F-15EX Eagle II: konstrukcja oblatana 50 lat temu okazuje się droższa od nowych F-35

Myśliwiec wielozadaniowy F-15EX Eagle II zdaje się być ostatnimi czasy solą w oku amerykańskich sił powietrznych. Najnowsza wersja rozwojowa legendarnego Eagle’a okazuje się znacznie droższa w pozyskaniu, niż zdecydowanie bardziej zaawansowane samoloty F-35A. Dodatkowo przynajmniej połowa zamówionych maszyn nie otrzyma konforemnych zbiorników paliwa, z którymi powinny być zintegrowane od momentu dostawy. Co ciekawe, propozycję sprzedaży tych maszyn złożono m.in. Polsce.

Samolot F-15EX Eagle II - najnowszy wariant ponad 40-letniej konstrukcjiSamolot F-15EX Eagle II - najnowszy wariant ponad 40-letniej konstrukcji
Źródło zdjęć: © Domena publiczna | Ethan Wagner

W ramach najnowszej umowy zawartej pod koniec września USAF wzbogaci się o dodatkowe czterdzieści osiem maszyn za kwotę 3,9 miliarda dolarów (15,6 miliarda złotych). Według portalu Flight Global, koszt jednostkowy Eagle’a II zdecydowanie przewyższa cenę F-35A. Za pojedynczego F-15EX drugiej serii produkcyjnej, amerykański podatnik zapłacił 90 milionów dolarów, koszt maszyny w trzeciej serii wzrośnie do 97 milionów, zaś czwartej – spadnie do 94 milionów dolarów.

Dwa prototypowe F-15EX przekazane USAF podczas tegorocznych testów
Dwa prototypowe F-15EX przekazane USAF podczas tegorocznych testów © U.S. Air Force | Tech. Sgt. John McRell

Dla porównania: według wyliczeń Flight Global średni koszt pojedynczego Lightninga II oscyluje w granicach 82,5 miliona dolarów. Co ciekawe sam F-15EX nie jest również dużo tańszy od F-35B – wersji pionowego startu i lądowania i F-35C – przystosowanej do operowania z pokładu lotniskowca. Pentagonu wycenia obie odmiany F-35 odpowiednio na 109 i 102 miliony dolarów za sztukę.

Oczywiście należy mieć jednak na uwadze fakt, że F-15EX znajduje się na swojej początkowej drodze rozwoju, gdzie koszty pozyskania pojedynczej maszyny są z reguły najwyższe.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

ZOBACZ TAKŻE: F-22 Raptor supernowoczesne myśliwce USA

F-15EX stanowi rozwojową wersję Strike Eagle’a, będącego wielozadaniowym samolotem bojowym i będzie jego pełnokrwistym następcą. Jednak głównym przeznaczaniem Eagle’a II ma być przede wszystkim obrona własnej przestrzeni powietrznej.

W tym celu samolot dysponuje nowoczesną awioniką, między innymi radarem z aktywnym elektronicznym skanowaniem fazowym (AESA) APG-82 czy także aktywno-pasywnym system ostrzegania i wykrywania EPAWSS – Eagle Passive Active Warning and Survivability System. Załogę stanowi podstawowo jeden piloopcjonalnie dwóch pilotów – tylni fotel ma zajmować pilot odpowiedzialny za współpracę z platformami bezzałogowymi, między innymi powstającymi w ramach programu "Lojalny Skrzydłowy".

Samolot dysponuje dwunastoma węzłami podwieszeń dla uzbrojenia. Węzły te pozwalają jednak zabrać dwa razy więcej uzbrojenia dzięki zastosowaniu wielozamkowych belek do podwieszeń, a dzięki temu samolot staje się w zasadzie "rakietową ciężarówką". Na przeszkodzie stanęły jednak zbiorniki konforemne.

Okazuje się bowiem, że pierwsze cztery serie maszyn – niemal połowa zamówionych – nie otrzyma zbiorników konforemnych. Takowy zbiornik przylega bezpośrednio do kadłuba maszyny, nie zajmując przy tym węzłów podwieszeń. Pierwotnie wszystkie F-15EX miały być od początku zintegrowane z takimi zbiornikami. Przełoży się to na pewne ograniczenia: zmniejszy się zasięg maszyn, a wykorzystanie klasycznych zbiorników podwieszanych zabierze cenne węzły podwieszeń.

F-15D
F-15D © Licencjodawca | CC BY 2.0, Gerard van der Schaaf

Wysokie koszty zakupu oraz problemy z zbiornikami powodują, że pojawia się coraz więcej głosów mówiących o konieczności zrezygnowania z pozyskiwania maszyn generacji 4+ (do której należy F-15EX) na korzyść bardziej przyszłościowych maszyn 5 generacji.

Pierwotnie zakładano, że powstaną 144 Eagle II. Wkrótce liczbę maszyn ograniczono zaledwie do osiemdziesięciu, aby ostatecznie zamówić maksymalnie do 104 samolotów. Duża różnica cen między Eagla’m II a Lightningiem z pewnością zainteresuje Kongres oraz może odstraszyć potencjalnych klientów zagranicznych – Boeing proponuje F-15EX między innymi Polsce.

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Wysycha w rekordowym tempie. Będzie mieć opłakane skutki dla świata
Wysycha w rekordowym tempie. Będzie mieć opłakane skutki dla świata
Bezsenność i demencja. Brak snu przyspiesza zmiany w mózgu
Bezsenność i demencja. Brak snu przyspiesza zmiany w mózgu
Newa SC na straży polskiego nieba. Wojsko pokazało zdjęcia
Newa SC na straży polskiego nieba. Wojsko pokazało zdjęcia
Polsko-szwedzkie ćwiczenia na Gotlandii. To kluczowa wyspa dla NATO
Polsko-szwedzkie ćwiczenia na Gotlandii. To kluczowa wyspa dla NATO
Nowy trop. Naukowcy walczą z chorobą Alzheimera
Nowy trop. Naukowcy walczą z chorobą Alzheimera
Nowe znalezisko na rysunku da Vinciego. Odkryto nieznany fakt
Nowe znalezisko na rysunku da Vinciego. Odkryto nieznany fakt
Główna broń Rosji. Używają jej do większości ataków
Główna broń Rosji. Używają jej do większości ataków
Rosjanie w Pokrowsku. Ukraińcy użyli czołgu Leopard 2 z parunastu metrów
Rosjanie w Pokrowsku. Ukraińcy użyli czołgu Leopard 2 z parunastu metrów
ChatGPT vs starożytna matematyka. Wynik zaskoczył naukowców
ChatGPT vs starożytna matematyka. Wynik zaskoczył naukowców
"Najbardziej wymagający element". Pierwsza partia monopali dla Baltica 2
"Najbardziej wymagający element". Pierwsza partia monopali dla Baltica 2
"Wielkie pytanie o życie, wszechświat i całą resztę". Co kryje czarna skrzynka?
"Wielkie pytanie o życie, wszechświat i całą resztę". Co kryje czarna skrzynka?
Najgroźniejszy drapieżnik mórz. 12 par oczu i śmiertelna trucizna
Najgroźniejszy drapieżnik mórz. 12 par oczu i śmiertelna trucizna