Słowacja się zbroi. USA zezwoliły na sprzedaż nowych F‑16

Departament Stanu USA zatwierdził możliwość sprzedaży Słowacji 14 zaawansowanych samolotów F-16 Block 70 lub 72. Samoloty mogłyby zastąpić obecnie używane na Słowacji samoloty MiG-29.

Słowacja się zbroi. USA zezwoliły na sprzedaż nowych F-16
Źródło zdjęć: © Lockheed Martin
Bolesław Breczko

13.04.2018 | aktual.: 13.04.2018 21:22

Chodzi o nowo wyprodukowane samoloty określane, jako F-16 block 70/72 w konfiguracji V. Maszyny mają być wyposażone radar Northrop Grumman AN/APG-83 Scalable Agile Beam Radar oraz silnik General Electric F110 lub Pratt & Whitney F100. Maksymalna szacowana wartość kontraktu może wynieść 2,91 miliarda dolarów.

Przeznaczone dla Słowacji F-16 mają reprezentować typową NATO-wską konfigurację, wyposażone w m.in. modułowy komputer misji oraz terminal Link-16 (MIDS-JTRS). Inny sprzęt to celowniki nahełmowe Joint Helmet Mounted Cueing System, zasobniki nawigacyjno-celownicze AN/AAQ-33 Sniper oraz system nawigacji LN260 EGI Embedded GPS INS.

W skład wartości kontaktu może wejść również uzbrojenie: pociski średniego zasięgu AIM-120C7 (30), pociski krótkiego zasięgu AIM-9X (100), a także zestawy konwersji bomb na uzbrojenie precyzyjne Paveway II (skrzydlate bomby naprowadzane laserowo) i JDAM (bomby z kombinowanym naprowadzaniem INS/GPS) oraz przeznaczone do konwersji bomby rodziny Mk 80. Zdolności defensywne maszyn mają zapewniać systemy AN/ALQ-213 EWMS i AN/ALQ-211 AIDEWS oraz standardowe wyrzutniki flar I dipoli AN/ALE-47.

Radar Northrop Grumman AN/APG-83 Scalable Agile Beam Radar powstały na bazie rozwiązań radaru AN/APG-81 z samolotu F-35, został wybrany m.in. do instalacji na 72 samolotach F-16CM/DM CCIP używanych przez US Air National Gauard do ochrony przestrzeni powietrznej kontynentalnej części USA oraz przez Tajwan w procesie modernizacji samolotów F-16AM/BM.

Obraz
© KGyST/WikiMedia

Słowacja stała się użytkownikiem samolotu MiG-29 od pierwszego dnia istnienia tego państwa, czyli 1 stycznia 1993. Każde z nowych państw powstałych w wyniku rozpadu Czechosłowacji odziedziczyło po 10 wyprodukowanych w 1989 samolotów MiG-29 (w tym po jednym dwusterze MiG-29UB). Kolejne 14 maszyn MiG-29 kraj ten otrzymał jako rozliczenie długów ZSRR w połowie lat 90-tych podnosząc liczbę samolotów do 24 (pełen pułk myśliwski, 20 maszyn bojowych i 4 szkolno-bojowe).

Około 2005 roku, kosztem około 5,1 mln dolarów, za samolot podjęto decyzję o remontach i modernizacji wyposażenia 12 samolotów do standardów zgodnych z NATO i ICAO. Pozostałych 9 myśliwców zmagazynowano (3 maszyny zostały w międzyczasie utracone). Zmodernizowane samoloty MiG-29AS dotarły na Słowację na przełomie 2007 i 2008. Okres międzyremontowy dla samolotu MiG-29 wynosi około 8 lat. Około 2014 roku, gdy sprawne pozostawało zaledwie kilka samolotów, rząd Słowacji poinformował o woli zakupu nowych, zachodnich samolotów.

Z kolei na przełomie stycznia i lutego br. resort obrony Słowacji poinformował, że wybór zostanie dokonany pomiędzy myśliwcami F-16 (których dotyczy informacja) oraz Gripen. Dość prawdopodobne jest podjęcie decyzji jeszcze w tym roku. Bratysława zwiększa obecnie wydatki na obronę. Mają one stopniowo rosnąć z 1,1-1,2 proc. PKB do 1,6 proc. w 2020 roku i 2 proc. w roku 2024. Podniesienie wydatków na obronę znacząco zwiększa szanse Słowacji na realizację programu nowego samolotu.

Autor: Paweł K. Malicki

Źródło artykułu:Defence24
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (70)