MiG‑35 nad Ukrainą. Rosjanie testują nowy samolot bojowy
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Według źródeł rosyjskich, podczas działań przeciwko Ukrainie Rosjanie używają – po raz pierwszy bojowo – nowych samolotów MiG-35. Wyjaśniamy czym jest ten samolot i jakie są jego możliwości.
Informację o debiucie bojowym MiG-ów 35 przekazał na antenie Radia Sputnik Siergiej Korotkow, główny konstruktor rosyjskiej Zjednoczonej Korporacji Lotniczej OAK.
Choć do informacji ogłaszanych przez organy kremlowskiej propagandy warto podchodzić z dystansem, użycie MiG-ów 35 nad Ukrainą nie jest wykluczone. Jeszcze wiosną 2023 roku Kreml ogłosił decyzję o zamówieniu tych maszyn. Co o nich wiemy?
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
MiG-35 to rosyjska próba stworzenia – na bazie MiG-a 29 – samolotu bojowego nowej generacji. MiG-35 bazuje na wariancie MiG-29M2 i jest określany przez Rosjan maszyną generacji 4++, co ma podkreślić jego przewagę nad starszymi wersjami.
Zobacz także: Czy to sprzęt NATO, czy rosyjski?
Początkowo konstrukcja ta powstawała z myślą o eksporcie, ale opóźnienie rosyjskiego programu rozwoju samolotu Su-75 Checkmate sprawiło, że lotnictwo wojskowe Rosji potrzebuje maszyny pomostowej. Jej zadaniem jest zastąpienie coraz bardziej przestarzałych MiG-ów 29 do czasu, aż Su-75 zostanie dopracowany i wdrożony do produkcji seryjnej.
Następca MiG-a 29
Jednocześnie MiG-35 stanowi próbę odpowiedzi na bardzo poważny problem, jaki trapi rosyjskie lotnictwo wojskowe. Stawiając na rozwój maszyn wywodzących się od Su-27 (Su-30 i Su-35, a także Su-34) Rosja ma obecnie względnie nowoczesne wyłącznie ciężkie, duże, a tym samym drogie w zakupie i eksploatacji samoloty bojowe.
Jak zauważa serwis Milmag, MiG-35 może być zarazem punktem wyjścia do jeszcze jednego modelu samolotu bojowego, określanego przez Rosjan nazwą LMFS (Lekki Wielozadaniowy Samolot Frontowy).
MiG-35 – dane techniczne
Choć MiG-35 został oblatany w 2007 roku, a według rosyjskich zapowiedzi do 2020 roku w służbie miało być 30 tych maszyn, obecnie wiadomo o zaledwie sześciu egzemplarzach, które początkowo trafiły nie do jednostek bojowych, a do zespołu akrobacyjnego.
W porównaniu z poprzednikiem MiG-35 ma udoskonalony napęd, który tworzą dwa zmodernizowane silniki RD-33K o większym o kilka procent ciągu. Pozwalają one na rozpędzenie samolotu do prędkości Mach 2,35.
Samolot opracowany w wersji jedno- i dwumiejscowej ma nowy radar, nowoczesną awionikę i system kierowania ogniem, a na dziewięciu węzłach podwieszeń może przenosić do siedmiu ton uzbrojenia. Samolot ma 17,3 m długości, 12 metrów rozpiętości skrzydeł, a jego maksymalna masa startowa sięga 22 ton (to - jak na "lekki" samolot – dużo).
Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski