S‑70i Black Hawk dla Polski. Nowe śmigłowce zostaną zbudowane w Mielcu

Powoli, ale regularnie powiększa się flota użytkowanych w Polsce śmigłowców Black Hawk. Do maszyn używanych przez siły specjalne i policję dołączą dwa kolejne S-70i.

Policyjny S-70i Black Hawk
Policyjny S-70i Black Hawk
Źródło zdjęć: © Policja.pl
Łukasz Michalik

10.12.2022 21:52

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Liczba policyjnych Black Hawków w Polsce wzrośnie do pięciu. Komenda Główna Policji podpisała nową umowę z Zakładem Lotniczym Mielec. Mielecka fabryka należy do koncernu Lockheed Martin, produkującego m.in. śmigłowce Black Hawk i – podobnie jak poprzednio – to w niej powstaną zamówione przez policję maszyny.

Oprócz samych śmigłowców, umowa przewiduje dostarczenie zapasu części, wyposażenia do obsługi naziemnej i szkoleń dla personelu. Maszyny S-70i Black Hawk w docelowej konfiguracji mają zostać dostarczone przed końcem 2024 roku.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

S-70i – dane techniczne

S-70i to eksportowa wersja śmigłowca UH-60M Black Hawk. Maszyna jest wyposażona w wirnik o średnicy nieco ponad 16 metrów, z pracującym wirnikiem ma długość 19,76 m, waży prawie 10 ton i może latać z prędkością 296 km/h na odległość do 578 km.

W porównaniu z amerykańskim pierwowzorem, wariant przeznaczony na eksport został pozbawiony specjalistycznego wyposażenia, przeznaczonego wyłącznie dla amerykańskich sił zbrojnych.

Pozostawione wyposażenie również nie jest w pełni zgodne z wersją amerykańską – zostało częściowo zastąpione eksportowymi odpowiednikami, w których nie ma technologii i rozwiązań, podlegających ograniczeniom.

S-70i i UH-60M – podstawowe różnice

Wprowadzone zmiany oznaczają, że S-70i może być oferowany różnym odbiorcom bezpośrednio przez producenta, czyli koncern Lockheed Martin. W przypadku wersji UH-60M Black Hawk takie działanie nie jest możliwe – jest on dostępny dla odbiorców zagranicznych wyłącznie poprzez prowadzony przez amerykański Departament Obrony program Foreign Military Sales (FMS).

W praktyce oznacza to, że – w porównaniu z bazową, wojskową wersją Black Hawka – wariant S-70i nie ma m.in. systemów detekcji zagrożeń i systemów samoobrony, bezpiecznego systemu łączności, kamer nokto- i termowizyjnych, radaru wykrywającego różnego rodzaju obiekty i obrazującego teren wokół śmigłowca.

Maszyna nie ma także zewnętrznych, kompozytowych pylonów LASS (Lightweight Armament Support Structure), przeznaczonych do podwieszania uzbrojenia czy różnego rodzaju wyposażenia.

Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski

Komentarze (9)