Rosyjskie drony nad Polską. Tym były zwalczane

Polską przestrzeń powietrzną naruszyły rosyjskie drony, z czego część została zestrzelona w wyniku rozkazu Dowództwo Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych. Oto czym były strącane.

Polski F-16Polski F-16 uzbrojony w pociski AIM-9X Sidewinder i AIM-120C AMRAAM. Zdjęcie ilustracyjne.
Źródło zdjęć: © 31blt.wp.mil.pl
Przemysław Juraszek

W zestrzeliwaniu rosyjskich dronów poza polskimi samolotami uczestniczyły też stacjonujące w Polsce od początku września holenderskie F-35A. W sieci pojawiły się już pierwsze nagrania z zestrzelenia dronów wskazujące na wykorzystanie pocisków AIM-9 Sidewinder oraz zdjęcia szczątków pocisków AIM-120 AMRAAM.

Są to najbardziej rozpowszechnione w lotnictwie państw NATO pociski powietrze-powietrze wykorzystywane m.in. na polskich oraz holenderskich samolotach wojskowych.

Optymalną opcją w zwalczaniu dronów są pociski AIM-9 Sidewinder, ponieważ są one dość tanią opcją w porównaniu do AIM-120 AMRAAM. Pierwsze kosztują około 400-500 tys. dolarów za sztukę, a drugie nawet ponad milion dolarów. Warto jednak zaznaczyć, że samoloty przenoszą zwykle miks obydwu pocisków, a w przypadku walki liczy się przede wszystkim zniszczenie obiektu i koszty spadają na dalszy plan.

Standardem na F-16 w konfiguracji powietrze-powietrze jest zestaw pary pocisków AIM-9X Sidewinder i czterech AIM-120 AMRAAM. Z kolei jeśli holenderskie F-35 były w konfiguracji stealth z uzbrojeniem wyłącznie w wewnętrznych komorach uzbrojenia to ich bronią były wyłącznie AMRAAM-y.

Obecnie wewnętrzne komory jeszcze nie pozwalają na przenoszenie pocisków AIM-9X Sidewinder do czasu wprowadzenia wersji Block 4 planowanej na lata 30. XXI wieku i obecnie AIM-9X mogą być przenoszone tylko na krańcach skrzydeł.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

AIM-9 Sidewinder — podstawowy pocisk krótkiego zasięgu NATO

AIM-9X Sidewinder produkowany od 2003 roku to gruntowna ewolucja starszych pocisków AIM-9L/M. Mimo nazewnictwa wariant X jest w praktyce całkowicie nowym pociskiem, poczynając od przebudowanego korpusu o większej wytrzymałości i zmienionej aerodynamice, a na nowej głowicy naprowadzającej skończywszy.

Ta w przeciwieństwie do starszego typu widzi nie tylko punkt ciepła a termiczny obraz celu. Sprawia to, że odporna na wabiki w postaci flar i może naprowadzać się łatwiej naprowadzać rozgrzane poszycie samolotu czy korpus drona. Pozwala to na precyzyjne dostarczenie w pobliże samolotu około 10-kilogramowej głowicy odłamkowej.

W zasadzie jedyną formą ochrony przed AIM-9X jest jego wymanewrowanie graniczące z cudem lub oślepienie głowicy wiązką lasera oferowane tylko przez bardzo nieliczne systemy samoobrony.

Jego zasięg jest mocno zależny od wersji produkcyjnej, ponieważ block I może mieć zasięg powyżej 16 km, a block II produkowany od 2015 r. ma mieć zasięg szacowany na około 30 km. Co więcej w wersji block II dodane zostało łącze komunikacyjne, umożliwiające np. zatwierdzenie celu po odpaleniu pocisku lub jego zmianę na inny,

AIM-120 AMRAAM — długie ramię lotnictwa NATO

Pociski z rodziny AIM-120 AMRAAM wprowadzone do służby w USAF w latach 90. XX wieku były pierwszym masowym rozwiązaniem typu "odpal i zapomnij" które pozwoliło na zastąpienie AIM-7 Sparrow. Sekretem było zastosowanie aktywnej głowicy radiolokacyjnej sprawiającej, że pocisk na pokładzie miał własny emiter fal radiolokacyjnych i nie musiał już polegać na emisjach radaru z przenoszącego go samolotu.

Warto jednak zaznaczyć, że radar pocisku AIM-120 AMRAAM ma ograniczony zasięg do może 20/30 km, a do obszaru, gdzie powinien się znajdować cel, za naprowadzanie służyła nawigacja inercyjna. Następnie w wykalkulowanym obszarze radar pocisku powinien złapać cel i się już na niego naprowadzać finalnie za pomocą własnego radaru.

Z czasem jednak pocisk ewoluował oferując większy zasięg, lepsze naprowadzanie czy tryby naprowadzania się na systemy zagłuszania. Co więcej, w wersji D3 dodano łącze komunikacyjne zapewniające łączność z samolotem umożliwiające przesyłanie m.in.zaktualizowanej pozycji przeciwnika. Zasięg pocisku AIM-120 AMRAAM w wersji C to ponad 100 km, a w najnowszej odmianie D3 jest szacowany na nawet do 180 kilometrów.

Wybrane dla Ciebie

Wzmożona aktywność samolotów wojskowych nad Polską. Oto co to oznacza
Wzmożona aktywność samolotów wojskowych nad Polską. Oto co to oznacza
Rosyjskie drony nad Polską. Mocarstwo w odpowiedzi przysłało swoją "dumę"
Rosyjskie drony nad Polską. Mocarstwo w odpowiedzi przysłało swoją "dumę"
Dania wybrała. Ogromny sukces europejskiego konkurenta Patriota
Dania wybrała. Ogromny sukces europejskiego konkurenta Patriota
Misja NATO "Eastern Sentry". Luftwaffe wzmocni obecność w Polsce
Misja NATO "Eastern Sentry". Luftwaffe wzmocni obecność w Polsce
Czeskie śmigłowce Mi-171S na pomoc Polsce. Nikt inny w NATO nie ma takich maszyn
Czeskie śmigłowce Mi-171S na pomoc Polsce. Nikt inny w NATO nie ma takich maszyn
Tak formują się planety. Odkrycie naukowców to potwierdza
Tak formują się planety. Odkrycie naukowców to potwierdza
Mobilne laboratorium do pomiaru promieniowania. To nowa era w Polsce
Mobilne laboratorium do pomiaru promieniowania. To nowa era w Polsce
Czarne dziury pod lupą. Czy możemy zobaczyć ich eksplozję?
Czarne dziury pod lupą. Czy możemy zobaczyć ich eksplozję?
Czy wieża Babel istniała naprawdę? Archeolodzy znaleźli cenny materiał
Czy wieża Babel istniała naprawdę? Archeolodzy znaleźli cenny materiał
Szansa dla Ukrainy. Zależy, co postanowi zrobić Grecja
Szansa dla Ukrainy. Zależy, co postanowi zrobić Grecja
Nawet 50 cm średnicy. Nie dotykaj, gdy zauważysz w ogrodzie
Nawet 50 cm średnicy. Nie dotykaj, gdy zauważysz w ogrodzie
Ziemia ma nowy "księżyc". Przez dekady nikt nie zauważył
Ziemia ma nowy "księżyc". Przez dekady nikt nie zauważył