Tajemniczy myśliwiec Chin w powietrzu. Brakowało mu ważnego elementu
16 kwietnia 2025 r. nad Shenyang w prowincji Liaoning odbył się testowy lot chińskiego myśliwca J-XDS. Zdjęcia z tego wydarzenia, opublikowane na chińskich platformach społecznościowych, wzbudziły zainteresowanie z powodu braku widocznych rurek Pitota, kluczowego sensora do pomiaru prędkości powietrza.
Obserwatorzy spekulują, że J-XDS może być drugim prototypem chińskiego myśliwca szóstej generacji, rozwijanym przez Shenyang Aircraft Corporation, donosi The Bulgarian Military. Brak rurki Pitota może sugerować zastosowanie nowoczesnych systemów pomiaru prędkości, takich jak technologie laserowe lub radarowe, co wpisuje się w chińskie dążenia do rozwoju zaawansowanych technologii w swoim lotnictwie.
Chińczycy testują nowy myśliwiec
J-XDS, znany również jako J-50 lub J-XD, to dwusilnikowy, bezogonowy myśliwiec stealth, zaprojektowany do misji wielozadaniowych. Jego pierwsze publiczne pojawienie się miało miejsce 26 grudnia 2024 r., kiedy to został zauważony w towarzystwie myśliwca J-16. Konstrukcja J-XDS, z charakterystycznymi skrzydłami lambda i wlotami powietrza, ma na celu zwiększenie manewrowości i zmniejszenie widoczności radarowej. Brak rurek Pitota może być celowym zabiegiem, mającym na celu zmylenie obserwatorów i ukrycie rzeczywistych możliwości samolotu.
W konstrukcji J-XDS zastosowano wloty powietrza typu DSI (Diverterless Supersonic Inlet), które poprawiają właściwości stealth samolotu poprzez redukcję sygnatury radarowej. Pod kadłubem znajdują się dwa główne luki na uzbrojenie, a dodatkowe boczne luki umożliwiają przenoszenie różnorodnego arsenału broni, w tym pocisków powietrze-powietrze i powietrze-ziemia. Wydłużony nos samolotu mieści zaawansowany system elektrooptyczny (EOTS), który wspomaga wykrywanie i śledzenie celów.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Test Hisense 65U78Q PRO - najlepszy telewizor dla graczy do 6000 zł?
Choć szczegółowe dane dotyczące osiągów J-XDS nie zostały ujawnione, jego konstrukcja sugeruje zdolność do osiągania prędkości naddźwiękowych bez użycia dopalacza (supercruise), wysoką manewrowość oraz zaawansowane możliwości stealth. Wszystko to wskazuje, że J-XDS może stanowić odpowiedź Chin na amerykański program NGAD oraz europejskie inicjatywy związane z myśliwcami szóstej generacji.