MiG‑35 nad Ukrainą. Rosjanie testują nowy samolot bojowy
Według źródeł rosyjskich, podczas działań przeciwko Ukrainie Rosjanie używają – po raz pierwszy bojowo – nowych samolotów MiG-35. Wyjaśniamy czym jest ten samolot i jakie są jego możliwości.
23.11.2023 | aktual.: 23.11.2023 21:26
Informację o debiucie bojowym MiG-ów 35 przekazał na antenie Radia Sputnik Siergiej Korotkow, główny konstruktor rosyjskiej Zjednoczonej Korporacji Lotniczej OAK.
Choć do informacji ogłaszanych przez organy kremlowskiej propagandy warto podchodzić z dystansem, użycie MiG-ów 35 nad Ukrainą nie jest wykluczone. Jeszcze wiosną 2023 roku Kreml ogłosił decyzję o zamówieniu tych maszyn. Co o nich wiemy?
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
MiG-35 to rosyjska próba stworzenia – na bazie MiG-a 29 – samolotu bojowego nowej generacji. MiG-35 bazuje na wariancie MiG-29M2 i jest określany przez Rosjan maszyną generacji 4++, co ma podkreślić jego przewagę nad starszymi wersjami.
Zobacz także: Czy to sprzęt NATO, czy rosyjski?
Początkowo konstrukcja ta powstawała z myślą o eksporcie, ale opóźnienie rosyjskiego programu rozwoju samolotu Su-75 Checkmate sprawiło, że lotnictwo wojskowe Rosji potrzebuje maszyny pomostowej. Jej zadaniem jest zastąpienie coraz bardziej przestarzałych MiG-ów 29 do czasu, aż Su-75 zostanie dopracowany i wdrożony do produkcji seryjnej.
Następca MiG-a 29
Jednocześnie MiG-35 stanowi próbę odpowiedzi na bardzo poważny problem, jaki trapi rosyjskie lotnictwo wojskowe. Stawiając na rozwój maszyn wywodzących się od Su-27 (Su-30 i Su-35, a także Su-34) Rosja ma obecnie względnie nowoczesne wyłącznie ciężkie, duże, a tym samym drogie w zakupie i eksploatacji samoloty bojowe.
Jak zauważa serwis Milmag, MiG-35 może być zarazem punktem wyjścia do jeszcze jednego modelu samolotu bojowego, określanego przez Rosjan nazwą LMFS (Lekki Wielozadaniowy Samolot Frontowy).
MiG-35 – dane techniczne
Choć MiG-35 został oblatany w 2007 roku, a według rosyjskich zapowiedzi do 2020 roku w służbie miało być 30 tych maszyn, obecnie wiadomo o zaledwie sześciu egzemplarzach, które początkowo trafiły nie do jednostek bojowych, a do zespołu akrobacyjnego.
W porównaniu z poprzednikiem MiG-35 ma udoskonalony napęd, który tworzą dwa zmodernizowane silniki RD-33K o większym o kilka procent ciągu. Pozwalają one na rozpędzenie samolotu do prędkości Mach 2,35.
Samolot opracowany w wersji jedno- i dwumiejscowej ma nowy radar, nowoczesną awionikę i system kierowania ogniem, a na dziewięciu węzłach podwieszeń może przenosić do siedmiu ton uzbrojenia. Samolot ma 17,3 m długości, 12 metrów rozpiętości skrzydeł, a jego maksymalna masa startowa sięga 22 ton (to - jak na "lekki" samolot – dużo).
Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski