Szwedzki projekt myśliwca ducha. Gripen latający dzięki niemieckiemu AI 

Szwedzi kontynuują swoją drogę adaptacji lotnictwa do wymagań wojny przyszłości. Ich bazą wyjściową są samoloty JAS 39 Gripen, które będą mogły być lojalnymi skrzydłowymi dla nowszych maszyn. "Project Beyond" bazuje na współpracy z niemiecką firmą Helsing AI.

JAS 39 Gripen E z pilotem AI "Centaur" na pokładzie.JAS 39 Gripen E z pilotem AI "Centaur" na pokładzie.
Źródło zdjęć: © Saab
Przemysław Juraszek

Saab, we współpracy z firmą Helsing AI ogłosił sukces pierwszych trzech lotów, podczas których pilot sztucznej inteligencji (AI) został zintegrowany z myśliwcem Gripen E.

W ramach "Project Beyond" Saab przeprowadził loty, z których pierwszy miał miejsce 28 maja. Stanowi to istotny krok naprzód w zakresie wdrażania technologii AI w samolotach wojskowych. To także kolejny dowód na wyjątkową zdolność Gripen E do szybkiej aktualizacji oprogramowania przy jednoczesnym zachowaniu standardów bezpieczeństwa.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

W pełni bezzałogowy Gripen dzięki AI z Niemiec

Podczas lotów testowych odbytych 28 maja i 3 czerwca pilot myśliwca Gripen E przekazał pełną kontrolę nad samolotem systemowi "Centaur" nad Morzem Bałtyckim, koncentrując się na testowaniu zdolności AI w walce powietrznej poza zasięgiem wzroku. W każdej chwili pilot mógł przejąć kontrolę nad maszyną od "Centaura", a celem był drugi Gripen D pilotowany przez człowieka.

System "Centaur" nieustannie przetwarza dane wejściowe z pokładowych czujników Gripena, co pozwala mu planować i wykonywać manewry, angażować przeciwników oraz unikać zagrożeń.

Sukces skomentował Marcus Wandt, Chief Innovation Officer i pilot testowy w Saab, który sam nadzorował "Centaura" w powietrzu. - To przyszłość walki powietrznej, która dzieje się teraz w Europie. Zajęło nam mniej niż pół roku, aby przejść od zdefiniowania scenariusza operacyjnego, przez konfigurację interfejsów oprogramowania i szkolenie, integrację, testowanie pilota AI, do startu i lotu testowego. Jest to wyraźny dowód unikalnej architektury oprogramowania Gripena, dojrzałości technicznej "Centaura", a także ścisłej współpracy i kompetencji inżynierów Saab i Helsing" - ocenił.

Wybrane dla Ciebie
Lotnicze marzenie Ukraińców. Chcą je składać u siebie
Lotnicze marzenie Ukraińców. Chcą je składać u siebie
USA wsparły Polskę w zwalczaniu dronów. Rozstawiły system z Turcji
USA wsparły Polskę w zwalczaniu dronów. Rozstawiły system z Turcji
Polskie satelity ICEYE i PIAST lecą w kosmos. Start planowany na wtorek
Polskie satelity ICEYE i PIAST lecą w kosmos. Start planowany na wtorek
Widziały je tysiące osób. Czym były jasne kule na niebie?
Widziały je tysiące osób. Czym były jasne kule na niebie?
Ewolucyjna zagadka. Dlaczego ludzie nie mają ogonów?
Ewolucyjna zagadka. Dlaczego ludzie nie mają ogonów?
Kopiują Rosjan. Montują klatki na swoich czołgach
Kopiują Rosjan. Montują klatki na swoich czołgach
Rosjanie zaniepokojeni. Wiodące zakłady zbrojeniowe szykują zwolnienia
Rosjanie zaniepokojeni. Wiodące zakłady zbrojeniowe szykują zwolnienia
Sprzedają broń Polsce. Rezygnują ze współpracy z Ukrainą
Sprzedają broń Polsce. Rezygnują ze współpracy z Ukrainą
Jedna bitwa, dwa cele. Rosyjskie wozy poszły z dymem
Jedna bitwa, dwa cele. Rosyjskie wozy poszły z dymem
Nowa kometa ATLAS! Przetrwała przelot w pobliżu Słońca
Nowa kometa ATLAS! Przetrwała przelot w pobliżu Słońca
Samolot na ulicach Warszawy. Pojawił się pod osłoną nocy
Samolot na ulicach Warszawy. Pojawił się pod osłoną nocy
"Koniec służby". Ostatnie lądowania śmigłowców
"Koniec służby". Ostatnie lądowania śmigłowców