Rosja wraca do produkcji BMP‑2. To sprzęt z początku lat 80.

Jak wynika z wypowiedzi dyrektora wykonawczego koncernu Kurganmaszzawod, rosyjskie ministerstwo obrony zażądało wznowienia produkcji "bojowego wozu piechoty wcześniejszej generacji". Najprawdopodobniej oznacza to powrót do budowania BMP-2, czyli ponad 40-letniej konstrukcji

BMP-2 rosyjskiej armii
BMP-2 rosyjskiej armii
Źródło zdjęć: © Lic. CC BY-SA 4.0, Vitaly V. Kuzmin, Vitalykuzmin.net, Wikimedia Commons
Łukasz Michalik

20.08.2022 16:37

Wywiad, jakiego agencji TASS udzielił niedawno dyrektor wykonawczy koncernu zbrojeniowego Kurganmaszzawod, Pietr Tjukow, zawiera bardzo ciekawą informację. Poza marketingowymi zapewnieniami o wyższości rosyjskiego sprzętu nad zachodnimi odpowiednikami, Tjukow zdradza, że władze domagają się wznowienia produkcji "bojowego wozu piechoty starszej generacji".

Szef koncernu zauważa zarazem, że wznowienie produkcji starego sprzętu wpłynie na jego cenę, która będzie wyższa niż w przypadku współczesnych, produkowanych seryjnie bojowych wozów piechoty BMP-3 i przeznaczonych dla sił powietrznodesantowych BMD-4M: "Uważnie rozważamy propozycje produkcji bojowych wozów piechoty wcześniejszej generacji (...) Musimy jednak zrozumieć, że cena takich produktów będzie znacznie wyższa niż w przypadku nowych, masowo produkowanych pojazdów."

O jaki sprzęt może chodzić rosyjskim decydentom?

Dyrektor wykonawczy koncernu  Kurganmaszzawod, Pietr Tjukow
Dyrektor wykonawczy koncernu Kurganmaszzawod, Pietr Tjukow© TASS

BMP-2 – bojowy wóz piechoty z lat 80.

Najbardziej prawdopodobną odpowiedzią wydaje się zamiar wznowienia produkcji BMP-2. To bojowy wóz piechoty, będący bezpośrednim następcą BMP-1 i powielający jego wady konstrukcyjne i słabości.

Produkowany w latach 80. bojowy wóz piechoty został wyposażony w działko 2A42 kalibru 30 mm, karabin maszynowy i – w swojej pierwotnej wersji – pojedynczą wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych 9K113 Konkurs.

Kluczową słabością BMP-2 jest jednak nie uzbrojenie, ale słabe opancerzenie. Pojazd, przewożący w sumie 11 osób (3 żołnierzy załogi i 8 desantu) waży zaledwie 14 ton. Poziom ochrony jest na tyle niski, że boczny pancerz pojazdu da się przebić większymi kalibrami broni strzeleckiej.

Poziom technologiczny rosyjskiego przemysłu

Jednocześnie warto zauważyć, że nowszy BMP-3 oferuje nie tylko znacznie potężniejsze uzbrojenie, ale także wyższy poziom ochrony. Jeśli dodamy do tego prognozowaną przez Pietra Tjukowa wyższą cenę starego modelu bewupa, pojawia się pytanie o zasadność wznawiania produkcji.

Ciekawą odpowiedź przedstawił Adam Świerkowski z serwisu Defence24. Jak zauważa, być może Rosja nie jest w stanie samodzielnie produkować sprzętu nowszej generacji: "(…) o jednym aspekcie agencja TASS nie wspomina, a dokładniej o wpływie zachodnich sankcji na produkcję nowoczesnych rosyjskich pojazdów jak np. BMP-3/BMD-4M. Część podzespołów używanych w nich była dostarczana "po cichu" co umożliwiało ich produkcję w obecnej skali. Jednak po wprowadzeniu ograniczeń w tej kwestii Rosjanie będą mieć problemy z produkcją w dłuższej perspektywie czasu swoich nowych wyrobów wojskowych."

Wznowienie produkcji ponad 40-letniego bewupa jest zatem – w takim kontekście – nie tylko odpowiedzią na poniesione w Ukrainie straty, ale zarazem odzwierciedla poziom technologiczny rosyjskiego przemysłu.

Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski

Wybrane dla Ciebie