Leopardy naprawione w Polsce wracają na front. Trwa remont kolejnych maszyn dla Ukrainy

Polska Grupa Zbrojeniowa poinformowała za pośrednictwem platformy X (dawniej Twitter), że "pierwsze ekspresowo wyremontowane w Bumarze-Łabędy czołgi Leopard zostały odebrane przez stronę ukraińską". Dodała też, że trwają prace nad kolejnymi wozami. Na szybkie tempo napraw zwróciła uwagę redakcja ukraińskiego serwisu "Defense Express".

Czołgi Leopard 2A4 - zdjęcie ilustracyjne
Czołgi Leopard 2A4 - zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Twitter
Karolina Modzelewska

Czołgi Leopard są naprawiane na mocy porozumienia zawartego przez szefów resortów obrony Polski i Niemiec w kwietniu br. Pierwsze maszyny trafiły do utworzonego na terenie Zakładów Mechanicznych "Bumar-Łabędy" centrum serwisowego w lipcu, o czym informował szef MON Mariusz Błaszczak. Jak już podawaliśmy, wybór Polski na zaplecze remontowe czołgów z Ukrainy wydawał się najlepszym z możliwych ze względu na położenie i możliwość szybkiego przerzutu sprzętu wymagającego naprawy, a także zdolności w zakresie konserwacji sprzętu pancernego.

O szybkiej naprawie Leopardów pisze m.in. popularny ukraiński serwis branżowy "Defense Express". "Pierwsze uszkodzone bojowo czołgi Leopard 2A4 dotarły do ​​Polski pod koniec lipca, a teraz, po naprawie, pierwsza partia została już przekazana Ukrainie. (...). Należy zwrócić uwagę nie tylko na naprawdę szybkie tempo odbudowy pojazdów zniszczonych w bitwach, ale także na łatwość konserwacji czołgów Leopard 2A4" - czytamy na łamach portalu.

Leopardy naprawione w Bumarze-Łabędy wracają na wojnę

Zakłady Mechaniczne "Bumar-Łabędy" rozwijają wiedzę i doświadczenie w konserwacji czołgów od lat. Warto wspomnieć, że były one głównym wykonawcą modernizacji nabytych przez Polskę czołgów Leopard 2A4 do wersji Leopard 2PL/M1. Spółka zajmowała się również remontami i modernizacjami czołgów Leopard, PT-91, czołgów z rodziny T-72 czy Wozów Zabezpieczenia Technicznego WZT-2 i WZT-3. Obecnie utworzony na terenie zakładów hub remontowy zajmuje się naprawami ukraińskich Leopardów, głównie maszyn w wersji 2A4 i 2A6.

Czołgi Leopard w wersji 2A4 były produkowane na przełomie lat 80. i 90. XX wieku. Ten model uznaje się za szczytowy etap rozwoju czołgów z okresu zimnej wojny. W tej konstrukcji ich producent, czyli przedsiębiorstwo Krauss-Maffei Wegmann, wykorzystało doświadczenia zgromadzone podczas produkcji innych czołgów i pojazdów opancerzonych. Leopard 2A4 okazał się na tyle udaną wersją, że w późniejszym czasie wielu użytkowników zdecydowało się na jej modernizację w celu wydłużenia czasu eksploatacji i zwiększenia użyteczności. Dodatkowo większość starszych modeli Leopardów została zaktualizowana do tego standardu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

ZOBACZ TAKŻE: Czy warto kupić laptop LG gram Style 16?

To, co wyróżniało czołgi Leopard 2A4 na tle poprzednich wersji, to przede wszystkim wykorzystanie cyfrowego systemu kierowania ogniem. Pozwalał on na wykorzystanie i obsługę nowych rodzajów amunicji. Istotną modyfikacją było również zastosowanie ulepszonego pancerza z warstwami tytanu i wolframu. Z kolei wersja Leopard 2A6 jest kolejnym rozwinięciem czołgów podstawowych z rodziny Leopard. Została opracowana na początku lat 20. XXI wieku. W ich przypadku również postawiono na dalsze wzmacnianie pancerza. Skupiono się też na zwiększeniu siły ognia.

W Leopardach 2A6 wykorzystano armatę Rh 120 L55, zapewniającą lepszą celność i zasięg w porównaniu do standardowej armaty L44 z poprzednich wersji. Serwis Military Today zwraca uwagę, że "w momencie wprowadzenia Leopard 2A6 przewyższał M1A2 Abrams, Challenger 2 i Leclerc pod względem ochrony, siły ognia i mobilności". Obecnie jest to wciąż bardzo dobra konstrukcja, przewyższająca wiele czołgów, które pozostają na wyposażeniu armii Putina.

Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski

Wybrane dla Ciebie