Szkolenie instruktorów na F‑15EX Eagle II. Boeing zaoferował ten samolot Polsce

F-15 to konstrukcja ponad 50-letnia, ale samolot wciąż jest produkowany
F-15 to konstrukcja ponad 50-letnia, ale samolot wciąż jest produkowany
Źródło zdjęć: © Domena publiczna
Łukasz Michalik

17.03.2024 15:01, aktual.: 17.03.2024 15:43

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

W Stanach Zjednoczonych ruszyło szkolenie pierwszej grupy instruktorów, przygotowujących pilotów do lotów na samolotach F-15EX Eagle II. Pierwsze dwie maszyny tego typu mają trafić latem 2024 roku do jednostki operacyjnej. Samolot F-15EX Eagle II jest oferowany także Polsce.

Samoloty F-15EX Eagle II zostały dostarczone do 85. Eskadry Szkolno-Doświadczalnej w bazie Eglin na Florydzie, gdzie rozpoczęło się szkolenie pierwszej grupy instruktorów. To kadra, która w niedalekiej przyszłości ma przygotować pilotów z jednostek operacyjnych do pilotażu nowych F-15EX.

Jak informuje serwis ZBiAM, jako pierwsza nowe samoloty otrzyma 123. Eskadra Myśliwska Gwardii Narodowej Stanu Oregon, a pierwsze dwa egzemplarze – spośród 18 docelowych – mają zostać dostarczone jeszcze latem bieżącego roku.

Producent nowych F-15EX, koncern Boeing, liczy przy tym, że samolot – poza zamówieniami ze strony amerykańskiego lotnictwa – trafi także do odbiorców zagranicznych, jak Izrael czy Indie. Amerykańskie samoloty zostały zaoferowane także Polsce, która – według wojskowych decydentów – potrzebuje dodatkowo 32 samolotów bojowych.

Przewagi samolotu F-15EX Eagle II

F-15EX Eagle II to najnowszy wariant samolotu F-15, bazujący na uderzeniowej wersji F-15E Strike Eagle. Konstrukcja została opracowana jako uzupełnienie dla samolotów F-22 i F-35. Choć są one wykonane z uwzględnieniem wymagań stealth (trudnowykrywalności), to ich właściwości wymusiły na konstruktorach wiele kompromisów.

Należy do nich m.in. niewielki udźwig uzbrojenia, które – aby nie zostać wykryte przez radar – musi znajdować się wewnątrz kadłuba, w specjalnych komorach.

F-15EX nie ma takich ograniczeń. Ponieważ maszyna nie musi ukrywać się przed radarem, może przenosić pod skrzydłami prawdziwy arsenał – łączna masa przenoszonego uzbrojenia przekracza 13 ton, a broń może zostać umieszczona na aż 23 węzłach podwieszeń.

Sprawia to, że F-15EX Eagle II może pełnić rolę "ciężarówki z rakietami" – samolotu, który pozostając w oddaleniu od rejonu walk będzie atakował cele, wykryte przez znajdujące się bliżej nieprzyjaciela samoloty 5. generacji.

Pomoże w tym fakt, że – ze względu na swoje osiągi – F-15EX jest maszyną, która umożliwia wystrzeliwanie pocisków AIM-120 AMRAAM na dystans większy, niż inne samoloty amerykańskich sił powietrznych.

Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (36)
Zobacz także