Nowy system walki radioelektronicznej dla F-16. IVEWS może trafić do polskich samolotów

Polskie F-16 czeka modernizacja MLU (Mid-Life Upgrade), czyli zmiana w połowie cyklu życia. Wśród elementów, które mają zostać unowocześnione, znajduje się system walki radioelektronicznej. O zakończeniu testów jednego z nich - IVEWS (Integrated Viper Electronic Warfare Suite) – poinformował koncern Northrop Grumman. To rozwiązanie, które może trafić do polskich Jastrzębi.

Northrop Grumman przetestował nowy system WRE dla F-16Northrop Grumman przetestował nowy system WRE, AN/ALQ-257 IVEWS, przeznaczony dla F-16
Źródło zdjęć: © Northrop Grumman
Łukasz Michalik
27

Polska eksploatuje obecnie 48 samolotów F-16C/D w wersji Block 50+/52+ (określanej też jako Advanced Block 50/52). W momencie zakupu były to bardzo nowoczesne maszyny, jednak po dwóch dekadach ich awionika nie dorównuje rozwiązaniom stosowanym w samolotach produkowanych współcześnie.

Dlatego w październiku 2024 r. Polska uzyskała zgodę Departamentu Stanu na zmodernizowanie - w ramach MLU - Jastrzębi do standardu oferowanego przez wersję F-16V, co ma kosztować maksymalnie 7,3 mld dolarów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Tydzień z Huawei Watch Fit 4 oraz Watch Fit 4 Pro

Dzięki temu rozwiązaniu polskie samoloty jeszcze przez długie lata zachowają zdolność do walki z najnowocześniejszymi maszynami potencjalnego przeciwnika.

System WRE w polskich F-16

Jednym z elementów wyposażenia F-16, a także wielu innych samolotów bojowych, jest system walki radioelektronicznej (WRE). Polskie maszyny są obecnie wyposażone w system AN/ALQ-211 AIDEWS (Advanced Integrated Defensive Electronic Warfare System) opracowany przez firmę L3 Harris.

Jest on przeznaczony przede wszystkim do samoobrony samolotu – ostrzega pilota przed opromieniowaniem radiolokacyjnym, dysponuje biblioteką sygnatur radarów przeciwnika i pozwala na ich aktywne zakłócanie.

W marcu 2011 r. MON chwalił się zakupem tego systemu. Informował wówczas o tym szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego generał Mieczysław Cieniuch.

Polska, jako jedyny kraj w Europie, zakupiła najnowocześniejszy na świecie, zintegrowany system obrony indywidualnej samolotu AIDEWS.

Gen. Mieczysław Cieniuch

Choć systemy AN/ALQ-211 AIDEWS nadal są nowoczesne i są wciąż zamawiane (obok nowszych AN/ALQ-254 Viper Shield kupił je m.in. Tajwan dla swoich F-16V czy Słowacja), Polska zdecydowała się na zastąpienie ich rozwiązaniem jeszcze bardziej zaawansowanym – jednym z dwóch najnowocześniejszych na świecie systemów walki radioelektronicznej przeznaczonych dla F-16.

System WRE AN/ALQ-257 IVEWS

Należy do nich AN/ALQ-257 IVEWS (Integrated Viper Electronic Warfare Suite), opracowany przez amerykański koncern Northrop Grumman. Producent poinformował niedawno o zakończeniu testów swojego systemu WRE, prowadzonych w warunkach zbliżonych do operacyjnych.

System WRE AN/ALQ-257 IVEWS dla F-16
System WRE AN/ALQ-257 IVEWS dla F-16 © Northrop Grumman

Testy przeprowadzono na dwóch samolotach F-16 Block 50, które wykonały 70 lotów, spędzając w powietrzu ponad 100 godzin. W tym czasie przeprowadzono próby systemu podczas wykonywania różnych zadań, jak walki powietrzne, ataki na cele naziemne czy misje o mieszanym profilu.

Podczas prób AN/ALQ-257 IVEWS dowiódł swojej skuteczności, wykrywając i zwalczając zagrożenia ze strony m.in. nowoczesnych systemów obrony powietrznej. Istotną częścią testów była kontrola współpracy systemu z radarem AN/APG-83 Scalable Agile Beam Radar (SABR), czyli kluczowym elementem nowych F-16. Integrację ułatwia w tym przypadku fakt, że zarówno IVEWS, jak i SABR są produkowane przez koncern Northrop Grumman.

Zdaniem producenta, system AN/ALQ-257 zapewnia nosicielowi zdolności zbliżone do samolotów 5. generacji i oferuje zarówno wykrywanie, jak i zwalczanie zagrożeń w zakresie 360 stopni.

System WRE AN/ALQ-254 Viper Shield

IVEWS to drugi – w ciągu zaledwie kilku ostatnich miesięcy – zaawansowany system WRE dla F-16, który z powodzeniem zakończył serię testów. W listopadzie 2024 r. udaną serię prób przeprowadziła firma L3 Harris, oferująca konkurencyjne rozwiązanie – system AN/ALQ-254 Viper Shield.

AN/ALQ-254 również został zaprojektowany do współpracy z radarem AN/APG-83 SABR. Viper Shield pozwala na wykrywanie, identyfikację i zwalczanie zagrożeń różnego typu, jak wrogie systemy przeciwlotnicze, lecące pociski czy samoloty przeciwnika.

Viper Shield jest oferowany i testowany w dwóch wariantach – jako integralna część samolotu, połączona z jego awioniką, a także w formie podwieszanego zasobnika, który można umieścić na jednym z węzłów podwieszeń F-16.

Nowe systemy WRE i elektroniczny stealth

Oba nowe systemy WRE mają zapewnić – według swoich twórców – starszym samolotom zupełnie nowe możliwości. Są one na tyle istotne, że po wyposażeniu w nie F-16 – czyli konstrukcji mających już ponad 50 lat - będą one porównywane z samolotami 5. generacji.

W porównaniach tych jest zapewne wiele marketingu – starsze konstrukcje powstawały według zupełnie innych założeń, mają inne silniki, a ich płatowiec nie jest zoptymalizowany dla cech stealth.

F-117 Nighthawk
F-117 Nighthawk © Domena publiczna

Te ostatnie można jednak częściowo uzyskać nie tylko poprzez starannie dobrany kształt płatowca (czego skrajnym przykładem jest F-117, a mniej radykalnym – F-35 czy B-21) czy powłoki pochłaniające fale radiowe, ale za pomocą "elektronicznego stealth", czyli systemów pozwalających na zakłócenie pracy radarów przeciwnika. Systemy te pełnią w istocie rolę "czapki niewidki".

Takim właśnie rozwiązaniem są IVEWS i Viper Shield – systemy współpracujące z zaawansowanym radarem SABR, zdolne nie tylko do obrony swojego nosiciela, ale także do działań ofensywnych, jak zwalczanie wrogich systemów przeciwlotniczych i torowanie samolotowi drogi we wrogiej przestrzeni powietrznej.

Samoloty walki radioelektronicznej

Warto zauważyć, że w przypadku maszyn 5. generacji – jak F-35 – podobne zdolności oferuje pokładowa awionika samolotu. Dzięki niej może on swojej bazowej konfiguracji pełnić rolę maszyny walki radioelektronicznej.

Przed jego wdrożeniem do służby konieczne było stosowanie w takiej roli wyspecjalizowanych samolotów. W przypadku amerykańskiego lotnictwa były to F-16 z odpowiednimi zasobnikami, a w przypadku marynarki wojennej – konstrukcje takie jak wycofany w 2015 r. Northrop Grumman EA-6B Prowler czy eksploatowany obecnie Boeing EA-18G Growler.

EA-18G Growler
EA-18G Growler © Domena publiczna

Również samoloty z Europy – jak Eurofighter – mają niebawem zyskać podobne możliwości. System walki radioelektronicznej Arexis dla maszyn tego typu opracował szwedzki koncern Saab, a pierwsze zasobniki zostały już zamówione przez Niemcy.

W połączeniu z integracją z Eurofighterami pocisków AGM-88E AARGM pozwoli to Niemcom na wycofanie starszych, wyspecjalizowanych wersji samolotów Panavia Tornado ECR i użycie Eurofighterów w roli maszyn walki radioelektronicznej i przełamania obrony powietrznej. Podobną rolę będą mogły pełnić polskie F-35 czy – po modernizacji – F-16 z systemami IVEWS lub Viper Shield.

Wybrane dla Ciebie

AH-64E Guardian dla Polski. Pentagon wycofuje starsze śmigłowce
AH-64E Guardian dla Polski. Pentagon wycofuje starsze śmigłowce
Planują podwojenie jego produkcji. To europejski strażnik nieba
Planują podwojenie jego produkcji. To europejski strażnik nieba
Mnóstwo samolotów USAF u Saudów. Zdjęcia satelitarne pokazują prawdę
Mnóstwo samolotów USAF u Saudów. Zdjęcia satelitarne pokazują prawdę
Pancerny szturm Rosjan pod Konstatynówką. Dawno takiego nie było
Pancerny szturm Rosjan pod Konstatynówką. Dawno takiego nie było
Irański kasetowy pocisk balistyczny. Oto co znaleziono w Izraelu
Irański kasetowy pocisk balistyczny. Oto co znaleziono w Izraelu
Rośnie produkcja rosyjskich czołgów. Więcej T-90M niż na początku wojny
Rośnie produkcja rosyjskich czołgów. Więcej T-90M niż na początku wojny
British Army chce wzmocnić artylerię rakietową. Na horyzoncie kolejne M270
British Army chce wzmocnić artylerię rakietową. Na horyzoncie kolejne M270
Nowa era nauki o Słońcu. Wszystko zawdzięczamy sondzie Solar Orbiter
Nowa era nauki o Słońcu. Wszystko zawdzięczamy sondzie Solar Orbiter
"Kolekcjonerka kości". Badacze opisali niezwykłą gąsienicę
"Kolekcjonerka kości". Badacze opisali niezwykłą gąsienicę
Będą ich tysiące. Sojusznik wyśle Rosji posiłki
Będą ich tysiące. Sojusznik wyśle Rosji posiłki
Scena jak z filmu "Top Gun". Izraelski F-16 podczas polowania na drony
Scena jak z filmu "Top Gun". Izraelski F-16 podczas polowania na drony
Aktywiści wtargnęli do bazy wojskowej. Uszkodzili dwa tankowce
Aktywiści wtargnęli do bazy wojskowej. Uszkodzili dwa tankowce