Wznowiono produkcję F-16. Część tych samolotów powstaje w Polsce

Budowa samolotów F-16 została przerwana w 2017 r., aby zwolnić moce produkcyjne potrzebne do intensywnej produkcji F-35. Mimo to wciąż znajdują się klienci gotowi zapłacić za nowe egzemplarze Fighting Falcona, oferowanego obecnie w wariancie F-16 Block 70/72. Co wyróżnia tę wersję?

Nową wersję F-16 zamówiła m.in. Bułgaria (na zdjęciu wariant F-16V)Nową wersję F-16 zamówiła m.in. Bułgaria (na zdjęciu wariant F-16V)
Źródło zdjęć: © Lockheed Martin
Łukasz Michalik

Wznowienie produkcji F-16 zostało ogłoszone przez koncern Lockheed Martin na Twitterze. "Zgadnijcie, kto powrócił" głosiła lakoniczna informacja umieszczona na oficjalnym profilu producenta.

Jest ona dość zaskakująca, bo nowe F-16 nie powstawały od 2017 r., a wznowienie produkcji natrafiało na liczne problemy i opóźnienia. Wynikało to z faktu, że główna linia produkcyjna Fighting Falconów, mieszcząca się w United States Air Force Plant 4 w teksaskim Fort Worth, została zamknięta po wyprodukowaniu w ciągu 39 lat imponującej liczby 3620 F-16 (w sumie, wliczając produkcję licencyjną, powstało do tej pory nieco ponad 4,6 tys. egzemplarzy).

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

W jej miejscu uruchomiono produkcję F-35, który jest obecnie zamawiany masowo przez różne kraje. Choć wyprodukowano już ponad 860 egzemplarzy, potrzeby aktualnych zamawiających – w tym Polski – są szacowane w sumie na około 3,3 tys. dodatkowych maszyn.

W takim kontekście dostawy samolotów starszej generacji miały znacznie niższy priorytet. Mimo to, po przeniesieniu linii produkcyjnej do Greenville w Południowej Karolinie Lockheed Martin wznowił produkcję F-16, które są montowane m.in. z części dostarczanych z Polski.

Co więcej, wygląda na to, że ta ponad 40-letnia konstrukcja ciągle jest na tyle atrakcyjna, by zakupem co najmniej 128 nowych egzemplarzy zainteresować klientów z różnych stron świata.

Budowane właśnie samoloty F-16 Block 70/72 mają trafić do Bahrajnu, który zamówił 16 maszyn. Nowe F-16 chcą kupić także Tajwan, Maroko, Słowacja i Bułgaria. Wstępne zainteresowanie kupnem kolejnych ośmiu maszyn wyraziła także Jordania – wraz z jej zamówieniem pula zakontraktowanych F-16 wzrośnie do 136 egzemplarzy. Co oferuje najnowszy wariant Fighting Falcona?

F-16 Fighting Falcon Block 70/72

F-16 Block 70/72 korzysta z części rozwiązań, zastosowanych w F-35. W tym celu przeprojektowano kabinę samolotu. Centralną pozycję zajmuje w niej duży, wielofunkcyjny wyświetlacz o rozmiarach 6 × 8 cali, dzięki któremu kluczowe dane są wyświetlane w jednym miejscu.

Render kokpitu F-16 Block70/72
Render kokpitu F-16 Block70/72 © Lockheed Martin

Piloci tej wersji F-16 mają także do dyspozycji nowy hełm JHMCS II, zwiększający możliwość namierzania celów i wyświetlający kluczowe dane w polu widzenia pilota. W najnowszym F-16 umieszczono również znany z F-35 system Automatic Ground-Collision Avoidance System (AGCAS).

Jego zadaniem jest uratowanie samolotu i pilota w sytuacji, gdy na skutek przeciążeń człowiek straci przytomność albo orientację. W sytuacji zagrożenia samolot samodzielnie unika uderzenia w ziemię.

F-16 Block 70/72 – produkcja w Polsce

Warto podkreślić, że choć montaż nowych F-16 odbywa się w Greenville, to znaczna część tych samolotów powstaje w Polsce. Wszystkie nowe maszyny otrzymają wyprodukowane przez PZL Mielec tylną i centralną część kadłuba, a także strukturę i boczne panele kokpitu.

Być może niektóre z nich trafią z powrotem do Polski, bo zakup nowych F-16 jest obecnie rozważany jako jeden z wariantów wzmocnienia polskiego lotnictwa, obok pozyskania maszyn używanych czy samolotów innych typów.

Polska jest obecnie użytkownikiem F-16 Block 52+. To maszyny wciąż nowoczesne i oferujące duże możliwości, ale reprezentujące poziom techniki sprzed niemal 20 lat. Rozwój elektroniki w tym czasie był bardzo dynamiczny, więc awionika polskich maszyn odstaje już od światowej czołówki, w tym samolotów w wersji Block 70/72.

Dobrym przykładem jest tu choćby radar. Gdy Polska otrzyma koreańskie FA-50 Fighting Eagle w docelowej wersji FA-50PL, będzie w nich zamontowany nowoczesny radar AESA o możliwościach większych niż radar w – teoretycznie – znacznie bardziej zaawansowanych F-16 Block 52+.

Wybrane dla Ciebie

Transformacja lotnisk.  Sztuczna inteligencja i nowe technologie na horyzoncie
Transformacja lotnisk. Sztuczna inteligencja i nowe technologie na horyzoncie
Ukraińcy pokazali broń w Kielcach. Chcą ją zaoferować Polsce
Ukraińcy pokazali broń w Kielcach. Chcą ją zaoferować Polsce
Czy przeszczepy organów mogą przedłużyć życie?
Czy przeszczepy organów mogą przedłużyć życie?
Nie każdy dostrzega tę iluzję optyczną. Naukowcy są zaskoczeni
Nie każdy dostrzega tę iluzję optyczną. Naukowcy są zaskoczeni
Przyjrzeli się zbrojeniom Polski. Stawiają nas za wzór
Przyjrzeli się zbrojeniom Polski. Stawiają nas za wzór
Odwieczny taniec galaktyk. Czy Wszechświat znajduje się w czarnej dziurze?
Odwieczny taniec galaktyk. Czy Wszechświat znajduje się w czarnej dziurze?
Straż Przybrzeżna USA zamawia komponenty do trzech kutrów typu Heritage
Straż Przybrzeżna USA zamawia komponenty do trzech kutrów typu Heritage
Niesamowite zjawisko. Całkowite zaćmienie Księżyca już 7 września
Niesamowite zjawisko. Całkowite zaćmienie Księżyca już 7 września
Nie chcą abramsów i leopardów. Druga armia NATO idzie inną drogą
Nie chcą abramsów i leopardów. Druga armia NATO idzie inną drogą
Mikroplastik, a zdrowie. To konsekwencje zanieczyszczenia środowiska
Mikroplastik, a zdrowie. To konsekwencje zanieczyszczenia środowiska
Amerykanie zbudowali ją dla Ukrainy. Może atakować w głębi Rosji
Amerykanie zbudowali ją dla Ukrainy. Może atakować w głębi Rosji
L-teanina. Składnik herbaty może zmniejszyć lęk i poprawić koncentrację
L-teanina. Składnik herbaty może zmniejszyć lęk i poprawić koncentrację