Rosja planuje zbudować pierwszy prototyp Su‑75. Sprzedaje samolot, który nie istnieje

Rosyjski minister przemysłu i handlu, Denis Manturow, poinformował o planach budowy pierwszego prototypu samolotu Su-75. Nowa maszyna ma wznieść się w powietrze w 2025 roku, dwa lata później niż planowano. Rosyjski problem polega na tym, że – na razie – nową konstrukcją nie zainteresował się żaden potencjalny nabywca.

Wizualizacja samolotu Su-75 w wariancie bezzałogowym
Wizualizacja samolotu Su-75 w wariancie bezzałogowym
Źródło zdjęć: © UAC
Łukasz Michalik

13.11.2023 | aktual.: 17.01.2024 13:58

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Su-75 (LTS Checkmate) to lekki, rosyjski samolot myśliwski 5. generacji, którego projekt i makieta zostały zaprezentowane w 2021 roku podczas Międzynarodowego Salonu Lotniczo-Kosmicznego MAKS 2021.

Nowa konstrukcja została zbudowana zgodnie z wymaganiami stealth (trudnowykrywalności) i powstała przede wszystkim z myślą o odbiorcach zagranicznych, dla których rosyjski Su-57 mógłby okazać się zbyt duży, skomplikowany i kosztowny.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Według deklarowanej przez Rosjan specyfikacji Su-75 to maszyna jednosilnikowa, z 1-osobową kabiną (planowane są także wersje 2-osobowa i bezzałogowa), zdolna do osiągania prędkości Mach 2 i z zasięgiem rzędu 2900 km.

Przy masie startowej sięgającej 18 ton samolot ma być zdolny do przenoszenia 7,4 tony ładunku bojowego. Różnego rodzaju pociski mają mieścić się w wewnątrzkadłubowych komorach, przez co nie zwiększają echa radiolokacyjnego samolotu.

Podkreślaną przez Rosjan cechą nowego samolotu ma być możliwość działania w warunkach silnych zakłóceń WRE (walki radioelektronicznej) i zdolność do atakowania wielu celów jednocześnie.

Su-75 nie budzi zainteresowania

Wszystko to brzmi bardzo ambitnie, jednak mimo starań Suchoj nie jest w stanie zainteresować swoim nowym sprzętem odbiorców zagranicznych. Choć – jak zauważa ukraiński serwis Defense Express – Rosjanie są gotowi sprzedać Su-75 "na niemal dowolnych warunkach".

Su-57 i makieta Su-75
Su-57 i makieta Su-75© UAC

Nieufność inwestorów i potencjalnych nabywców nie powinna budzić zdziwienia - Su-75 to na razie wyłącznie projekt, efektowna makieta i kilka reklamowych filmów, a jego dane techniczne bazują na deklaracjach twórców.

Ostatnim samolotem oblatanym przez Suchoja jest Su-57, który wzniósł się w powietrze w 2010 roku, a jego wstępna gotowość operacyjna została zadeklarowana w 2019 roku.

Przy optymistycznym założeniu, że pogrążający się w coraz większej zapaści rosyjski przemysł lotniczy utrzyma podobne tempo, potencjalni nabywcy samolotu mogliby liczyć na przyjęcie go do służby około 2040 roku.

Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski