Słowacja się zbroi. USA zezwoliły na sprzedaż nowych F‑16
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Departament Stanu USA zatwierdził możliwość sprzedaży Słowacji 14 zaawansowanych samolotów F-16 Block 70 lub 72. Samoloty mogłyby zastąpić obecnie używane na Słowacji samoloty MiG-29.
Chodzi o nowo wyprodukowane samoloty określane, jako F-16 block 70/72 w konfiguracji V. Maszyny mają być wyposażone radar Northrop Grumman AN/APG-83 Scalable Agile Beam Radar oraz silnik General Electric F110 lub Pratt & Whitney F100. Maksymalna szacowana wartość kontraktu może wynieść 2,91 miliarda dolarów.
Przeznaczone dla Słowacji F-16 mają reprezentować typową NATO-wską konfigurację, wyposażone w m.in. modułowy komputer misji oraz terminal Link-16 (MIDS-JTRS). Inny sprzęt to celowniki nahełmowe Joint Helmet Mounted Cueing System, zasobniki nawigacyjno-celownicze AN/AAQ-33 Sniper oraz system nawigacji LN260 EGI Embedded GPS INS.
W skład wartości kontaktu może wejść również uzbrojenie: pociski średniego zasięgu AIM-120C7 (30), pociski krótkiego zasięgu AIM-9X (100), a także zestawy konwersji bomb na uzbrojenie precyzyjne Paveway II (skrzydlate bomby naprowadzane laserowo) i JDAM (bomby z kombinowanym naprowadzaniem INS/GPS) oraz przeznaczone do konwersji bomby rodziny Mk 80. Zdolności defensywne maszyn mają zapewniać systemy AN/ALQ-213 EWMS i AN/ALQ-211 AIDEWS oraz standardowe wyrzutniki flar I dipoli AN/ALE-47.
Radar Northrop Grumman AN/APG-83 Scalable Agile Beam Radar powstały na bazie rozwiązań radaru AN/APG-81 z samolotu F-35, został wybrany m.in. do instalacji na 72 samolotach F-16CM/DM CCIP używanych przez US Air National Gauard do ochrony przestrzeni powietrznej kontynentalnej części USA oraz przez Tajwan w procesie modernizacji samolotów F-16AM/BM.
Słowacja stała się użytkownikiem samolotu MiG-29 od pierwszego dnia istnienia tego państwa, czyli 1 stycznia 1993. Każde z nowych państw powstałych w wyniku rozpadu Czechosłowacji odziedziczyło po 10 wyprodukowanych w 1989 samolotów MiG-29 (w tym po jednym dwusterze MiG-29UB). Kolejne 14 maszyn MiG-29 kraj ten otrzymał jako rozliczenie długów ZSRR w połowie lat 90-tych podnosząc liczbę samolotów do 24 (pełen pułk myśliwski, 20 maszyn bojowych i 4 szkolno-bojowe).
Około 2005 roku, kosztem około 5,1 mln dolarów, za samolot podjęto decyzję o remontach i modernizacji wyposażenia 12 samolotów do standardów zgodnych z NATO i ICAO. Pozostałych 9 myśliwców zmagazynowano (3 maszyny zostały w międzyczasie utracone). Zmodernizowane samoloty MiG-29AS dotarły na Słowację na przełomie 2007 i 2008. Okres międzyremontowy dla samolotu MiG-29 wynosi około 8 lat. Około 2014 roku, gdy sprawne pozostawało zaledwie kilka samolotów, rząd Słowacji poinformował o woli zakupu nowych, zachodnich samolotów.
Z kolei na przełomie stycznia i lutego br. resort obrony Słowacji poinformował, że wybór zostanie dokonany pomiędzy myśliwcami F-16 (których dotyczy informacja) oraz Gripen. Dość prawdopodobne jest podjęcie decyzji jeszcze w tym roku. Bratysława zwiększa obecnie wydatki na obronę. Mają one stopniowo rosnąć z 1,1-1,2 proc. PKB do 1,6 proc. w 2020 roku i 2 proc. w roku 2024. Podniesienie wydatków na obronę znacząco zwiększa szanse Słowacji na realizację programu nowego samolotu.
Autor: Paweł K. Malicki