"Skrót Świętego Mikołaja". Polskie linie omijają tak Rosję

Czy samoloty latają nad biegunem północnym? Pewnie, że tak – ostatnio nawet trasą polarną przyleciał do Warszawy samolot z Tokio. Korzyści jest co najmniej kilka.

DreamlinerDreamliner
Źródło zdjęć: © PLL LOT
Wojciech Kulik

Polskie Linie Lotnicze LOT zmieniły trasę lotu z Tokio do Warszawy. Aby ominąć rosyjską przestrzeń powietrzną, samolot Boeing 787-9 Dreamliner dotarł do stolicy naszego kraju, przelatując nad Cieśniną Beringa, a następnie nad samym biegunem północnym, by wreszcie przelecieć nad Skandynawią i Morzem Bałtyckim.

Lot Tokio - Warszawa
Lot Tokio - Warszawa © Twitter | Krzysztof Moczulski

Zapis trasy został udostępniony na oficjalnym profilu serwisu Flightradar24 na Twitterze, wywołując spore zainteresowanie wśród internautów.

Z Tokio do Warszawy nad biegunem północnym. Lot inny niż wszystkie

Trasa ta nie tylko pozwoliła uniknąć obecności polskiego samolotu nad terytorium Rosji, ale też skróciła czas lotu z Tokio do Warszawy o około 1,5 godziny. Co naturalne, równocześnie zmniejszyło się również zużycie paliwa, co ma ekologiczne i ekonomiczne znaczenie. Otwarcie się na trasę polarną teoretycznie oznacza również możliwość uruchomienia bezpośrednich połączeń z Polski do Honolulu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Dlaczego więc wcześniej nie zdecydowano się na loty nad biegunem? Wynika to przede wszystkim z faktu, że tego typu rejsy wiążą się z pewnymi utrudnieniami. – Możliwość wykonania lotu tą trasą uzależniona jest od poziomów skali prognozy kosmicznej, które mają wpływ na systemy nawigacji satelitarnej czy łączność radiową – wyjaśnił Krzysztof Moczulski, rzecznik prasowy PLL LOT.

Przygotowania do lotu nad Arktyką – to duże przedsięwzięcie

Przygotowania do takich lotów są bardzo skomplikowane. Jak tłumaczył Moczulski, "należało dokonać zmian we wszystkich częściach Instrukcji Operacyjnej, należało również przygotować nowe procedury i dokumenty, wyszkolić dyspozytorów lotniczych, pilotów i członków personelu pokładowego. Ponadto zespół odpowiedzialny za program do planowania lotów dokonał niezbędnych zmian w oprogramowaniu, aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie nowej trasy połączeń".

Dodatkowo PLL LOT musiały dokupić dodatkowe wyposażenie samolotu. Chodzi tu konkretnie o polarny zestaw przetrwania, na który składają się między innymi kombinezony polarne (dla załogi), folie termiczne (dla pasażerów) czy też piła do lodu.

"Skrót Świętego Mikołaja"

Trasa prowadząca przez biegun nazywana jest czasem "skrótem Świętego Mikołaja", a historia jego wykorzystania liczy sobie blisko 100 lat. Pierwsze loty tego typu często kończyły się tragicznie, ale z biegiem czasu udało się rozwiązać największe kłopoty. O jakie kłopoty chodzi? Największe przeszkody to: możliwość zamarzania paliwa (to udało się pokonać zmianą wysokości lotu) oraz nawigacja.

Choć te problemy istnieją, loty nad biegunem północnym są coraz częstsze. I nic w tym dziwnego, bo często prowadzi tamtędy najszybsza z dostępnych tras. Obecnie nie ma tak naprawdę większych przeciwwskazań – jedyną trudnością jest zmienne pole magnetyczne, wpływające na nawigację samolotów, ale dzisiejsze maszyny bez problemu sobie z tym radzą.

A loty nad Antarktydą?

Inaczej – jednakże – sytuacja wygląda nad biegunem południowym. Loty nad Antarktydą są wyjątkowo niebezpieczne nie tylko ze względu na nawigację, ale też trudne warunki pogodowe (takie jak burze śnieżne czy zjawiska wulkaniczne). Tymczasem loty tego typu mają wyłącznie walory turystyczne lub naukowe – nie ma możliwości, by rejs nad biegunem południowym skrócił czas lotu.

Wybrane dla Ciebie

Nowy tajemniczy dron Rosjan. Wygląda jak irański, ale jest lepszy
Nowy tajemniczy dron Rosjan. Wygląda jak irański, ale jest lepszy
Droga do K3. Czołg przyszłości z Korei Południowej
Droga do K3. Czołg przyszłości z Korei Południowej
Rosjanin kpi ze sprzętu NATO. Tymczasem to rzadki pojazd Rosjan
Rosjanin kpi ze sprzętu NATO. Tymczasem to rzadki pojazd Rosjan
Niszczy rosyjskie drony masowo. Oto jak wygląda od wewnątrz
Niszczy rosyjskie drony masowo. Oto jak wygląda od wewnątrz
Jest w Ukrainie od stycznia. Do dziś nie walczy z Rosjanami
Jest w Ukrainie od stycznia. Do dziś nie walczy z Rosjanami
Misja Polaka dobiegła końca. Najlepsze zdjęcia i nagrania z kosmosu
Misja Polaka dobiegła końca. Najlepsze zdjęcia i nagrania z kosmosu
HIMARS wystrzelił nad Bałtykiem. Kreml kipi ze złości
HIMARS wystrzelił nad Bałtykiem. Kreml kipi ze złości
Ostatnie sekundy przed lądowaniem. Tak wyglądało wodowanie
Ostatnie sekundy przed lądowaniem. Tak wyglądało wodowanie
Sąsiad Polski zdecydował. Chce systemów rakietowych o ogromnym zasięgu
Sąsiad Polski zdecydował. Chce systemów rakietowych o ogromnym zasięgu
Xiaomi 15 Ultra – mistrz fotografii mobilnej czy kompromisowy flagowiec?
Xiaomi 15 Ultra – mistrz fotografii mobilnej czy kompromisowy flagowiec?
To on przechwytuje załogę po lądowaniu. Oto statek Shannon
To on przechwytuje załogę po lądowaniu. Oto statek Shannon
Co Sławosz Uznański-Wiśniewski robił w kosmosie? Lista eksperymentów
Co Sławosz Uznański-Wiśniewski robił w kosmosie? Lista eksperymentów