CF-18 w Estonii. Ćwiczą działanie będące normą podczas zimnej wojny
Kanadyjskie samoloty CF-18 Hornet wraz z włoskimi Eurofigterami ćwiczą operowanie z dróg. Wyjaśniamy, dlaczego to robią i przedstawiamy osiągi kanadyjskich Hornetów.
Estońskie ministerstwo obrony pochwaliło się w mediach społecznościowych nagraniem z podchodzenia do lądowania samolotu CF-18 Hornet na odcinku DOL-a, czyli drogowego odcinka lotniskowego w ramach ćwiczeń Tarassis 2025. Poza kanadyjskimi Hornetami trenować lądowanie na drodze mają także należące do Estonii samoloty transportowe M28 Skytruck oraz włoskie myśliwce Eurofighter.
Eureka J15 Pro Ultra – robot, który zrobi za nas jeszcze więcej
Droga jako lotnisko — plan B z czasów zimnej wojny
DOL-e, czyli specjalnie dostosowane do możliwości pełnienia lotniska odcinki dróg były powszechne podczas zimnej wojny. Miały być one sposobem na przetrwanie przynajmniej części lotnictwa w przypadku wojny pełnoskalowej kiedy wszelkie plany zakładały niemal pewne zniszczenie lotnisk przez przeciwnika w początkowej fazie konfliktu.
DOL-em w zasadzie może być każdy kawałek szerszej niż zwykle idealnie prostej przez nawet parę kilometrów drogi z liczną infrastrukturą w postaci zjazdów i parkingów. Te w przypadku wojny mogą zostać szybko przystosowane do pełnienia funkcji dróg kołowych, miejsc postojowych dla samolotów czy zakwaterowania dla personelu naziemnego lub pełnienia funkcji polowego składu paliwa i amunicji.
CH-18 - kanadyjski F/A-18 Hornet
Królewskie Kanadyjskie Siły Powietrzne (RCAF) mają na stanie około 80 samolotów CF-18 Hornet pozyskanych w latach 80. XX wieku. To sprawia, że maszyny mają już ponad 30 lat, a proces zastąpienia ich nowszymi konstrukcjami przeciąga się.
Początkowo Kanada miała pozyskać około setkę samolotów F-35. Jednakże po ostatnich działaniach administracji Donalda Trumpa w Waszyngtonie zamówienie może zostać zredukowane do kilkunastu sztuk. Osią sporu jest kwestia kanadyjskiego przemysłu lotniczego. Zyskać na tym mogą producenci z Europy odpowiedzialni m.in. za Eurofightera czy Gripena E.
CF-18 Hornet to wariant amerykańskiego F/A-18 Hornet dostosowany do operowania w chłodniejszym klimacie. Warto zaznaczyć, że kanadyjskie samoloty były, począwszy od lat 2000. kilkukrotnie modernizowane.
CF-18 Hornet to maszyna o masie własnej 10,5 tony i rozpiętości skrzydeł 12,3 m co sprawia, że jest dużą maszyną i niezbyt idealną do korzystania z DOL-i. Plusem jest jednak mocne podwozie będące pochodną wymagań dla wersji morskiej przeznaczonej do operowania z lotniskowców.
Z kolei maksymalna masa startowa sięga prawie 23,5 ton, z czego 6,2 tony może przypadać na uzbrojenie przenoszone na dziewięciu pylonach. To sprawia, że CF-18 Hornet poza pokładowym działkiem M61A1 Vulcan kal. 20 mm może przenosić: pociski AIM-9 Sidewinder. AIM-120 AMRAAM, AIM-7 Sparrow AGM-65 Maverick, bomby kierowane z rodziny JDAM czy zasobniki rakiet CRV7 czy AGM-154 JSOW.