Nowe samoloty rozpoznawcze dla francuskiego lotniskowca. Kupują je od USA

Kto nie idzie do przodu, ten się cofa. Nie chcąc pozostać w tyle za rozwojem techniki i potencjalnymi przeciwnikami, lotnictwo pokładowe francuskiej marynarki wojennej pozyska ze Stanów Zjednoczonych nowe samoloty wczesnego ostrzegania i dowodzenia.

Wizualizacja E-2D Advanced Hawkeye, fot. Northrop GrummanWizualizacja E-2D Advanced Hawkeye w barwach francuskiego lotnictwa morskiego, fot. Northrop Grumman
Źródło zdjęć: © Licencjodawca

Nowe samoloty będą stacjonowały na jedynym francuskim lotniskowcu Charles de Gaulle, zapewniając jemu oraz stacjonującym na nim myśliwcom, doskonałą świadomość sytuacji taktycznej w promieniu setek kilometrów.

Francuzi stawiają na sprawdzone modele

Francuzi postawili na sprawdzone i znane sobie rozwiązane w postaci samolotów Northrop Grumman E-2D Advanced Hawkeye. W tej chwili Marine Nationale wykorzystuje poprzednią wersję tej maszyny – E-2C Hawkeye 2000. Producent samolotu poinformował, że w zakładach w St. Augustine na Florydzie rozpoczął się montaż końcowy pierwszego z trzech zamówionych przez Francję E-2D. Jego dostawa jest przewidziana na 2027 r., a dotychczasowa historia dostaw dla innych odbiorców wskazuje, że termin ten zostanie dotrzymany.

W tej chwili Francja dysponuje trzema E-2C Hawkeye 2000
W tej chwili Francja dysponuje trzema E-2C Hawkeye 2000 © Licencjodawca

– Jesteśmy dumni, że francuska marynarka wykorzystuje samoloty Hawkeye 2000 i nie możemy się doczekać dostarczenia produktu będącego skokiem generacyjnym w postaci E-2D Advanced Hawkeye – powiedziała Janice Zilch z Northropa.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

E-2 Hawkeye to jedyne zachodnie samoloty wczesnego ostrzegania zdolne do operowania z lotniskowców. Ich podstawowym zadaniem jest dozorowanie obszaru powietrznego i morskiego oraz kierowanie działaniami myśliwców. Załoga składa się z pięciu ludzi: dwóch pilotów i trzech operatorów sensorów odpowiadających za wykrywanie, identyfikację celów i naprowadzanie na nie myśliwców.

E-2C wszedł do służby w 1973 r. Wyprodukowano ponad 180 egzemplarzy dla US Navy i ponad 30 dla innych użytkowników, w tym Izraela, Japonii, Egiptu, Tajwanu, Singapuru czy Francji. Spośród użytkowników zagranicznych Francja jako jedyna wykorzystuje je zgodnie z pierwotnym przeznaczeniem w roli samolotów operujących z pokładu lotniskowca. W pozostałych przypadkach pełnią one rolę klasycznych samolotów wczesnego ostrzegania operujących z baz lądowych.

Samolot wczesnego ostrzegania E-2C Hawkeye 2000
Samolot wczesnego ostrzegania E-2C Hawkeye 2000 © Licencjodawca

Te samoloty były produkowane dla US Navy

Podstawowym wyposażeniem jest radar Lockheed Martin AN/APS-145 umieszczony w obrotowym talerzu zainstalowanym nad kadłubem samolotu. W optymalnych warunkach może wykrywać samoloty z odległości 550 km. Może śledzić 2000 obiektów równocześnie i naprowadzać myśliwce na 40 z nich. Dane z radaru są przedstawiane na kolorowych monitorach AN/UYQ-70 z możliwością przybliżania czy nakładania kilku warstw wyświetlanych informacji. Ponadto samolot jest wyposażony m.in. w radiostację UHF AN/ARC-158 z łączem wymiany danych, radiostację HF AN/ARQ-34, system dystrybucji danych taktycznych JTIDS czy urządzenia do automatycznego lądowania na lotniskowcu AN/ASW-25B.

