CF-18 w Estonii. Ćwiczą działanie będące normą podczas zimnej wojny

Kanadyjskie samoloty CF-18 Hornet wraz z włoskimi Eurofigterami ćwiczą operowanie z dróg. Wyjaśniamy, dlaczego to robią i przedstawiamy osiągi kanadyjskich Hornetów.

Kanadyjski CF-18 Hornet podczas ćwiczeń lądowania na drodze.Kanadyjski CF-18 Hornet podczas ćwiczeń lądowania na drodze.
Źródło zdjęć: © X (dawniej Twitter) | Eesti Kaitsevägi
Przemysław Juraszek

Estońskie ministerstwo obrony pochwaliło się w mediach społecznościowych nagraniem z podchodzenia do lądowania samolotu CF-18 Hornet na odcinku DOL-a, czyli drogowego odcinka lotniskowego w ramach ćwiczeń Tarassis 2025. Poza kanadyjskimi Hornetami trenować lądowanie na drodze mają także należące do Estonii samoloty transportowe M28 Skytruck oraz włoskie myśliwce Eurofighter.

Eureka J15 Pro Ultra – robot, który zrobi za nas jeszcze więcej

Droga jako lotnisko — plan B z czasów zimnej wojny

DOL-e, czyli specjalnie dostosowane do możliwości pełnienia lotniska odcinki dróg były powszechne podczas zimnej wojny. Miały być one sposobem na przetrwanie przynajmniej części lotnictwa w przypadku wojny pełnoskalowej kiedy wszelkie plany zakładały niemal pewne zniszczenie lotnisk przez przeciwnika w początkowej fazie konfliktu.

DOL-em w zasadzie może być każdy kawałek szerszej niż zwykle idealnie prostej przez nawet parę kilometrów drogi z liczną infrastrukturą w postaci zjazdów i parkingów. Te w przypadku wojny mogą zostać szybko przystosowane do pełnienia funkcji dróg kołowych, miejsc postojowych dla samolotów czy zakwaterowania dla personelu naziemnego lub pełnienia funkcji polowego składu paliwa i amunicji.

CH-18 - kanadyjski F/A-18 Hornet

Królewskie Kanadyjskie Siły Powietrzne (RCAF) mają na stanie około 80 samolotów CF-18 Hornet pozyskanych w latach 80. XX wieku. To sprawia, że maszyny mają już ponad 30 lat, a proces zastąpienia ich nowszymi konstrukcjami przeciąga się.

Początkowo Kanada miała pozyskać około setkę samolotów F-35. Jednakże po ostatnich działaniach administracji Donalda Trumpa w Waszyngtonie zamówienie może zostać zredukowane do kilkunastu sztuk. Osią sporu jest kwestia kanadyjskiego przemysłu lotniczego. Zyskać na tym mogą producenci z Europy odpowiedzialni m.in. za Eurofightera czy Gripena E.

CF-18 Hornet to wariant amerykańskiego F/A-18 Hornet dostosowany do operowania w chłodniejszym klimacie. Warto zaznaczyć, że kanadyjskie samoloty były, począwszy od lat 2000. kilkukrotnie modernizowane.

CF-18 Hornet to maszyna o masie własnej 10,5 tony i rozpiętości skrzydeł 12,3 m co sprawia, że jest dużą maszyną i niezbyt idealną do korzystania z DOL-i. Plusem jest jednak mocne podwozie będące pochodną wymagań dla wersji morskiej przeznaczonej do operowania z lotniskowców.

Z kolei maksymalna masa startowa sięga prawie 23,5 ton, z czego 6,2 tony może przypadać na uzbrojenie przenoszone na dziewięciu pylonach. To sprawia, że CF-18 Hornet poza pokładowym działkiem M61A1 Vulcan kal. 20 mm może przenosić: pociski AIM-9 Sidewinder. AIM-120 AMRAAM, AIM-7 Sparrow AGM-65 Maverick, bomby kierowane z rodziny JDAM czy zasobniki rakiet CRV7 czy AGM-154 JSOW.

Wybrane dla Ciebie
Sekret rosyjskiego Su-57 poznany. Oto co pomieści w swoim wnętrzu
Sekret rosyjskiego Su-57 poznany. Oto co pomieści w swoim wnętrzu
Fascynujące odkrycie na Tytanie. To prawdziwe wyzwanie dla chemików
Fascynujące odkrycie na Tytanie. To prawdziwe wyzwanie dla chemików
Pocisk manewrujący Ragnarök pokazany. To długie ramię dla "Walkirii"
Pocisk manewrujący Ragnarök pokazany. To długie ramię dla "Walkirii"
Wysłał żonie zdjęcie. Niedługo później spadła na niego bomba
Wysłał żonie zdjęcie. Niedługo później spadła na niego bomba
Najstarsza "chłodnia" świata. Ma ponad 1400 lat
Najstarsza "chłodnia" świata. Ma ponad 1400 lat
Gigant opuszcza Polskę. Miał u nas ważną misję
Gigant opuszcza Polskę. Miał u nas ważną misję
Polacy przyjrzeli się wojnie. Kopiują rozwiązanie z Ukrainy
Polacy przyjrzeli się wojnie. Kopiują rozwiązanie z Ukrainy
"Klucz do sukcesu". Według Ukraińca znajduje się w powietrzu
"Klucz do sukcesu". Według Ukraińca znajduje się w powietrzu
Ta planeta nie ma sensu. Astronomowie mają pewne podejrzenia
Ta planeta nie ma sensu. Astronomowie mają pewne podejrzenia
Transformacja Luftwaffe. Tylko dwa typy samolotów bojowych
Transformacja Luftwaffe. Tylko dwa typy samolotów bojowych
Ukraiński pilot: Apache to "najdroższa zabawka". Jest jedno "ale"
Ukraiński pilot: Apache to "najdroższa zabawka". Jest jedno "ale"
Zaskakująca propozycja Ukrainy. Mają oferta dla USA
Zaskakująca propozycja Ukrainy. Mają oferta dla USA