HH‑60W Jolly Green II – śmigłowiec do misji CSAR. Uratuje pilotów i siły specjalne
Zadania CSAR należą do najbardziej ryzykownych misji bojowych. Poszukiwanie i ratunek, udzielny w warunkach bojowych zestrzelonym pilotom czy izolowanym żołnierzom sił specjalnych wymagają specjalistycznego szkolenia i wyjątkowego sprzętu. Amerykanie testują nowy śmigłowiec do takich zadań - HH-60W Jolly Green II.
18.04.2022 13:22
Niemal każde państwo posiada służby, zdolne do misji poszukiwawczych i ratunkowych (SAR - search and rescue). Ich wyjątkową odmianą są misje ratunkowe, realizowane w warunkach bojowych (CSAR – combat SAR).
Specyfika takich zadań wymaga używania sprzętu, który różni się od seryjnych, uniwersalnych maszyn. Przykładem śmigłowca, zaprojektowanego do zadań CSAR jest testowany obecnie w Stanach Zjednoczonych HH-60W Jolly Green II.
HH-60W Jolly Green II bazuje konstrukcyjnie na UH-60M Black Hawk, jednak specyfika CSAR wymusiła wprowadzenie wielu istotnych zmian. Choć na pierwszy rzut oka śmigłowiec przypomina zwykłego Black Hawka, różni się od niego pod wieloma względami.
HH-60W Jolly Green II – wyposażenie CSAR
HH-60W Jolly Green II ma m.in. wzmocniony kadłub i mocniejsze silniki General Electric T700-701D, a także zmienione, kompozytowe łopaty wirnika. Zwiększono także wewnętrzne zbiorniki paliwa, a śmigłowiec ma możliwość tankowania w locie.
Przeprojektowano także kabinę tak, aby pomieścić dwóch strzelców z wyposażeniem, zapewnić miejsce do pracy dwóch ratowników, a także zmieść dwie pary noszy. Kluczową modyfikacją, która ma zwiększyć przeżywalność śmigłowców HH-60W Jolly Green II na polu walki, jest zaawansowany system samoobrony.
W jego skład wchodzi moduł DIRCM (Distributed Aperture Infrared Countermeasure System), który wykrywa nadlatujący pocisk z głowicą naprowadzaną na podczerwień, a następnie "oślepia" go wiązką laserową, skierowaną na głowicę pocisku.
HH-60W Jolly Green II – śmigłowiec do zadań specjalnych
Śmigłowiec ma także możliwość rzutowania oznaczeń na obraz, rejestrowany przez głowicę optoelektroniczną. Dzięki temu obraz, widziany na ekranie przez załogę, jest wzbogacony m.in. o BFT (Blue Force Tracker), czyli oznaczenia własnych sił działających na ziemi, a także symbole różnych obiektów czy zagrożeń.
Poza udoskonalonym systemem nawigacyjnym, nowy śmigłowiec CSAR ma także system ułatwiający starty i lądowania w warunkach ograniczonej widoczności (DVS – Degraded Visual Environment), pozwalający na działanie we mgle czy chmurze kurzu, wzniesionego przez pracujące wirniki.
US Air Force planuje zamówienie 75 maszyn tego typu, choć pierwotnie zakładano zakup aż 113 śmigłowców. HH-60W Jolly Green II zastąpi śmigłowce HH-60G Pave Hawk, które weszły do służby w 1982 roku.