Największy kontrakt w historii. IAF dostanie potężne maszyny
Indie podpisały z Francją rekordowy kontrakt o wartości 7,5 mld dolarów na dostawę morskich samolotów Rafale M oraz wsparcie eksploatacyjne i pakiet modernizacyjny dla posiadanych już 36 maszyn. Przedstawiamy kulisy tego kontraktu i osiągi samolotów Rafale.
Jak podaje portal Naval News Indie podpisały z Francją umowę na pozyskanie 26 samolotów Rafale w wersji morskiej. 22 sztuki będą jednomiejscową wersją Rafale M, a cztery dwumiejscową DH, które jednak będą operować wyłącznie z lądu. Jest to ograniczenie wynikające z tego, że planowana kiedyś dwumiejscowa wersja morska Rafale N nie została opracowana ze względu na ograniczenia budżetowe.
Ponadto największa w historii umowa pomiędzy Indiami a Francją zawiera pakiet uzbrojenia, części zamienne, pakiety konserwacyjne i aktualizacje dla 36 samolotów Rafale, które są obecnie eksploatowane przez indyjskie siły powietrzne (IAF). Z kolei realizacja dostaw morskich Rafale M ma zostać dokonana w latach 2028-2030, z czego pierwsza sztuka wersji dla Indii ma zostać zaprezentowana w ciągu 18 miesięcy.
Francuskie Rafale M nie zastąpią, ale będą traktowane jako uzupełnienie dla samolotów MiG-29K, które wedle planów Indii mają zostać w służbie do lat 40. XXI wieku. Bardzo możliwe też, że według doniesień Indie mogą z czasem pozostać partię kolejnych samolotów Rafale.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Las Vegas Sphere. Z wizytą w USA
Rafale M — morska odmiana hitu eksportowego Francji
Rafale M to morska odmiana samolotu Rafale oblatanego w latach 90. XX wieku i wprowadzonego do służby w 2001 roku. Dotychczas ten wariant był wykorzystywany włącznie przez Francję, a teraz drugim użytkownikiem staną się Indie.
Morską odmianę M od lądowej wersji C najłatwiej można poznać po tym, że ma tylko 13 pylonów, ponieważ w miejscu jednego wygospodarowano hak do łapania aerofiniszerów (lin hamujących stosowanych na lotniskowcach). Zmian jest jednak znacznie więcej, ponieważ np. płatowiec i podwozie jest w wersji M znacznie mocniejsze niż w wersji lądowej.
Dużym plusem jest też 95 proc. zgodność części eksploatacyjnych z wersją lądową (C), co znacznie ułatwia logistykę i w razie problemów pozwala korzystać zamiennie ze składów części lotnictwa lądowego oraz morskiego.
Sprawdzony w boju m.in. podczas operacji w Syrii Rafale wyróżnia się znakomitą manewrowością oraz zaawansowanymi systemami sensorów, w tym systemem IRST i nowoczesnym radarem z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym. Samolot ten może przenosić ponad 9 ton uzbrojenia, co w połączeniu z bogatym arsenałem daje ogromne możliwości.
Arsenał na każdą okoliczność
Opcje zawierają zaawansowane pociski powietrze-powietrze dalekiego zasięgu Meteor, pociski powietrze-powietrze krótkiego/średniego zasięgu MICA (warianty naprowadzane radarem RF lub na źródło ciepła typu IIR), przeciwokrętowe AM 39-Exocet, pociski manewrujące Storm Shadow/SCALP-EG, kierowane bomby AASM Hammer oraz dostępne tylko dla Francji pociski ASMP-A z głowicą termojądrową.
Ten imponujący arsenał znacząco zwiększa możliwości bojowe Rafale, mimo że nie jest on wykonany w technologii stealth. To w połączeniu z francuskim dość liberalnym podejściem do eksportu uzbrojenia w porównaniu choćby do USA wymagających np. prowadzenia odpowiedniej polityki zagranicznej sprawiło, że Rafale stał się wyborem wielu państw chcących zachować niezależność od wpływów amerykańskich i równocześnie dysponować sprzętem lepszym od rosyjskiego.