Samolot Putina wystartował z Moskwy. Chwilę po starcie Ił‑96-300PU zniknął z radarów
Choć wieczorem 24 czerwca domniemany bunt wagnerowców wydawał się opanowany, z moskiewskiego lotniska wystartowały wyjątkowe maszyny. Ił-96-300PU to wyprodukowany w dwóch egzemplarzach samolot dla prezydenta Rosji. Chwilę po starcie z Moskwy oba samoloty wyłączyły swoje transpondery.
25.06.2023 | aktual.: 25.06.2023 10:17
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Czy Putin nadal przebywa w Moskwie? To pytanie pozostaje na razie zagadką, bo – jak donosi Daily Mail – w sobotę wieczorem stolicę Rosji opuściły dwa samoloty Ił-96-300PU, zbudowane specjalnie dla prezydenta Rosji. Jeden z nich kierował się w kierunku Sankt Petersburga, a drugi do Tweru.
Jednoczesny start obu maszyn wskazuje, że mogło chodzić o dezinformację co do faktycznego miejsca pobytu Władimira Putina. Sytuację dodatkowo komplikują wcześniejsze doniesienia, wskazujące na wylot prezydenckiego śmigłowca, który miał kierować się nad jezioro Wałdaj, gdzie rosyjski przywódca ma jeden ze swoich pałaców.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Dodatkowe pole do domysłów otwiera fakt, że oba samoloty – choć początkowo kierunek ich lotu był widoczny w publicznie dostępnych źródłach (jak serwis FlightRadar24) po chwili wyłączyły transpondery, co ograniczyło możliwość sprawdzenia lokalizacji i kierunku lotu.
Zobacz także: Rozpoznasz te myśliwce i bombowce?
Ił-96-300PU - samolot Putina, latający Kreml
Ił-96-300PU to nowe, latające centrum dowodzenia prezydenta Rosji, odpowiednik amerykańskiego Air Force One (to nazwa potoczna, formalnie takie oznaczenie nosi każda maszyna, na pokładzie której jest w danej chwili prezydent). Oba prezydenckie Ił-y zostały zamówione w 2015 roku, a pierwszy z nich doczekała się oblotu w kwietniu 2021 roku.
Dane techniczne samolotu Putina przytaczała wówczas Klaudia Stawska: "Został on wyposażony w 4 silniki turowentylatorowe Aviadvigatel PS-90A, każdy o sile ciągu 157 kN. Jego zasięg to około 11 000 km, ale od innych wersji Iła-96 różni się wyłącznie dodatkowymi antenami, dzięki którym może utrzymywać szyfrowaną łączność."
Wyposażenie komunikacyjne jest ukryte pod charakterystyczną, podłużną owiewką na szczycie kadłuba, ciągnącą się od połowy samolotu aż po tylne usterzenie.
Ił-96 - stary, niebezpieczny samolot
Warto podkreślić, że seryjne Ił-y 96 zyskały opinię samolotów niepewnych, o dużej awaryjności. Z tego powodu zrezygnowały z nich linie lotnicze, a maszyny tego typu są obecnie używane tylko na Kubie i w Rosji jako samoloty do przewozu VIP-ów.
Ich największym użytkownikiem na świecie jest oddział lotniczy prezydenta Rosji, mający do dyspozycji kilkanaście Ił-ów 96 w różnych wariantach. Maszyną tego typu dysponuje także rosyjska Federalna Służba Bezpieczeństwa, a także – jednym egzemplarzem – rosyjski minister obrony.
Niezależnie od problemów, w poprzedniej dekadzie zapadła w Rosji decyzja o wznowieniu produkcji opracowanej w latach 80. maszyny. Cywilne Ił-y 96 mają – według rosyjskich planów – ponownie trafić do linii lotniczych i zastąpić w nich samoloty produkcji zachodniej.
Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski