Ogromny wzrost zainteresowania. Europejski gigant zwiększy produkcję
Airbus planuje zwiększenie produkcji wielozadaniowych samolotów A330 MRTT. Jest to odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie, które przez lata było słabe, ale zmieniła je groźba odcięcia państw Europy od amerykańskich możliwości tankowania w powietrzu.
Jak podaje portal Defense News, Airbus rozważa zwiększenie produkcji swoich samolotów A330 Multi Role Tanker Transport (MRTT) z powodu rosnącego popytu ze strony obecnych i potencjalnych klientów. Informację tę przekazał Jean-Brice Dumont, szef działu lotnictwa wojskowego w Airbusie, podczas Paris Air Show.
- W oparciu o sygnały, które otrzymujemy od klientów rozważamy zwiększenie produkcji samolotów MRTT. Kiedy mówię "rozważamy", to znaczy, że to coś więcej niż tylko rozważanie - wskazał.
Obecnie Airbus produkuje od czterech do pięciu samolotów A330 MRTT rocznie, ale planuje znacząco zwiększyć tę liczbę. Popyt na tankowce jest bardzo wysoki, co potwierdzają dane Europejskiej Agencji Obrony, wskazujące na krytyczne braki w zdolnościach tankowania w powietrzu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Wzrost zapotrzebowania w Europie
Do końca kwietnia Airbus dostarczył 36 samolotów A330 MRTT europejskim klientom, a kolejne sześć jest w produkcji. Dla porównania Stany Zjednoczone dysponują flotą ponad 400 takich samolotów. Dumont szacuje, że w Europie może być zapotrzebowanie na dodatkowe 10 do 20 samolotów.
Dumont podkreślił, że zwiększenie produkcji wymagałoby inwestycji w narzędzia i rozwiązanie wąskich gardeł produkcyjnych. Firma rozważa również czy obecne hangary wystarczą do zwiększenia produkcji, czy też konieczne będzie budowanie nowych obiektów.
Finlandia, Szwecja, Norwegia i Dania podpisały niedawno list intencyjny dotyczący udziału w europejskiej flocie MRTT NATO. Kopenhaga już wcześniej wyraziła chęć zakupu dwóch samolotów MRTT za ok. 7,4 mld koron duńskich w latach 2025-2033.
Airbus A330 MRTT
Airbus A330 MRTT (Multi Role Tanker Transport) to wszechstronny samolot, który bazuje na konstrukcji cywilnego modelu A330. Mierzy on 59 metrów długości, a masa własna wynosi 125 ton.
Został zaprojektowany z myślą o łatwej adaptacji do różnych potrzeb. Dzięki temu może pełnić funkcję latającej cysterny o zasięgu do 15 tys. kilometrów, zdolnej do przewożenia 111 ton paliwa lub maszyny transportowej mogącej przewieźć 45 ton różnorodnego ładunku.
A330 MRTT w zależności od wymagań zamawiającego może być wyposażony nawet w sztywny centralny podajnik paliwa, znany jako boom oraz dwa elastyczne węże umieszczone pod skrzydłami.
Airbus planuje również wprowadzenie nowej wersji MRTT+, opartej na modelu A330neo, z bardziej efektywnymi silnikami i ulepszonymi skrzydłami. Pierwszy MRTT+ jest już w produkcji, a jego dostawa planowana jest na koniec 2028 r.