Ukraina dostanie nowe transportery. Mają sporo wspólnego z KTO Rosomak

Ukraiński ambasador na Łotwie Anatolij Kucewol odbył wizytę w mieście Valmiera, gdzie znajduje się niedawno otwarta fabryka fińskiego koncernu Patria. Zakłady ruszyły z produkcją na rzecz Ukrainy transporterów opancerzonych Patria 6x6. Przedstawiamy, czym jest ta konstrukcja wywodząca się z tej samej bazy co polski KTO Rosomak.

Ukraińska delegacja na tle jednego z transporterów Patria 6x6.
Ukraińska delegacja na tle jednego z transporterów Patria 6x6.
Źródło zdjęć: © Facebook | Kaspars Krafts
Przemysław Juraszek

Ukraiński ambasador na Łotwie Anatolij Kucewol odwiedził uruchomioną pod koniec maja 2024 roku fabrykę Patrii w Valmiera przy okazji produkcji pierwszej partii sześciu transporterów opancerzonych Patria 6x6 dla Ukrainy. Ponadto przy okazji wizyty w ośrodku rehabilitacyjnym w szpitalu Vidzeme poruszono kwestię przyjmowania na rehabilitację żołnierzy ukraińskich rannych w walkach.

Ambasador spotkał się też z Przewodniczącym Grupy ds. Współpracy z Radą Najwyższą Ukrainy Jānisem Skrastinsem oddzielnie skupiono się na rozwoju współpracy międzyparlamentarnej między Ukrainą i Łotwą, w szczególności na organizacji zbliżającej się wizyty parlamentarzystów łotewskich na Ukrainie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Fińska Patria 6x6 - tak samo jak polski KTO rosomak wywodzi się z Patria AMV

Transportery opancerzone Patria 6x6 pierwszy raz pokazane podczas targów Eurosatory 2018 są odpowiedzią na zapotrzebowanie krótszego transportera opancerzonego przez Finlandię, Estonię i Łotwę. Konstrukcyjnie nowa Patria czerpie bardzo dużo z większej ośmiokołowej platformy Patria AMV będącej bazą dla cenionego w Polsce i Ukrainie transportera KTO Rosomak.

Największą zmianą w Patria 6x6 jest zrezygnowanie z wizjerów dla kierowcy na rzecz szyby pancernej zapewniającej lepszą widoczność i ułatwiającą szkolenie kierowców. Co prawda jest to rozwiązanie zapewniające gorszą osłonę od stalowego pancerza, ale jest to transporter opancerzony przeznaczony do poruszania się w strefie przyfrontowej, a nie pojazd do przeprowadzania szturmów.

W takim przypadku można rzec taksówki przyfrontowej, kluczem jest obrona przed odłamkami artyleryjskimi, ręczną bronią strzelecką czy minami. Patria chwali się, że ich pojazd jest oferowany w wariantach spełniających normę STANAG 4569 w klasie II lub IV w zakresie osłony balistycznej bądź przeciwminowej.

Lżejsza opcja może wytrzymać ostrzał z kałasznikowa załadowanego nabojami kal. 7,62×39 mm z pociskami API BZ z 30 metrów lub eksplozję miny zawierającej 6 kg trotylu. Z kolei cięższy wariant jest odporny na ostrzał z wielkokalibrowych karabinów maszynowych KPW kal.14,5×114 załadowanych amunicją z pociskami B32 z 200 metrów lub na eksplozję miny zawierającej 10 kg trotylu.

Patria 6x6 - w razie problemów ma się czym obronić

Z kolei do samoobrony może służyć zdalnie sterowana wieżyczka z wielkokalibrowym karabinem maszynowym Browning M2 lub istnieje możliwość montażu wieży z armatą automatyczną do kalibru 30 mm.

To wszystko sprawia, że ważąca w zależności od wersji 15-24 ton Patria 6x6 jest skutecznym transporterem opancerzonym, nie tylko zdolnym dostarczyć do 10 żołnierzy desantu nie licząc dwuosobowej załogi na miejsce, ale ma się też czym obronić na wypadek natknięcia się np. na BMP-2.

Przemysław Juraszek, dziennikarz Wirtualnej Polski

Wybrane dla Ciebie