Turecki myśliwiec TAI TF-X na ukończeniu. Wygląda jak podróbka F-22 Raptor

Prace nad tureckim samolotem myśliwskim 5. generacji TF-X idą pełną parą. Budowany prototyp znajduje się na linii finalnego montażu. Jeśli wszystko będzie odbywać się zgodnie z planem, to Turcja wcieli do służby swojego "Raptora" za sześć - osiem lat.

Turecki TAI TF-X na finalnej linii montażowej w fabryce w Ankarze.Turecki TAI TF-X na finalnej linii montażowej w fabryce w Ankarze.
Źródło zdjęć: © Twitter | Dr. Ali BAKIR (علي باكير)
Przemysław Juraszek

Turcy pracują nad TF-X od przynajmniej 2011 roku, kiedy to tureckie Turkish Aerospace Industries (TAI) dostało za zadanie wykonanie analizy koncepcyjnej dla myśliwca. W kolejnych latach wraz z tureckim lotnictwem opracowywano wymagania dla przyszłej konstrukcji.

Do programu był też potrzebny partner zagraniczny, z czym Turcja miała problemy. Początkowo próbowano dogadać się z Koreą Południową, która to opracowywała swój własny myśliwiec 5. generacji KF-21 Boramae, opisywany przez Łukasza Michalika, ale rozmowy zakończyły się porażką. Następnie w latach 2013-2015 pojawił się epizod ze szwedzkim Saabem, ale te rozmowy również zakończyły się fiaskiem.

Aktualnie wygląda na to, że podpisane w 2017 roku partnerstwo tureckiego TAI i brytyjskiego BAE Systems dalej jest w mocy pomimo konfliktu dotyczącego silników. Brytyjczycy forsowali zastosowanie w TF-X silników Eurojet EJ200 używanych w Eurofigterach, ale Turcy są bardziej zainteresowani wykorzystaniem silników General Electric F110, wykorzystywanych m.in. w amerykańskich F-16 lub F-15.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

F-22 Raptor supernowoczesne myśliwce USA w Polsce

Ma to sens, ponieważ aktualnie tureckie lotnictwo jest oparte o licencyjne produkowane samoloty F-16, a obsługa naziemna doskonale zna ten silnik. Warto jednak zaznaczyć, że Turcy nie porzucili idei nowego silnika dla TF-X, ale prototypy i pierwsza transza produkcyjna ma wykorzystywać amerykańskie silniki.

TAI TF-X - zmniejszony F-22 Raptor dla tureckiego lotnictwa

TAI TF-X na pierwszy rzut oka wygląda jak F-22 Raptor. Ma bardzo zbliżony kształt płatowca i dwa silniki z dwoma statecznikami pionowymi. Wymiarowo jest to mniejsza konstrukcja ponieważ biorąc pod uwagę pełnowymiarową makietę z 2019 roku pokazywaną na targach Paris Air Show, to ta miała skrzydła o rozpiętości 12 m, podczas gdy dla F-22 Raptor jest to 13,6 m.

Prototyp, wedle aktualnych planów, ma zostać ukończony do 18 marca 2023 roku, a jego pierwszy lot jest zaplanowany na lata 2025/2026. Niewiele wiadomo o samej konstrukcji, ale ta będzie najpewniej wykorzystywać radar typu AESA i system IRST (Infrared Search and Track System) pozwalający na wykrycie nawet samolotów wykonanych w technologii stealth. Te będą najpewniej zbliżone do stosowanych w brytyjskich Eurofighterach.

Uzbrojenie jak na maszynę stealth przystało, będzie przenoszone w wewnętrznych komorach, ale zapewne tak samo jak w przypadku F-35 będzie możliwe przenoszenie też uzbrojenia na pylonach zewnętrznych pod skrzydłami.

Wybrane dla Ciebie

Starlink w Tatrach. Tatrzański Park Narodowy uruchamia punkty dostępu do internetu
Starlink w Tatrach. Tatrzański Park Narodowy uruchamia punkty dostępu do internetu
Żołnierz spalił helikopter zamiast śmieci. Rosjanie stracili kolejny śmigłowiec Mi-8
Żołnierz spalił helikopter zamiast śmieci. Rosjanie stracili kolejny śmigłowiec Mi-8
Hekatomba czołgów pod Konstantynówką. Dawno takiego szturmu Rosjan nie było
Hekatomba czołgów pod Konstantynówką. Dawno takiego szturmu Rosjan nie było
Hodują miniaturowe mózgi z ludzkich tkanek. Do zasilania komputerów
Hodują miniaturowe mózgi z ludzkich tkanek. Do zasilania komputerów
Rosyjski Pancyr-S1 miał polować na drony. Trafił w coś innego
Rosyjski Pancyr-S1 miał polować na drony. Trafił w coś innego
Małże ostrzegają. Atlantyk na progu destabilizacji
Małże ostrzegają. Atlantyk na progu destabilizacji
Dostawy suną jedna za drugą. Świat nie przewidział takiej skali wsparcia Rosji
Dostawy suną jedna za drugą. Świat nie przewidział takiej skali wsparcia Rosji
Duże zamówienie dla Ukrainy. Ponad 1000 ciężarówek
Duże zamówienie dla Ukrainy. Ponad 1000 ciężarówek
Japonia chroni swoje fermy dronami. Bezzałogowce kontra dzikie ptactwo
Japonia chroni swoje fermy dronami. Bezzałogowce kontra dzikie ptactwo
Rosjanie złapali za telefony. Chwilę później ratowali się ucieczką
Rosjanie złapali za telefony. Chwilę później ratowali się ucieczką
Ukraińskie ataki na rafinerie. To, co robią Rosjanie zadziwia
Ukraińskie ataki na rafinerie. To, co robią Rosjanie zadziwia
Ukraińcy zwrócili uwagę na Polskę. Piszą o produkcji Piorunów
Ukraińcy zwrócili uwagę na Polskę. Piszą o produkcji Piorunów