Brytyjska armia szuka transportera. Jedna z ofert to kuzyn KTO Rosomak
Tydzień temu dwa przedsiębiorstwa Babcock i Patria – podpisując memorandum – podjęły współpracę zmierzającą do zaoferowania brytyjskim wojskom lądowym transportera opancerzonego Patria 6×6. W ramach partnerstwa fińskie przedsiębiorstwo będzie kierować projektowaniem i rozwojem tego pojazdu, aby spełnić indywidualne wymagania British Army. Transporter skonstruowany na potrzeby programu Common Armoured Vehicle System (CAVS) będzie podlegał systematycznym ulepszeniom. Obecnie jest zbyt wcześnie, aby mówić szczegółowo co to będą za zmiany. W myśl zawartego porozumienia oba podmioty doprowadzą do powstania wersji specjalistycznych, aby w pełni zaspokoić potrzeby tamtejszego wojska.
Babcock będzie kierował pracami nad stworzeniem modelu produkcyjnego pojazdu w Wielkiej Brytanii, który pozostanie w zgodzie ze strategią przemysłową tamtejszego ministerstwa Obrony. Zajmie się ponadto opracowaniem pakietu wsparcia platformy, który zapewni gotowość operacyjną pojazdu przez cały okres jego eksploatacji.
– Z przyjemnością rozpoczynamy wyjątkowe partnerstwo, które zapewni znaczne korzyści dla Zjednoczonego Królestwa – powiedział Hugo Vanbockryck, wiceprezes ds. obszaru rynkowego w Patrii. – Europa potrzebuje współpracy i wspólnych zamówień, a Wielka Brytania szybko potrzebuje opłacalnego, w pełni rozwiniętego i gotowego do użycia pojazdów, zaś Patria 6×6 jest już w produkcji, kupowana przez kraje partnerskie NATO.
– Partnerstwo między Patrią i Babcock daje brytyjskim siłom zbrojnym najbardziej wydajny transporter opancerzony będący w eksploatacji – powiedział Tom Newman, dyrektor zarządzający Babcock's Land Sector. – Wykwalifikowana siła robocza Babcock, innowacyjne obiekty i promowanie wartości społecznej zapewniają, że etos brytyjskiej strategii przemysłowej dotyczącej lądu jest spełniony.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Co z wersjami specjalistycznymi? Niewiele o nich wiemy, ale jedna przychodzi na myśl od razu. Chodzi o moździerz samobieżny, który może powstać poprzez posadowienie modułu wieżowego NEMO na podwoziu transportera, w tym przypadku Patrii 6×6. Zapotrzebowanie na moździerze samobieżne w British Army jest bardzo duże. W tym zakresie Londyn mógłby pójść w ślady Berlina, który kilka dni temu podpisał umowę w sprawie rozwoju i przeprowadzenia testów 120-milimetrowego moździerza samobieżnego NEMO (New Mortar) na podwoziu Patrii 6×6. Na Wyspach Brytyjskich produkt fińskiej firmy Patria Oyj może mieć również innego nosiciela – transporter opancerzony Boxer. Na brytyjskich targach przemysłu obronnego Defence Vehicles Dynamics (DVD) w Centrum Operacyjnym Sprzętu Lądowego Millbrook UTC w hrabstwie Bedfordshire Patria Oyj i Rheinmetall AG zaprezentowały prototyp samobieżnego moździerza Boxer Armoured Mortar Variant kalibru 120 milimetrów. Który pojazd będzie nosicielem NEMO? Przekonamy się pewnie w niezbyt odległej przyszłości.
Patria 6×6
Proponowany przez dwa powyższe przedsiębiorstwa pojazd nosi też oznaczenie Patria XA-300 i po raz pierwszy pojawił się na paryskich targach Eurosatory 2018. Jego podstawą jest zmodyfikowane podwozie transportera AMV 8×8. Wyposażony został w pełni niezależne zawieszenie i nowy układ przeniesienia mocy. Napędzany jest silnikiem wysokoprężnym Scania AB DC 09 o mocy 400 KM sprzężonym z automatyczną, 7-biegową przekładnią. Dzięki temu jest w stanie rozpędzić się do prędkości ponad 100 km/h. Pełny zapas paliwa pozwala na przejechanie ponad 700 km. Pojazd charakteryzuje się dobrą dzielnością terenową. Według producenta pokonuje wzniesienia o nachyleniu podłużnym 60% i poprzecznym 30%, a także przeszkody terenowe o wysokości 0,6 m oraz rowy o szerokości 1 m.
