Wojsko Polskie szkoli pilotów. Ważne ćwiczenia z udziałem samolotów M‑346 Bielik
Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych poinformowało o intensywnych szkoleniach pilotów samolotów M-346 Bielik z 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. Żołnierze ćwiczyli m.in. przechwycenia celów powietrznych oraz atakowanie obiektów naziemnych.
Jak poinformowało Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych, załogi samolotów M-346 Bielik z 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie intensywnie szkolą się w lotach grupowych oraz prowadzeniu walk powietrznych w konfiguracji jeden na jeden i dwa na jeden.
Piloci ćwiczą także przechwycenia celów powietrznych oraz atakowanie obiektów naziemnych. Jak czytamy na stronie 4. Skrzydła Lotnictwa Szkolnego, jest to jeden z elementów programu szkolenia taktycznego, którego celem jest przygotowanie personelu latającego do wykonywania zadań w warunkach bojowych.
Wojsko Polskie informuje, że loty w ugrupowaniu mają na celu opanowanie umiejętności pilotowania zarówno samolotów prowadzonych "wingmen" jak i dowodzenia formacją. Załogi 38. Eskadry Lotniczej M-346 doskonalą współpracę wykonując ćwiczenia taktyczne na różnych wysokościach.
Eksperci wojskowi wyjaśniają, że szkolenie w warunkach długotrwałych i dużych przeciążeń, dynamicznych przyspieszeń oraz zmieniającej się sytuacji taktycznej wymaga od pilotów perfekcyjnej precyzji i kunsztu.
- Obecnie piloci instruktorzy "szlifują" swoje umiejętności tak, aby być gotowymi do przyjęcia kolejnej grupy podchorążych Lotniczej Akademii Wojskowej i rozpocząć intensywne szkolenie w powietrzu - zaznacza Dowódca Grupy Działań Lotniczych 41 BLSz ppłk pil. Marek Kejna.
Jak informuje portal "Defence24", umowa na zakup ośmiu Bielików stacjonujących w 41. Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie, została podpisana w lutym 2014 roku. Poza maszynami szkolno-treningowymi produkowanymi przez koncern Leonardo, Wojsko Polskie kupiło cały system szkolenia zaawansowanego, pakiet logistyczny oraz najnowszej klasy symulatory.
Bielik M-346
Bielik M-346 (Alenia Aermacchi M-346 Master) to włoski samolot szkolno-treningowy, kwalifikujący się również do operacji szturmowych. Maszyna jest produkowana przez włoskie konsorcjum Alenia Aermacchi.
Wśród państw eksploatujących samoloty należy wymienić: Włochy, Polskę, Holandię, Izrael oraz Singapur.
Maszyna posiada 2 silniki dwuprzepływowe Honeywell F124, może osiągnąć prędkość maksymalną wynoszącą 1 059 kilometrów na godzinę. Jej zasięg wynosi blisko 2 km.