MiG‑29 Ukraińców. Rosjanie polują na niego od niemal 2 lat
Ukraińskie Brygady Lotnictwa Taktycznego sprawiają Rosjanom bardzo duże problemy przy pomocy samolotów MiG-29, a Ci nie zdołali ich wyeliminować przez niemal dwa lata wojny. Przedstawiamy osiągi tych maszyn.
W sieci pojawiło się bardzo interesujące nagranie przedstawiające ukraiński samolot MiG-29 w wersji UB (9-51), czyli wariancie dwumiejscowym bez radaru, przeznaczonym do szkolenia pilotów. Warto jednak zaznaczyć, że wariant mógł zostać przez Ukraińców zmodernizowany.
Sytuacja z MiG-ami ukraińskiej brygady to bardzo rzadkie wydarzenie, ponieważ obrońcy stracili dotąd przynajmniej 23 samoloty tego typu. Część strat pozwoliły wyrównać egemplarze dostarczone w częściach przez Polskę oraz sztuki ze Słowacji. Jednakże można zakładać, że ze względu na zużycie maszyn i braki części zamiennych obecnie może latać zaledwie bardzo mała część dostępnych maszyn i większość pilotów czeka obecnie na obiecane F-16.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
MiG-29 - stary strażnik ukraińskiego nieba
MiG-29 został opracowany przez biuro konstrukcyjne MiG-a jeszcze za czasów ZSRR jako myśliwiec frontowy, przeznaczony głównie do zwalczania celów powietrznych. Jednakże w razie MiG-29 mógł też atakować cele naziemne.
Charakterystyczną cechą MiG-ów jest osiąganie prędkości Mach 2,3 (ponad 2800 km/h) dzięki parze potężnych silników Klimow RD-33 i bardzo dobra manewrowość. To w parze z bardzo udanymi pociskami rakietowymi krótkiego zasięgu R-73, które przewyższały osiągami stosowane przez lotnictwo NATO wersje pocisków AIM-9 Sidewinder tworzyło groźną kombinację.
Jednakże dużym minusem był bardzo mały zasięg tych myśliwców i dość skromny asortyment uzbrojenia. MiG-29 jest wyposażony w działko lotnicze GSz-30-1 kal. 30 mm z zapasem 150 sztuk amunicji, kierowane pociski powietrze-powietrze średniego zasięgu R-27 czy bomby lotnicze masie do maksymalnie 665 kg lub zasobniki rakiet niekierowanych S-8 lub S-24. Ukraińcy dodali tutaj jeszcze lekkie bomby kierowane JDAM, pociski przeciwradiolokacyjne AGM-88 HARM i powietrze-powietrze AIM‑7 Sparrow.
Przemysław Juraszek, dziennikarz Wirtualnej Polski