwiązanie z Ukrainy
Są znani z F-35. Zbudowali superdrona
Są znani z F-35. Zbudowali superdrona