Rheinmetall uruchomi serwis w Ukrainie. Będzie naprawiał czołgi i armatohaubice

Niemiecki koncern Rheinmetall planuje uruchomienie serwisu czołgów Leopard i PzH 2000 w Ukrainie. Wyjaśniamy, jakie są założenia producenta.

Leopard 2A4 po modyfikacjach gdzieś pod Pokrowskiem.
Leopard 2A4 po modyfikacjach gdzieś pod Pokrowskiem.
Źródło zdjęć: © GETTY | Global Images Ukraine
Przemysław Juraszek

Niemiecki koncern zbrojeniowy Rheinmetall zamierza uruchomić w Ukrainie serwisowanie czołgów Leopard oraz armatohaubic PzH 2000. Armin Papperger, dyrektor generalny koncernu, podkreślił, że obecnie trwają prace nad logistyką dostaw części zamiennych do centrum serwisowego.

Naprawy czołgów dla Ukrainy

Logistyka ma zapewnić sprawne i szybkie dostarczanie części do Ukrainy. W ramach projektu serwisowane będą także bojowe wozy piechoty Marder 1A3 oraz czołgi Leopard 1 i 2. Papperger zaznaczył, że uruchomienie serwisu planowane jest na najbliższe miesiące.

Obecnie naprawy niemieckiego sprzętu pancernego odbywają się poza granicami Ukrainy. Litwa, gdzie znajduje się centrum Rheinmetall, zajmuje się serwisowaniem systemów PzH 2000 oraz pojazdów pancernych. Współpraca z niemiecką branżą obronną obejmuje także naprawy czołgów Leopard w Polsce, a nawet w Hiszpanii.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Ciężki sprzęt z Niemiec w Ukrainie

Ukraina otrzymała z całej Europy około setkę czołgów Leopard 2 w różnych wersjach, od A4 po A6. Leopardy, cenione przez ukraińskich żołnierzy, przewyższają czołgi poradzieckie pod względem mobilności i precyzji ognia, szczególnie w nocy lub w trudnych warunkach pogodowych. Ukraińcy także zmodyfikowali otrzymane maszyny poprzez zastosowanie np. kostek pancerza reaktywnego Kontakt-1 w celu poprawy ich ochrony przed dronami.

Innym kluczowym ciężkim uzbrojeniem z Niemiec są armatohaubice PzH 2000, które również są wysoko oceniane przez ukraińskich żołnierzy. Systemy te, z działem kalibru 155 mm, mogą wystrzelić do 10 pocisków na minutę, co czyni je skutecznymi w walce. Jednocześnie są to maszyny wymagające bardzo dużej dbałości podczas ich eksploatacji.

Przemysław Juraszek, dziennikarz Wirtualnej Polski

Wybrane dla Ciebie