Czarne chmury nad F/A-XX. Pentagonu nie stać na dwa samoloty nowej generacji

Obok prac nad samolotem 6. generacji, przeznaczonym dla sił powietrznych, czyli F-47 (program NGAD), Pentagon prowadzi również drugi, równoległy program F/A-XX. Jego rezultatem ma być nowy samolot pokładowy dla marynarki wojennej. Koszt wdrożenia dwóch przyszłościowych maszyn może być jednak zbyt wysoki, co nie napawa optymizmem w kontekście szybkiego rozwoju nowoczesnego lotnictwa w Chinach.

Wizualizacja amerykańskiego samolotu przyszłościWizualizacja amerykańskiego samolotu przyszłości
Źródło zdjęć: © Domena publiczna
Łukasz Michalik

"Dążenie do jednoczesnego pozyskania dwóch myśliwców szóstej generacji grozi ryzykiem niedostarczenia ich obu – stwierdził amerykański Departament Obrony, odnosząc się do planów wdrożenia w krótkim czasie dwóch przyszłościowych samolotów bojowych.

Deklaracja Donalda Trumpa, który w marcu 2025 r. ogłosił plany przyjęcia do służby samolotu F-47, będącego rezultatem programu NGAD, okazała się brzemienna w skutkach dla realizacji innego, lotniczego programu Pentagonu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Bliskość i bezpieczeństwo - czas epokowych zmian? - Historie Jutra napędza PLAY #6

Program F/A-XX ma na celu opracowanie przyszłościowego samolotu pokładowego, który zastąpi na amerykańskich lotniskowcach udane, ale coraz bardziej starzejące się samoloty F/A-18E/F Super Hornet. Nowa konstrukcja ma dzielić hangary amerykańskich okrętów z F-35C, czyli pokładową, opracowaną specjalnie dla marynarki wojennej, wersją Lightninga II.

F-47 ma priorytet

Tymczasem deklaracja Trumpa faworyzuje samolot dla sił powietrznych, który ma wejść do służby jeszcze przed końcem kadencji aktualnie urzędującego prezydenta, czyli do 2029 r.

Boeing F-47
Boeing F-47 © Wikimedia Commons

Jak zauważa serwis Meta Defense, wiąże się to z niekorzystnymi decyzjami budżetowymi, planem przesunięcia 500 mln dol. z programu F/A-XX do innych inicjatyw, a także zamrożeniem prac nad samolotem pokładowym na trzy lata.

Trzyletnia przerwa oznacza opóźnienie szacowane nawet na dekadę – w obliczu zmian cen czy wygaśnięcia zawartych kontraktów wiąże się bowiem z koniecznością rozpoczęcia wielu procedur całkowicie na nowo. Zwłaszcza że prognozowane obecnie zdolności samolotu F/A-XX zostały uznane za niezadowalające.

Mimo wprowadzenia F-35C, Super Hornet pozostaje podstawowym myśliwcem US Navy
Mimo wprowadzenia F-35C, Super Hornet pozostaje podstawowym myśliwcem US Navy © US Navy

Dla marynarki jest to problem tym większy, że F-35 – choć formalnie powstał także w wariancie pokładowym F-35C – został zaprojektowany przede wszystkim z uwzględnieniem wymagań sił powietrznych. Jego wersja pokładowa jest sumą kompromisów, uderzających w zdolności marynarki wojennej.

Zbyt mało nowoczesnych samolotów

Oznacza to, że podczas ewentualnego starcia zbrojnego amerykańska marynarka wyśle do walki przede wszystkim maszyny 4. generacji, czyli Super Hornety i bazujące na nich samoloty walki radioelektronicznej EA-18G Growler, a także mniej liczne maszyny 5. generacji, czyli F-35C.

Chiński myśliwiec J-36
Chiński myśliwiec J-36 © Platforma X

Kolejnym problemem jest także wydolność amerykańskiego przemysłu lotniczego. W 2027 r. zakończy się prowadzona przez Boeinga produkcja samolotów F/A-18, a zwolnione moce produkcyjne mają zostać wykorzystane do budowy samolotów F-47.

Jednocześnie prowadzona jest – przez koncern Lockheed Martin – produkcja F-35. Problem US Navy polega na tym, że łączne zamówienie na F-35C opiewa na zaledwie 273 samoloty, przy ponad 400 Super Hornetach bazujących na lotniskowcach.

Wyklucza to prostą zamianę starszej generacji maszyn pokładowych na F-35. Między innymi dlatego podczas jednego z przesłuchań pełniący obowiązki szefa operacji morskich adm. Jim Kilby podkreślał, że amerykańska marynarka wojenna potrzebuje maszyny kolejnej generacji teraz, a nie w nieokreślonej przyszłości.

Rosnące zdolności Chin

Tymczasem Chiny dynamicznie rozwijają zdolności swojego lotnictwa, tworząc przeciwwagę dla amerykańskich maszyn. W przypadku sił powietrznych są to pary J-20 i F-22, J-16 i F-15EX, J-10C i F-16V, J-35A i F-35A. Podobna symetria rysuje się w przypadku maszyn pokładowych - J-15T i F/A-18E/F, J-15D i EA-18G Growler, oraz J-35 i F-35C.

Problem polega na tym, że w grudniu 2024 r. Pekin pokazał w locie dwie kolejne, przyszłościowe konstrukcje, J-36J-50. Chińskie samoloty prawdopodobnie wejdą do służby szybciej od ewentualnych, amerykańskich odpowiedników, tworząc dla USA ryzyko związane z możliwością utraty przewagi technologicznej.

Wybrane dla Ciebie

Indie będą produkować rosyjskie karabiny. Zysk i tak trafi do Putina
Indie będą produkować rosyjskie karabiny. Zysk i tak trafi do Putina
Polska zainteresowana ukraińskim sprzętem. Pokazano go podczas ćwiczeń
Polska zainteresowana ukraińskim sprzętem. Pokazano go podczas ćwiczeń
To arcydzieło. Okazuje się, że może pomóc z nauką fizyki kwantowej
To arcydzieło. Okazuje się, że może pomóc z nauką fizyki kwantowej
Kryzys amunicyjny. Rosja odczuwa braki pocisków do tego systemu
Kryzys amunicyjny. Rosja odczuwa braki pocisków do tego systemu
Legenda starożytności. Co wiadomo o Atlantydzie?
Legenda starożytności. Co wiadomo o Atlantydzie?
Biały fosfor w Ukrainie. Rosja omija zakazy, Chiny w łańcuchu dostaw
Biały fosfor w Ukrainie. Rosja omija zakazy, Chiny w łańcuchu dostaw
Wystarczy użyć śrubokrętu. Tajwański pocisk ma zasięg 900 km
Wystarczy użyć śrubokrętu. Tajwański pocisk ma zasięg 900 km
Problem z samolotami FA-50PL. Nawet 1,5 roku opóźnienia
Problem z samolotami FA-50PL. Nawet 1,5 roku opóźnienia
Chińczycy kupili sprzęt z Rosji. Może być zagrożeniem dla Tajwanu
Chińczycy kupili sprzęt z Rosji. Może być zagrożeniem dla Tajwanu
Drzewa w Amazonii są coraz większe. Naukowcy wskazali powód
Drzewa w Amazonii są coraz większe. Naukowcy wskazali powód
Nie chcą Leopardów 2. Sąsiad Polski stawia na lekkie czołgi
Nie chcą Leopardów 2. Sąsiad Polski stawia na lekkie czołgi
Ukraińscy snajperzy z nową bronią. Pomoc Amerykanów ma drugie dno
Ukraińscy snajperzy z nową bronią. Pomoc Amerykanów ma drugie dno