Demon prędkości. Wzbił się w powietrze po raz pierwszy
X-59 QueSST, nowoczesny i nadzwyczaj cichy odrzutowiec amerykańskiej firmy Lockheed Martin, odbył swój pierwszy lot testowy. Dowiadujemy się tego z raportu serwisu Flightradar24.
Nowy odrzutowiec X-59 QueSST, stworzony przez Lockheed Martin, wzbił się po raz pierwszy w powietrze. Informacje o locie dostarczył serwis Flightradar24, który rejestruje globalny ruch lotniczy w czasie rzeczywistym. Nie wiadomo jeszcze, czy przekroczył barierę dźwięku, ale miał prawdopodobnie na celu sprawdzenie podstawowych systemów lotniczych, takich jak zarządzanie, awionika czy podwozie.
Technologie cichego nadgłosu
Amerykański entuzjasta lotnictwa Jarod M. Hamilton udostępnił na platformie X zdjęcia z tego historycznego lotu testowego. W próbnych lotach eksperymentalnych samolotu podwozie zazwyczaj pozostaje wysunięte.
QueSST, czyli Quiet SuperSonic Technology, ma na celu opracowanie technologii, które znacząco obniżą poziom hałasu generowanego przez samoloty naddźwiękowe, otwierając możliwość takich lotów nad terenami zamieszkanymi.
Dlaczego jest problem z recyklingiem plastiku?
Kluczowe rozwiązania aerodynamiczne
Zmniejszenie odgłosów osiągnięto dzięki unikalnej aerodynamicznej konstrukcji płatowca, która minimalizuje liczbę i siłę fal uderzeniowych wokół samolotu. Kluczowym rozwiązaniem jest wydłużony, ostry nos, który łagodzi efekt dźwiękowy. Nawet fale, które powstają, mają być znacznie mniej intensywne niż w tradycyjnych naddźwiękowych samolotach.
Długość X-59 wynosi 28,7 metra, a rozpiętość jego skrzydeł to 9 metrów. Napęd zapewnia turbowentylatorowy silnik F414-GE-100, co nadaje mu wyjątkowe osiągi. Deklarowana prędkość przelotowa, którą ma osiągać ta maszyna, to ok. 1,5 tys. km/h. Warto zaznaczyć, że od czasu wycofania słynnego Concorde żaden samolot pasażerski nie przekracza obecnie bariery dźwięku.