Rosja planuje zbudować pierwszy prototyp Su-75. Sprzedaje samolot, który nie istnieje

Rosja planuje zbudować pierwszy prototyp Su‑75. Sprzedaje samolot, który nie istnieje

Wizualizacja samolotu Su-75 w wariancie bezzałogowym
Wizualizacja samolotu Su-75 w wariancie bezzałogowym
Źródło zdjęć: © UAC
Łukasz Michalik
13.11.2023 19:59, aktualizacja: 17.01.2024 13:58

Rosyjski minister przemysłu i handlu, Denis Manturow, poinformował o planach budowy pierwszego prototypu samolotu Su-75. Nowa maszyna ma wznieść się w powietrze w 2025 roku, dwa lata później niż planowano. Rosyjski problem polega na tym, że – na razie – nową konstrukcją nie zainteresował się żaden potencjalny nabywca.

Su-75 (LTS Checkmate) to lekki, rosyjski samolot myśliwski 5. generacji, którego projekt i makieta zostały zaprezentowane w 2021 roku podczas Międzynarodowego Salonu Lotniczo-Kosmicznego MAKS 2021.

Nowa konstrukcja została zbudowana zgodnie z wymaganiami stealth (trudnowykrywalności) i powstała przede wszystkim z myślą o odbiorcach zagranicznych, dla których rosyjski Su-57 mógłby okazać się zbyt duży, skomplikowany i kosztowny.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Według deklarowanej przez Rosjan specyfikacji Su-75 to maszyna jednosilnikowa, z 1-osobową kabiną (planowane są także wersje 2-osobowa i bezzałogowa), zdolna do osiągania prędkości Mach 2 i z zasięgiem rzędu 2900 km.

Przy masie startowej sięgającej 18 ton samolot ma być zdolny do przenoszenia 7,4 tony ładunku bojowego. Różnego rodzaju pociski mają mieścić się w wewnątrzkadłubowych komorach, przez co nie zwiększają echa radiolokacyjnego samolotu.

Podkreślaną przez Rosjan cechą nowego samolotu ma być możliwość działania w warunkach silnych zakłóceń WRE (walki radioelektronicznej) i zdolność do atakowania wielu celów jednocześnie.

Su-75 nie budzi zainteresowania

Wszystko to brzmi bardzo ambitnie, jednak mimo starań Suchoj nie jest w stanie zainteresować swoim nowym sprzętem odbiorców zagranicznych. Choć – jak zauważa ukraiński serwis Defense Express – Rosjanie są gotowi sprzedać Su-75 "na niemal dowolnych warunkach".

Su-57 i makieta Su-75
Su-57 i makieta Su-75© UAC

Nieufność inwestorów i potencjalnych nabywców nie powinna budzić zdziwienia - Su-75 to na razie wyłącznie projekt, efektowna makieta i kilka reklamowych filmów, a jego dane techniczne bazują na deklaracjach twórców.

Ostatnim samolotem oblatanym przez Suchoja jest Su-57, który wzniósł się w powietrze w 2010 roku, a jego wstępna gotowość operacyjna została zadeklarowana w 2019 roku.

Przy optymistycznym założeniu, że pogrążający się w coraz większej zapaści rosyjski przemysł lotniczy utrzyma podobne tempo, potencjalni nabywcy samolotu mogliby liczyć na przyjęcie go do służby około 2040 roku.

Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie