Niewidzialna tarcza dla F‑16. Udane testy systemu WRE Viper Shield
Powodzeniem zakończył się kolejny etap testów w locie nowego systemu walki radioelektronicznej (WRE) dla F-16. Opracowany przez firmę L3Harris Technologie system AN/ALQ-254(V)1 Viper Shield jest przeznaczony dla F-16 w najnowszej wersji F-16C/D Block 70/72.
AN/ALQ-254(V)1 Viper Shield to najnowszy system walki radioelektronicznej opracowany przez firmę L3Harris we współpracy z koncernem Lockheed Martin. Choć w jego opracowaniu brały udział także amerykańskie siły powietrzne, docelowo Viper Shield ma stanowić wyposażenie samolotów należących do amerykańskich sojuszników.
Viper Shield współpracuje z nowym radarem AN/APG-83 SABR, pozwalając na wykrywanie, identyfikację i lokalizowanie źródeł emisji elektromagnetycznych, które mogłyby stanowić zagrożenie dla F-16.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Bo zdrowie jest najważniejsze! Biohacking w służbie ludzkości - Historie Jutra napędza PLAY #2
W praktyce oznacza to zwalczanie – przy pomocy elektronicznie generowanych zakłóceń – systemów przeciwlotniczych, wrogich samolotów czy wystrzelonych w stronę F-16 pocisków przeciwlotniczych.
Viper Shield został już zamówiony przez sześć państw – Bahrajn, Bułgarię, Jordanię, Maroko, Słowację i Tajwan.
Zobacz także: Rozpoznasz te myśliwce i bombowce?
System jest oferowany i testowany w dwóch wariantach – jako integralna część samolotu, zintegrowana z jego awioniką, a także jako opcjonalny, podwieszany zasobnik, który w razie potrzeby można umieścić na jednym z węzłów podwieszeń F-16.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Viper Shield Electronic Warfare System
IVEWS i Viper Shield - konkurencyjne systemy walki radioelektronicznej
Warto zauważyć, że niemal równolegle z testami systemu Viper Shield testowane jest konkurencyjne rozwiązanie. We wrześniu amerykańskie siły powietrzne potwierdziły testowanie systemu IVEWS (Integrated Viper Electronic Warfare Suite) opracowanego przez koncern Northrop Grumman.
Oba systemy – IVEWS i Viper Shield – są brane pod uwagę jako element pakietu modernizacyjnego MLU dla polskich F-16.
Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski