Decyzja wreszcie zapadła. Kanada wybrała nowy myśliwiec
Historia zakupu myśliwców F-35A Lightning II przez Kanadę sięga 1997 r., kiedy to kraj ten przystąpił do programu Joint Strike Fighter (JSF). Po dość burzliwym procesie zakupowym Ottawa ostatecznie wybrała konstrukcję od amerykańskiego koncernu Lockheed Martin.
29.03.2022 | aktual.: 29.03.2022 19:05
Kanadyjski rząd ogłosił zwycięstwo Lockheed Martina w rozpoczętym w 2017 r. otwartym postępowaniu Future Fighter Capability Project (FFCP). W finale F-35A Lightning II pokonał szwedzkiego Gripena E. W postępowaniu brały też udział Eurofighter Typhoon, Dassault Rafale oraz Boeing F/A-18E/F Super Hornet. Ostatni odpadł z postępowania w grudniu 2021 r., a europejska para myśliwców wycofała się jeszcze na początku programu ze względu na faworyzowanie przez rząd Kanady konkurentów z USA.
Program FFCP zakłada pozyskanie dla kanadyjskiego lotnictwa 88 samolotów wraz z pełnym pakietem logistycznym obejmującym uzbrojenie, szkolenie, pakiet serwisowy oraz przygotowanie infrastruktury pod nowe samoloty. Zakładany budżet to 15-19 mld USD, kontrakt ma zostać podpisany jeszcze w br., a pierwsze samoloty mają trafić do kanadyjskiego lotnictwa (Royal Canadian Air Force) już w 2025 r.
Kanada ma dokupić 18 używanych Hornetów
Kanada wraca do punktu wyjścia, którym była zapowiedź zakupu 65 samolotów F-35A z 2010 r. przez rząd konserwatystów. Ta transakcja była jedną z kluczowych kwestii bardzo mocno krytykowanych przez partię liberałów pod przewodnictwem przyszłego premiera Justina Trudeau.
Po wygranej liberałów w 2015 r. kontrakt ustalany przez poprzednią ekipę został zerwany, a dwa lata później ogłoszono program FFCP, podczas którego Kanada dalej uczestniczyła w programie JSF, na którego finansowanie wydano w latach 1997-2021 613 mln USD.
Tymczasem w najnowszym postępowaniu podkreślano fakt spełniania przez F-35A zakładanych możliwości, interoperacyjności z sojusznikami, działania w trudnym północnym klimacie, kosztów użytkowania czy bonusów gospodarczych.
Szczegóły kontraktu na 88 samolotów będą opublikowane w najbliższym czasie, ale Kanada i tak jest zmuszona dokupić 18 używanych Hornetów z Australii, ponieważ flota obecnie użytkowanych około 70 CF-18 Hornetów ma już ponad 30 lat.