Nocny nalot na Pakistan. Indie straciły "militarne złoto"
Nocny atak Indii na Pakistan z 6 na 7 maja zakończył się utratą przynajmniej jednego samolotu Rafale, co potwierdza kolejne znalezisko. Jest to bardzo bolesna strata, biorąc pod uwagę, że w służbie tego kraju znajduje się tylko 36 takich maszyn.
Do sieci trafiło już kilka zdjęć przedstawiających elementy mogące pasować do samolotu Rafale, takie jak np. fragmenty silników. Pojawienie się statecznika pionowego z numerem maszyny i wypowiedź wysokiego rangą pracownika francuskiego wywiadu dla CNN rozwiewają wszelkie wątpliwości. Byłaby to już druga strata samolotu przez indyjskie siły powietrzne, ponieważ pierwszym najprawdopodobniej jest Mirage 2000.
Indie straciły widocznie maszynę o numerze BS-001, czyli pierwszy otrzymany z Francji egzemplarz. Jest to bardzo duża strata dla tamtejszego lotnictwa, które wciąż przechodzi bardzo wolny proces wymiany przestarzałej floty maszyn na nowe.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Rafale — jedna z najlepsza maszyn w indyjskim lotnictwie
Obecnie Indie miały na stanie 36 samolotów Rafale, a w latach 2028-2030 dołączy do nich 26 egzemplarzy morskiej wersji Rafale M. Są one główną siłą indyjskiego lotnictwa po wyposażonych w zachodnią awionikę Su-30MKI.
Samoloty Rafale zostały oblatane w latach 90. XX wieku i wprowadzone do służby w 2001 r. Co ciekawe, pierwsze sztuki były w wersji morskiej M, a dopiero później do służby trafił lądowe wersje C i B (jedno- i dwumiejscowa). Indie zostały drugim użytkownikiem tych samolotów na długo przed boomem eksportowym na te maszyny widocznym w ostatnich latach.
Rafale — wielozadaniowa platforma o ogromnych możliwościach
Rafale to konstrukcja o znakomitej manewrowości, charakteryzująca się bogatym zestawem sensorów począwszy od pasywnego systemu IRST po nowoczesny radar z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA) i zaawansowany system ostrzegania i pakiet walki elektronicznej. Nie jest jasne, jak Pakistańczycy dorwali pierwszego indyjskiego Rafale.
Ponadto Rafale może przenosić ponad 9 ton uzbrojenia na 13 lub 14 pylonach w zależności od wersji morskiej czy lądowej. Dostępne opcje obejmują pociski powietrze-powietrze dalekiego zasięgu Meteor, pociski powietrze-powietrze krótkiego/średniego zasięgu MICA (warianty naprowadzane radarem RF lub na źródło ciepła typu IIR), przeciwokrętowe AM 39-Exocet, pociski manewrujące Storm Shadow/SCALP-EG, kierowane bomby AASM Hammer oraz pociski ASMP-A z głowicą termojądrową (te są dostępne wyłącznie dla Francji).
Ten imponujący arsenał znacząco zwiększa możliwości bojowe samolotu Rafale, mimo że nie jest on zbudowany w technologii stealth. Sprawia to, że w połączeniu z dość liberalnym podejściem Francji do eksportu uzbrojenia, które jest mniej restrykcyjne niż w przypadku USA, gdzie wymaga się prowadzenia odpowiedniej polityki zagranicznej, Rafale stał się atrakcyjnym wyborem na rynku międzynarodowym. Na świecie nie brakuje państw pragnących zachować niezależność od amerykańskich wpływów, jednocześnie posiadając sprzęt przewyższający rosyjskie rozwiązania.