Program Orka. Jakie okręty podwodne dla Polski?

Program Orka wszedł w fazę wstępnych konsultacji rynkowych. Zgłosiło się do nich aż 11 podmiotów – potencjalnych dostawców nowych okrętów podwodnych dla polskiej marynarki wojennej. Ich produkty to zazwyczaj "akustyczne czarne dziury", sprzęt nowoczesny, cichy, dysponujący napędem niezależnym od powietrza i silnym uzbrojeniem. Jakie okręty mogą nam zaoferować?

Okręt podwodny typu 212A
Okręt podwodny typu 212A
Źródło zdjęć: © FINCANTIERI
Łukasz Michalik

08.08.2023 | aktual.: 08.08.2023 15:41

Konsultacje rynkowe to wstępny etap działań, których zadaniem jest wyłonienie najlepszej dla Polski oferty. Ostatecznym celem całego procesu jest pozyskanie nowych okrętów podwodnych w ramach programu Orka. Na tym etapie Agencja Uzbrojenia ma zamiar uzyskać wiedzę na temat możliwości dostępnych na rynku okrętów podwodnych i zastosowanych w nich rozwiązań.

Konsultacje dotyczą m.in. takich cech jednostek jak głębokość zanurzenia, prędkość nawodna i podwodna, zdolność do rażenia różnego rodzaju celów, współpraca z jednostkami specjalnymi czy rodzaj i działania systemu AIP (napęd niezależny od powietrza). To ostatnie rozwiązanie jest bardzo ważne, bo pozwala okrętom z klasycznym napędem pozostawać w zanurzeniu nawet przez dwa tygodnie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zgodnie z deklaracją MON-u, Polska jest zainteresowana trzema lub czterema okrętami podwodnymi, które – jak wynika z wcześniejszych wypowiedzi ministra Mariusza Błaszczaka – powinny być uzbrojone w pociski manewrujące dalekiego zasięgu.

Zobacz także: Rozpoznasz te myśliwce i bombowce?

Zgodnie z najnowszą deklaracją Agencji Uzbrojenia, do programu Orka zgłosiło się aż 11 podmiotów, z których siedem może zaoferować konkretne modele okrętów podwodnych, a cztery współpracę przy pozyskaniu technologii lub budowie. Są to następujące firmy:

  • Aycomm Sp. z o.o.,
  • Babcock International Group plc,
  • FINCANTIERI S.p.A.,
  • Hanwha Ocean Co, Ltd,
  • Hyundai Heavy Industries Co, Ltd.,
  • JFD,
  • Naval Group,
  • Navantia,
  • SAAB Technologies Poland Sp. z o.o.,
  • ThyssenKrupp AG,
  • Volue Industrial IoT.

Jakie okręty podwodne mogą zaoferować poszczególne podmioty?

Hanwha Ocean Co, Ltd i Hyundai Heavy Industries Co, Ltd. (Korea) - DSME 1400

Okręty podwodne DSME 1400, znane także pod nazwą klasa Jang Bogo, to południowokoreański wariant niemieckiego typu 209. Okręty tego typu wypierają do 1400 ton, mają 56-61 (w zależności od wariantu) metrów długości i osiem wyrzutni torped. Mogą przenosić także wystrzeliwany spod wody wariant pocisków Harpoon (Sub-Harpoon), a także miny morskie.

FINCANTIERI S.p.A. (Włochy) - 212 NFS

Włoska stocznia również ma w ofercie lokalny wariant niemieckiego okrętu – tym razem typu 212. Włosi doposażyli je m.in. w system walki radioelektronicznej, możliwość współpracy z jednostkami specjalnymi, a także w możliwość wystrzeliwania spod wody – poprzez wyrzutnie torped – pocisków manewrujących Teseo EVO.

U212
U212© FINCANTIERI

Naval Group (Francja) – Scorpène

Francuska oferta jest wyjątkowo interesująca ze względu na pakiet, jaki stanowią okręty podwodne typu Scorpène, wyposażone w pociski manewrujące MdCN/NCM.

To morski, dostosowany do wystrzeliwania spod wody, wariant francuskich pocisków manewrujących SCALP EG. Jest to lokalna wersja pocisków Storm Shadow, które dowiodły swojej skuteczności w Ukrainie. Obok tej broni okręty mogą być uzbrojone w pociski przeciwokrętowe Exocet i torpedy.

Navantia (Hiszpania) - S-80 Plus

Hiszpański typ S-80 Plus miał bardzo trudne początki: jednostka okazała się źle zaprojektowana, co ujawniono już na zaawansowanym etapie budowy. Wymusiło to przeprojektowanie okrętu i wydłużenie kadłuba.

S-80 Plus należy do największych zachodnich okrętów podwodnych o napędzie konwencjonalnym – jego wyporność przekracza 2400 ton. Jednostka została wyposażona w napęd niezależny od powietrza BEST (Bio-Ethanol Stealth Technology), wykorzystujący ogniwa paliwowe.

SAAB (Szwecja) – A26

Szwedzki okręt – podobnie jak jego poprzednicy – to "akustyczna czarna dziura". Pierwsza jednostka tego typu jest właśnie budowana. Okręt został zaprojektowany jako ekstremalnie cichy i trudny do wykrycia.

W przeciwieństwie do powszechnie stosowanych na świecie napędów niezależnych od powietrza, wykorzystujących ogniwa paliwowe, Szwedzi konsekwentnie rozwijają i stosują silnik Stirlinga.

O skuteczności tych rozwiązań dobitnie świadczy fakt, że podczas wspólnych ćwiczeń z US Navy szwedzki okręt ma celowo zwiększaną głośność, aby inne jednostki miały w ogóle szansę go wykryć.

ThyssenKrupp AG (Niemcy) – Typ 212A/214

Niemiecki typ 212A to pierwsze, seryjnie budowane okręty, które otrzymały AIP w postaci ogniw paliwowych. Opracowana przez Niemców konstrukcja - wraz z bazującym na niej wariantem eksportowym typu 214 - wyróżnia się modułowa budową.

Takie rozwiązanie ułatwia konfigurowanie okrętów według specyficznych wymagań poszczególnych użytkowników. Pozwala także na prostszą – ze względu na łatwość wymiany poszczególnych elementów – modernizację eksploatowanych jednostek.

Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (59)