S‑70i Black Hawk dla Polski. Nowe śmigłowce zostaną zbudowane w Mielcu
Powoli, ale regularnie powiększa się flota użytkowanych w Polsce śmigłowców Black Hawk. Do maszyn używanych przez siły specjalne i policję dołączą dwa kolejne S-70i.
Liczba policyjnych Black Hawków w Polsce wzrośnie do pięciu. Komenda Główna Policji podpisała nową umowę z Zakładem Lotniczym Mielec. Mielecka fabryka należy do koncernu Lockheed Martin, produkującego m.in. śmigłowce Black Hawk i – podobnie jak poprzednio – to w niej powstaną zamówione przez policję maszyny.
Oprócz samych śmigłowców, umowa przewiduje dostarczenie zapasu części, wyposażenia do obsługi naziemnej i szkoleń dla personelu. Maszyny S-70i Black Hawk w docelowej konfiguracji mają zostać dostarczone przed końcem 2024 roku.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
S-70i – dane techniczne
S-70i to eksportowa wersja śmigłowca UH-60M Black Hawk. Maszyna jest wyposażona w wirnik o średnicy nieco ponad 16 metrów, z pracującym wirnikiem ma długość 19,76 m, waży prawie 10 ton i może latać z prędkością 296 km/h na odległość do 578 km.
W porównaniu z amerykańskim pierwowzorem, wariant przeznaczony na eksport został pozbawiony specjalistycznego wyposażenia, przeznaczonego wyłącznie dla amerykańskich sił zbrojnych.
Pozostawione wyposażenie również nie jest w pełni zgodne z wersją amerykańską – zostało częściowo zastąpione eksportowymi odpowiednikami, w których nie ma technologii i rozwiązań, podlegających ograniczeniom.
S-70i i UH-60M – podstawowe różnice
Wprowadzone zmiany oznaczają, że S-70i może być oferowany różnym odbiorcom bezpośrednio przez producenta, czyli koncern Lockheed Martin. W przypadku wersji UH-60M Black Hawk takie działanie nie jest możliwe – jest on dostępny dla odbiorców zagranicznych wyłącznie poprzez prowadzony przez amerykański Departament Obrony program Foreign Military Sales (FMS).
W praktyce oznacza to, że – w porównaniu z bazową, wojskową wersją Black Hawka – wariant S-70i nie ma m.in. systemów detekcji zagrożeń i systemów samoobrony, bezpiecznego systemu łączności, kamer nokto- i termowizyjnych, radaru wykrywającego różnego rodzaju obiekty i obrazującego teren wokół śmigłowca.
Maszyna nie ma także zewnętrznych, kompozytowych pylonów LASS (Lightweight Armament Support Structure), przeznaczonych do podwieszania uzbrojenia czy różnego rodzaju wyposażenia.
Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski