Nowy typ samolotów z "rozmytym skrzydłem". Będą ciche i ekologiczne

Sam prototyp statku pasażerskiego zaprezentowany podczas targów elektroniki CES 2025 w Las Vegas pokazuje, że skrzydła będą "wtopione" w korpus samolotu. Według twórców zmniejszy to nie tylko hałas, ale i zużycie paliwa o 50 proc. Emisja CO2 ma spaść do zera.

Nowy typ samolotu z "rozmytym skrzydłem" (BWB)/ JetZero, Siemens
Nowy typ samolotu z "rozmytym skrzydłem" (BWB)/ JetZero, Siemens
Źródło zdjęć: © Licencjodawca
Amanda Grzmiel

Nowe lotnicze maszyny pasażerskie to pomysł amerykańskiego startupu JetZero, który połączył siły z Siemensem. Na największych targach elektroniki CES 2025 w Las Vegas zaprezentowali prototyp, wizualizacje oraz zdradzili kilka szczegółów. Padła też ambitna data - nowy samolot ma być gotowy do 2030 roku.

Nietypowy kształt skrzydeł poprawi wydajność paliwową

  • Wizualizacja nowego samolotu z "rozmytym skrzydłem" podczas targów CES 2025
  • Wizualizacja nowego samolotu z "rozmytym skrzydłem" podczas CES
  • Wizualizacja nowego samolotu z "rozmytym skrzydłem" podczas CES
[1/3] Wizualizacja nowego samolotu z "rozmytym skrzydłem" podczas targów CES 2025Źródło zdjęć: © Licencjodawca | Siemens

JetZero i Siemens będą współpracować, by opracować i wyprodukować przełomowy samolot z konstrukcją typu "połączonych skrzydeł" - Blended Wing Body (BWB), która - jak uważają twórcy - może poprawić wydajność paliwową o 50 proc. JetZero planuje wykorzystanie platformy Siemens Xcelerator, aby projektować, wytwarzać i obsługiwać te innowacyjne maszyny.

Skąd pomysł na tak nietypowy kształt? JetZero przewiduje, że ich nowatorski projekt wymaga krótszego i szerszego kadłuba, co zmniejsza wagę i opór, a także pozwala na montaż mniejszych silników. Nowy samolot będzie w 100 proc. kompatybilny ze zrównoważonym paliwem lotniczym, a także będzie mógł obsługiwać paliwo wodorowe — przy czym długoterminowym celem jest latanie z zerową emisją. Planowany zasięg maszyn to 9250 kilometrów z możliwością przewozu 250 pasażerów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Powstanie też cyfrowy bliźniak tego samolotu

Nowy samolot ma być gotowy do 2030 r. JetZero i Siemens podczas wystąpienia na CES 2025 przyznali, że jest to bardzo krótki termin. Firmy mają nadzieję, że uda im się dotrzymać tego ambitnego harmonogramu dzięki możliwościom cyfrowego bliźniaka, które obejmuje stworzenie dokładnej cyfrowej repliki proponowanego projektu.

"Cyfrowy bliźniak to strategiczna przewaga konkurencyjna, która pozwala nam — mając na uwadze cel końcowy — skutecznie tworzyć symulację wirtualną" — powiedział Tom O'Leary, współzałożyciel i dyrektor generalny JetZero podczas wystąpienia na CES 2025 w Las Vegas.

Cyfrowy bliźniak będzie działał ze sztuczną inteligencją, która pomoże dostrzec sposoby na ulepszenie projektu — lub czy konkretna część może zostać zastąpiona bardziej optymalną. JetZero planuje też uruchomienie nowoczesnej "Fabryki Przyszłości" w USA, gdzie zamierza ściśle zintegrować rozwiązania automatyzacyjne Siemensa. Założeniem jest elektryfikacja, automatyzacja oraz cyfryzacja samolotów i procesu produkcyjnego.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Testy mają się rozpocząć już za dwa lata

Firma JetZero zamierza rozpocząć testy nowych samolotów do 2027 roku, choć... potrzebne fabryki jeszcze nie powstały. W listopadzie firma poinformowała o umowach z dostawcami dotyczących komponentów do systemu sterowania przyszłymi prototypami.

Perspektywy samolotów o konstrukcji mieszanej mają wieloletnią tradycję i zostały opisane już ponad sto lat temu przez rosyjskiego pilota Nicolasa Woevodsky'ego. Mimo ryzyka komercyjnego, samoloty te oferują znaczące zmniejszenie zużycia paliwa i hałasu, dzięki lepszej integracji układów napędowych.

Amanda Grzmiel, dziennikarka Wirtualnej Polski

wiadomościnaukasamoloty
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)