Rosja przerzuciła samoloty do Lipiecka. Tym mogą zaatakować Donbas

Po wycofaniu się z regionu kijowskiego Rosja może chcieć zająć cały Donbas, aby mieć co świętować podczas zbliżającego się dnia zwycięstwa. Na zdjęciach satelitarnych widać znaczne gromadzenie się sił lądowych oraz lotnictwa.

Rosyjskie samoloty rozlokowane w Lipiecku.
Rosyjskie samoloty rozlokowane w Lipiecku.
Źródło zdjęć: © Twitter | Сметанат борщу
Przemysław Juraszek

13.04.2022 | aktual.: 13.04.2022 11:58

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Wiadomości WP poinformowały o przebazowaniu znaczącej liczby rosyjskich samolotów na lotnisko w Lipiecku, a my dokładniej przyjrzeliśmy się, co tam dotarło. Na zdjęciach satelitarnych eksperci zidentyfikowali m.in. myśliwce przewagi powietrznej Su-27, wielozadaniowe myśliwce Su-30 i uderzeniowo-zwiadowcze samoloty Su-24.

Su-24 - nowszych Su-34 wciąż za mało

Najstarsze ze stawki są samoloty uderzeniowe Su-24, które zostały przyjęte do uzbrojenia w 1975 roku, ale oblot pierwszego prototypu nastąpił w 1967 roku. Jest to konstrukcja o zmiennej geometrii skrzydeł, dzięki której może zarówno lądować na krótkich pasach startowych przy niskiej prędkości jak i latać z prędkością naddźwiękową. Jest to identyczna koncepcja jak w europejskich samolotach Panavia Tornado.

Su-24 to dwumiejscowe samoloty o długości blisko 25 m wysokości 6,2 m oraz rozpiętości skrzydeł około lekko ponad 10 m i 17 m w zależności od trybu lotu. Bombowiec może przenosić maksymalnie 8 ton uzbrojenia zamontowanego na dziewięciu pylonach, a arsenał obejmuje pociski niekierowane, bomby, pociski przeciwradiolokacyjne, pociski przeciwokrętowe oraz bomby jądrowe.

Tymczasem za napęd tego samolotu o masie własnej około 22 ton, do czego należy jeszcze doliczyć zapas paliwa i uzbrojenie odpowiada para silników turboodrzutowych AL-21F-3. Wciąż służą, jako samoloty uderzeniowe oraz zwiadowcze (wariant MR), ale są zastępowane przez Su-34.

Su-27 - myśliwiec przewagi powietrznej

Su-27 powstał jako ówcześnie radziecka odpowiedź na amerykańskiego F-15 wiec mamy tutaj do czynienia z ciężką dwusilnikową maszyną przewagi powietrznej. Pierwszy prototyp został oblatany w 1977 roku, a do służby został wprowadzony w 1985 roku. Jest to jednomiejscowa maszyna o masie lekko ponad 16 ton z parą potężnych silników turboodrzutowych Saturn AL-31F o mocy 75,2 kN każdy (122,6 kN z dopalaczem).

Długość samolotu to blisko 30 m, wysokość około 6 m, a rozpiętość skrzydeł wynosi prawie 15 m. Samolot może zabrać lekko ponad 4 tony uzbrojenia obejmującego głównie pociski rakietowe powietrze-powietrze z rodziny R-27 i R-73, ale możliwe jest też wykorzystanie wyrzutni niekierowanych rakiet S-8 bądź lekkich bomb.

Su-30 - wielozadaniowa modernizacja Su-27

Jest to modernizacja Su-27 polegająca na ulepszeniu systemów awioniki zwiększeniu możliwości atakowania celów naziemnych, zastosowaniu usterzenia kaczki czy silników z wektorowaniem ciągu. Ponadto jest to już maszyna dwumiejscowa jak kiedyś szkoleniowa wersja Su-27. Wymiarowo jest to w zasadzie to samo, ale zwiększono udźwig uzbrojenia do 8 ton oraz znacząco rozszerzono katalog dostępnych opcji.

Poza uzbrojeniem typu powietrze-powietrze Su-30 może przenosić też cięższe bomby, pociski powietrze-ziemia typu Kh-29, Kh-59, pociski przeciwokrętowe oraz przeciwradiolokacyjne bardzo przydatne w polowaniu np. na zestawy przeciwlotnicze S-300.

Najpewniej w bazie będą też podobne myśliwce uderzeniowe Su-34 (bardzo podobne wymiarowo do Su-30), których Rosja dość często używa i je traci w toczących się działaniach wojennych.