Pierwszy Black Hawk dla Ukrainy. Kupili śmigłowiec od prywatnej firmy
Choć żaden ze wspierających Kijów krajów nie ogłosił takiego wsparcia, ukraiński Główny Zarząd Wywiadu pochwalił się zdjęciem śmigłowca UH-60A Black Hawk, który "właśnie wrócił z misji bojowej". W jaki sposób Ukraina stała się użytkownikiem tego sprzętu?
21.02.2023 | aktual.: 21.02.2023 19:51
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Pomoc dla Ukrainy do niedawna nie obejmowała zachodnich samolotów i śmigłowców. Poza morskimi śmigłowcami Sea King, dostarczonymi przez Wielką Brytanię, Ukraina mogła liczyć głównie na sprzęt o rosyjskim rodowodzie, jak śmigłowce Mi-17, Mi-2 czy Mi-24.
Choć żaden z krajów Zachodu nie zadeklarował takiej pomocy, w ręce Ukraińców trafił co najmniej jeden śmigłowiec UH-60A Black Hawk, który jest już przez nich wykorzystywany, co dokumentują zdjęcia udostępnione przez Główny Zarząd Wywiadu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Widać na nich Black Hawka, który – jak głosi podpis – powrócił właśnie z akcji bojowej. Równie ciekawa, jak sama obecność tego śmigłowca w Ukrainie, jest droga, jaką do niej trafił.
Black Hawk od prywatnej firmy
Widoczny na zdjęciach śmigłowiec nie jest bowiem egzemplarzem pozyskanym w ramach międzynarodowej pomocy, ale samodzielnym nabytkiem Ukrainy. Kijów pozyskał go od firmy Ace Aeronautics, na co wskazuje charakterystyczne dla niej malowanie – białe i niebieskie pasy w dolnej części kadłuba. Na śmigłowcu znajdują się już ukraińskie znaki przynależności państwowej.
Takie pochodzenie śmigłowca wskazuje, że – choć był on używany przez wojsko – został pozbawiony specjalistycznego wyposażenia, z jakim używała go US Army. Pozyskana od Pentagonu maszyna została następnie wyremontowana przez Ace Aeronautics i sprzedana Ukrainie.
Jak głosi ukraiński komunikat, "śmigłowce bojowe znacznie zwiększają możliwości jednostek podległych wywiadowi i skuteczność operacji specjalnych".
Śmigłowce Black Hawk w Polsce
Śmigłowiec UH-60A Black Hawk wszedł do służby w amerykańskiej armii w 1974 roku. Od tamtego czasu jest systematycznie rozwijany i modernizowany. Maszyna w konfiguracji startowej waży ponad 11 ton, zabiera do 20 pasażerów (liczba jest zależna od wariantu i wyposażenia maszyny) lub 1,4 tony ładunku.
Możliwości transportowe zwiększa możliwość zawieszenia ładunku na zewnętrznym zaczepie – w takim wariancie śmigłowiec może transportować nawet 4,5 tony.
Śmigłowce Black Hawk (w wariancie S-70i Black Hawk) są produkowane w Polsce w zakładzie PZL Mielec. Trzy maszyny tego typu użytkuje polska policja (umowa na dwie kolejne została podpisana w grudniu 2022 r.), a cztery Black Hawki mają do dyspozycji polskie wojska specjalne. Do końca 2023 r. polscy specjalsi mają otrzymać kolejne cztery maszyny.
Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski