Czarne chmury nad F/A-XX. Pentagonu nie stać na dwa samoloty nowej generacji

Obok prac nad samolotem 6. generacji, przeznaczonym dla sił powietrznych, czyli F-47 (program NGAD), Pentagon prowadzi również drugi, równoległy program F/A-XX. Jego rezultatem ma być nowy samolot pokładowy dla marynarki wojennej. Koszt wdrożenia dwóch przyszłościowych maszyn może być jednak zbyt wysoki, co nie napawa optymizmem w kontekście szybkiego rozwoju nowoczesnego lotnictwa w Chinach.

Wizualizacja amerykańskiego samolotu przyszłościWizualizacja amerykańskiego samolotu przyszłości
Źródło zdjęć: © Domena publiczna
Łukasz Michalik
3

"Dążenie do jednoczesnego pozyskania dwóch myśliwców szóstej generacji grozi ryzykiem niedostarczenia ich obu – stwierdził amerykański Departament Obrony, odnosząc się do planów wdrożenia w krótkim czasie dwóch przyszłościowych samolotów bojowych.

Deklaracja Donalda Trumpa, który w marcu 2025 r. ogłosił plany przyjęcia do służby samolotu F-47, będącego rezultatem programu NGAD, okazała się brzemienna w skutkach dla realizacji innego, lotniczego programu Pentagonu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Bliskość i bezpieczeństwo - czas epokowych zmian? - Historie Jutra napędza PLAY #6

Program F/A-XX ma na celu opracowanie przyszłościowego samolotu pokładowego, który zastąpi na amerykańskich lotniskowcach udane, ale coraz bardziej starzejące się samoloty F/A-18E/F Super Hornet. Nowa konstrukcja ma dzielić hangary amerykańskich okrętów z F-35C, czyli pokładową, opracowaną specjalnie dla marynarki wojennej, wersją Lightninga II.

F-47 ma priorytet

Tymczasem deklaracja Trumpa faworyzuje samolot dla sił powietrznych, który ma wejść do służby jeszcze przed końcem kadencji aktualnie urzędującego prezydenta, czyli do 2029 r.

Boeing F-47
Boeing F-47 © Wikimedia Commons

Jak zauważa serwis Meta Defense, wiąże się to z niekorzystnymi decyzjami budżetowymi, planem przesunięcia 500 mln dol. z programu F/A-XX do innych inicjatyw, a także zamrożeniem prac nad samolotem pokładowym na trzy lata.

Trzyletnia przerwa oznacza opóźnienie szacowane nawet na dekadę – w obliczu zmian cen czy wygaśnięcia zawartych kontraktów wiąże się bowiem z koniecznością rozpoczęcia wielu procedur całkowicie na nowo. Zwłaszcza że prognozowane obecnie zdolności samolotu F/A-XX zostały uznane za niezadowalające.

Mimo wprowadzenia F-35C, Super Hornet pozostaje podstawowym myśliwcem US Navy
Mimo wprowadzenia F-35C, Super Hornet pozostaje podstawowym myśliwcem US Navy © US Navy

Dla marynarki jest to problem tym większy, że F-35 – choć formalnie powstał także w wariancie pokładowym F-35C – został zaprojektowany przede wszystkim z uwzględnieniem wymagań sił powietrznych. Jego wersja pokładowa jest sumą kompromisów, uderzających w zdolności marynarki wojennej.

Zbyt mało nowoczesnych samolotów

Oznacza to, że podczas ewentualnego starcia zbrojnego amerykańska marynarka wyśle do walki przede wszystkim maszyny 4. generacji, czyli Super Hornety i bazujące na nich samoloty walki radioelektronicznej EA-18G Growler, a także mniej liczne maszyny 5. generacji, czyli F-35C.

Chiński myśliwiec J-36
Chiński myśliwiec J-36 © Platforma X

Kolejnym problemem jest także wydolność amerykańskiego przemysłu lotniczego. W 2027 r. zakończy się prowadzona przez Boeinga produkcja samolotów F/A-18, a zwolnione moce produkcyjne mają zostać wykorzystane do budowy samolotów F-47.

Jednocześnie prowadzona jest – przez koncern Lockheed Martin – produkcja F-35. Problem US Navy polega na tym, że łączne zamówienie na F-35C opiewa na zaledwie 273 samoloty, przy ponad 400 Super Hornetach bazujących na lotniskowcach.

Wyklucza to prostą zamianę starszej generacji maszyn pokładowych na F-35. Między innymi dlatego podczas jednego z przesłuchań pełniący obowiązki szefa operacji morskich adm. Jim Kilby podkreślał, że amerykańska marynarka wojenna potrzebuje maszyny kolejnej generacji teraz, a nie w nieokreślonej przyszłości.

Rosnące zdolności Chin

Tymczasem Chiny dynamicznie rozwijają zdolności swojego lotnictwa, tworząc przeciwwagę dla amerykańskich maszyn. W przypadku sił powietrznych są to pary J-20 i F-22, J-16 i F-15EX, J-10C i F-16V, J-35A i F-35A. Podobna symetria rysuje się w przypadku maszyn pokładowych - J-15T i F/A-18E/F, J-15D i EA-18G Growler, oraz J-35 i F-35C.

Problem polega na tym, że w grudniu 2024 r. Pekin pokazał w locie dwie kolejne, przyszłościowe konstrukcje, J-36J-50. Chińskie samoloty prawdopodobnie wejdą do służby szybciej od ewentualnych, amerykańskich odpowiedników, tworząc dla USA ryzyko związane z możliwością utraty przewagi technologicznej.

Wybrane dla Ciebie

Nowe odkrycie. Czy naukowcy wykryli piątą tajemniczą siłę?
Nowe odkrycie. Czy naukowcy wykryli piątą tajemniczą siłę?
Nowe Airbusy A220 dla LOT-u. Dalekie podróże i mniejsza produkcja CO2
Nowe Airbusy A220 dla LOT-u. Dalekie podróże i mniejsza produkcja CO2
Rosja modernizuje bazy broni jądrowej. Szwecja potwierdza
Rosja modernizuje bazy broni jądrowej. Szwecja potwierdza
To przyszłość komputerów. Dyski SSD PCIe 5.0 coraz lepsze i tańsze
To przyszłość komputerów. Dyski SSD PCIe 5.0 coraz lepsze i tańsze
Startuje Paris Air Show 2025. "Pekin pokazuje muskuły"
Startuje Paris Air Show 2025. "Pekin pokazuje muskuły"
Mają 236 mln lat. Najstarsze skamieniałości motyli
Mają 236 mln lat. Najstarsze skamieniałości motyli
Iran chwali się zniszczeniem F-35. Zdjęcia świadczą o czymś innym
Iran chwali się zniszczeniem F-35. Zdjęcia świadczą o czymś innym
Pociski powietrze-powietrze dalekiego zasięgu. Pogromcy AWACS-ów i latających cystern
Pociski powietrze-powietrze dalekiego zasięgu. Pogromcy AWACS-ów i latających cystern
Nowa data startu Uznańskiego. Ważny komunikat od organizatorów
Nowa data startu Uznańskiego. Ważny komunikat od organizatorów
Izrael, Iran i pizza. Pentagon wiedział?
Izrael, Iran i pizza. Pentagon wiedział?
Polak leci w kosmos. Jest nowa data startu misji Ax-4
Polak leci w kosmos. Jest nowa data startu misji Ax-4
Izraelski Arrow w akcji. System pokazał, do czego został stworzony
Izraelski Arrow w akcji. System pokazał, do czego został stworzony