Pancerz pojazdu ma zapewniać poziom ochrony od 2 do 4 według normy STANAG 4569. W Patrii 6×6 zmieści się dwuosobowa załoga i dziesięciu żołnierzy. Może zostać zintegrowany z uzbrojeniem różnego kalibru, poczynając od karabinów maszynowych osadzonych w zdalnie sterowanych modułach uzbrojenia aż po moździerzowe systemy wieżowe.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Omówienie rodziny pojazdów Patria 6x6 i 8x8
Potencjalna propozycja dla British Army następuje kilkanaście dni po tym, gdy ministerstwo obrony Wielkiej Brytanii wystosowało zapytanie o informacje (RFI) w sprawie nowego lekkiego wielozadaniowego samochodu terenowego (LMV) dla wojsk lądowych. Są one potrzebne w celu zastąpienia Land Roverów Defenderów i ciężarówek Pinzgauer. Pojazdy obu typów mają zostać wycofane do 2030 r.
Zamówienie LMV i pozyskanie cięższych transporterów opancerzonych to części szerszego programu Land Mobility Program (LMP). Londyn chce zmniejszenia liczby typów samochodów patrolowych i lekkich pojazdów wielozadaniowych będących w służbie z ponad tuzina do zaledwie trzech lub maksymalnie czterech. Londyn chce pozyskać pojazdy o masie poniżej 3,5 t, poniżej 10 t i poniżej 20 t.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Patria 6x6 i Patria Nemo
Program CAVS
Gdy Wielka Brytania zdecyduje się na zakup fińskiego produktu, ma szansę zostać kolejnym uczestnikiem międzynarodowego programu Common Armoured Vehicles System (CAVS). Do tej pory jego pełnoprawnymi uczestnikami są Finlandia, Łotwa, Szwecja i Niemcy. Berlin uzyskał ten status w końcówce stycznia. Niemiecka droga do akcesji rozpoczęła się w 2022 r., następnie w kolejnym roku przystąpiono do Porozumienia Technicznego. W 2024 r. Niemcy sygnowały umowę o badaniach i rozwoju programu, po czym ostatnim krokiem stało się przystąpienie do Umowy Ramowej.
CAVS notuje dobre liczby. Bundeswehra określiła zapotrzebowanie na około 900 pojazdów, gdy Patria 6 × 6 stała się następcą kołowego transportera opancerzonego TPz 1 Fuchs. Finlandia, Łotwa i Szwecja zamierzają zakupić łącznie 760 transporterów. 160 pojazdów odbiorą Finowie. Największym nabywcą będzie Sztokholm, który potrzebuje aż 400 sztuk. 17 kwietnia 2023 r. złożono zamówienie na 20 wozów, które w służbie tamtejszych wojsk lądowych otrzymają lokalne oznaczenie Pansarterrängbil 300. Ponad 200 znajdzie się w uzbrojeniu łotewskiego wojska.
Pierwsza partia trafiła na Łotwę już w drugiej połowie 2021 r., ale pochodziły one z fińskiej linii produkcyjnej i przeznaczono je na testy. Natomiast pierwsze pojazdy wyprodukowane w kraju łotewscy żołnierze odebrali 5 sierpnia 2024 r. Jedynie pięć sztuk było widzianych, ale nie wiadomo ile łącznie dostarczono. Oficjalne uroczystości przyjęcia ich do uzbrojenia odbyły się w bazie wojskowej Ādaži niedaleko Rygi. Następnie pojazdy oddano żołnierzom z 3. Łatgalskiej Brygady Gwardii Narodowej. Wówczas można było się doliczyć jedynie pięciu pojazdów. Ministerstwo obrony Łotwy zamówiło ponad 200 pojazdów. Wszystkie mają znaleźć się w uzbrojeniu do 2029 r.
Autor: Andrzej Pawłowski