Szkolenie instruktorów na F-15EX Eagle II. Boeing zaoferował ten samolot Polsce

Szkolenie instruktorów na F‑15EX Eagle II. Boeing zaoferował ten samolot Polsce

F-15 to konstrukcja ponad 50-letnia, ale samolot wciąż jest produkowany
F-15 to konstrukcja ponad 50-letnia, ale samolot wciąż jest produkowany
Źródło zdjęć: © Domena publiczna
Łukasz Michalik
17.03.2024 15:01, aktualizacja: 17.03.2024 15:43

W Stanach Zjednoczonych ruszyło szkolenie pierwszej grupy instruktorów, przygotowujących pilotów do lotów na samolotach F-15EX Eagle II. Pierwsze dwie maszyny tego typu mają trafić latem 2024 roku do jednostki operacyjnej. Samolot F-15EX Eagle II jest oferowany także Polsce.

Samoloty F-15EX Eagle II zostały dostarczone do 85. Eskadry Szkolno-Doświadczalnej w bazie Eglin na Florydzie, gdzie rozpoczęło się szkolenie pierwszej grupy instruktorów. To kadra, która w niedalekiej przyszłości ma przygotować pilotów z jednostek operacyjnych do pilotażu nowych F-15EX.

Jak informuje serwis ZBiAM, jako pierwsza nowe samoloty otrzyma 123. Eskadra Myśliwska Gwardii Narodowej Stanu Oregon, a pierwsze dwa egzemplarze – spośród 18 docelowych – mają zostać dostarczone jeszcze latem bieżącego roku.

Producent nowych F-15EX, koncern Boeing, liczy przy tym, że samolot – poza zamówieniami ze strony amerykańskiego lotnictwa – trafi także do odbiorców zagranicznych, jak Izrael czy Indie. Amerykańskie samoloty zostały zaoferowane także Polsce, która – według wojskowych decydentów – potrzebuje dodatkowo 32 samolotów bojowych.

Przewagi samolotu F-15EX Eagle II

F-15EX Eagle II to najnowszy wariant samolotu F-15, bazujący na uderzeniowej wersji F-15E Strike Eagle. Konstrukcja została opracowana jako uzupełnienie dla samolotów F-22 i F-35. Choć są one wykonane z uwzględnieniem wymagań stealth (trudnowykrywalności), to ich właściwości wymusiły na konstruktorach wiele kompromisów.

Należy do nich m.in. niewielki udźwig uzbrojenia, które – aby nie zostać wykryte przez radar – musi znajdować się wewnątrz kadłuba, w specjalnych komorach.

F-15EX nie ma takich ograniczeń. Ponieważ maszyna nie musi ukrywać się przed radarem, może przenosić pod skrzydłami prawdziwy arsenał – łączna masa przenoszonego uzbrojenia przekracza 13 ton, a broń może zostać umieszczona na aż 23 węzłach podwieszeń.

Sprawia to, że F-15EX Eagle II może pełnić rolę "ciężarówki z rakietami" – samolotu, który pozostając w oddaleniu od rejonu walk będzie atakował cele, wykryte przez znajdujące się bliżej nieprzyjaciela samoloty 5. generacji.

Pomoże w tym fakt, że – ze względu na swoje osiągi – F-15EX jest maszyną, która umożliwia wystrzeliwanie pocisków AIM-120 AMRAAM na dystans większy, niż inne samoloty amerykańskich sił powietrznych.

Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (34)