Sojusznik wycofuje ją z Polski. Oferuje w zamian coś innego
Ministerstwo Obrony Królestwa Norwegii poinformowało o zakończeniu stacjonowania w Polsce baterii systemu przeciwlotniczego NASAMS. Jednakże jej miejsce zajmą samoloty F-35A Lightning II.
Ministerstwo Obrony Królestwa Norwegii informuje, że jesienią na lotnisko Jasionka pod Rzeszowem zostaną przebazowane samoloty F-35A Lightning II w zamian za wycofanie baterii NASAMS. Celem misji jest wsparcie ochrony polskiej przestrzeni powietrznej i kluczowego węzła logistycznego dla pomocy Ukrainie.
Decyzję skomentował także norweski minister obrony Tore O. Sandvik. - To bardzo ważny wkład. Pomagamy zapewnić, że wsparcie dla Ukrainy dotrze do celu, a Ukraina będzie mogła kontynuować swoją walkę o wolność - powiedział.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
F-35A Lightning II — trudnowykrywalny następca F-16
Amerykański myśliwiec F-35A Lightning II został opracowany jako wszechstronny samolot bojowy, w którym kluczową rolę odgrywa technologia stealth ograniczająca wykrywalność przez radary. Pierwotnie projektowano go jako maszynę uderzeniową mającą uzupełniać wyspecjalizowanego do wywalczenia przewagi w powietrzu F-22 Raptor. Jednakże w miarę rozwoju programu F-35A zyskał znacznie bardziej uniwersalny charakter.
Jednym z najważniejszych atutów F-35A, oprócz właściwości stealth (trudnowykrywalnośći) jest rozbudowany system sensorów. Obejmuje on radar AN/APG-81, a w przyszłości jeszcze nowszy AN/APG-85. Obydwa są konstrukcjami z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA).
Ponadto F-35 dysponuje systemem AN/AAQ-37 EODAS korzystającym z sześciu czujników podczerwieni. Pozwalają one na obserwację termiczną w pełnym zakresie 360 stopni, umożliwiając wykrywanie nawet tych zagrożeń, które działają całkowicie pasywnie, jak część pocisków powietrze-powietrze. Dzięki temu F-35A może identyfikować i śledzić cele znajdujące się także poza bezpośrednim polem widzenia pilota, w tym za maszyną.
F-35A Lightning II — maszyna nie jest bez wad
Mimo licznych zalet F-35A nie jest pozbawiony ograniczeń. Jednym z nich jest pojemność wewnętrznych komór uzbrojenia, które mieszczą maksymalnie sześć pocisków rakietowych AIM-120 AMRAAM powietrze-powietrze lub dwie bomby pokroju B61-12 bądź JDAM-ER. Istnieje co prawda możliwość podwieszenia dodatkowego uzbrojenia na sześciu zewnętrznych pylonach, jednak w takim przypadku samolot traci swoje właściwości stealth.
Kolejnym ograniczeniem jest maksymalna prędkość, jaką może osiągnąć F-35A. Wynosi ona Mach 1,6 (ok. 1958 km/h). Samolot nie jest też w stanie utrzymywać prędkości naddźwiękowej bez użycia dopalacza. Warto zaznaczyć, że wysoka prędkość w przypadku walki powietrznej daje wymierny bonus dla efektywnego zasięgu pocisków powietrze-powietrze. Te cechy sprawiają, że choć F-35A jest maszyną nowoczesną i wszechstronną, to jej możliwości w niektórych aspektach są ograniczone.