W 2001 roku do służby weszła zmodernizowana odmiana E-2C Hawkeye 2000. Zmiany dotknęły przede wszystkim wyposażenia komputerowego. Samolot wyposażono w szybszy komputer misji Raytheon MCU opary na komponentach komercyjnych, antenę łączności satelitarnej, nowe systemy nawigacyjne i kontroli lotu oraz zdolność do kooperacyjnego wskazywania celów (cooperative engagement capability). Ta ostatnia zdolność polega na pobieraniu, integrowaniu i dystrybuowaniu obrazu sytuacji taktycznej stworzonego za pomocą nie tylko własnego radaru, ale też danych pobranych z satelitów czy radarów okrętowych. Francja kupiła jednego nowego E-2C Hawkeye 2000 i zmodernizował do tego standardu posiadane dwa klasyczne E-2C.

E-2C Hawkeye 2000 w konfiguracji do lądowania na lotniskowcu.
E-2C Hawkeye 2000 w konfiguracji do lądowania na lotniskowcu. Z tyłu widoczny hak do zaczepienia o liny hamujące. © Licencjodawca

Zmiany wprowadzone w E-2D Advanced Hawkeye dotknęły zarówno płatowiec jak i przede wszystkim radar. Jeśli chodzi o samą platformę to samolot w końcu uzyskał zdolność do tankowania w powietrzu metodą giętkiego przewodu. Uzupełnianie paliwa w trakcie lotu pozwala znacznie wydłużyć czas patrolowania, do dziewięciu godzin, bez konieczności powrotu na okręt. Ponadto w kokpicie zainstalowano całkowicie cyfrowe wyposażenie, w tym ekrany wielofunkcyjne, eliminując analogowe zegary.

Jednak główną zmianą jest zastosowanie całkowicie nowego radaru. W miejsce AN/APS-145 zainstalowano radar Lockheed Martin AN/APY-9. Nadal jest to radar z obrotową anteną, ale umożliwiającą elektroniczne nakierowanie wiązki na wybrane cele. Zasięg instrumentalny sięga 550 km. Radar jest bardziej czuły, ma większą niezawodność i może być wykorzystany również do wykrywania rakiet balistycznych.

Twórz treści i zarabiaj na ich publikacji. Dołącz do WP Kreatora

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Są znani z F-35. Zbudowali superdrona
Są znani z F-35. Zbudowali superdrona
Drony-wabiki. Ukraińcy używają ich na froncie
Drony-wabiki. Ukraińcy używają ich na froncie
W lecący samolot coś uderzyło. Już wszystko wiadomo
W lecący samolot coś uderzyło. Już wszystko wiadomo
"Latający Kreml". Putin może polecieć do Budapesztu luksusową maszyną
"Latający Kreml". Putin może polecieć do Budapesztu luksusową maszyną
Arktyczny bastion Putina. Półwysep Kolski to okno na świat i atomowy śmietnik Rosji
Arktyczny bastion Putina. Półwysep Kolski to okno na świat i atomowy śmietnik Rosji
Jak dotrzeć do Urana w kilka lat? Naukowcy z MIT wskazują sposób
Jak dotrzeć do Urana w kilka lat? Naukowcy z MIT wskazują sposób
Przyjrzeli się wojnie w Ukrainie. Wiedzą, jakiej broni nigdy nie kupią
Przyjrzeli się wojnie w Ukrainie. Wiedzą, jakiej broni nigdy nie kupią
Chiny przywiozły z Księżyca zaskakujący materiał. Tego się tam nikt nie spodziewał
Chiny przywiozły z Księżyca zaskakujący materiał. Tego się tam nikt nie spodziewał
Kometa 3I/ATLAS jednak ma anty-warkocz. Nowe zdjęcia potwierdzają
Kometa 3I/ATLAS jednak ma anty-warkocz. Nowe zdjęcia potwierdzają
Odkryto rytualny kompleks w Jordanii. Pokazuje historię epoki brązu
Odkryto rytualny kompleks w Jordanii. Pokazuje historię epoki brązu
Nowy sprzęt dla Ukrainy. Chcą kupić śmigłowce
Nowy sprzęt dla Ukrainy. Chcą kupić śmigłowce
SpaceX straci kontrakt na lądowanie na Księżycu? Rewolucja w programie Artemis
SpaceX straci kontrakt na lądowanie na Księżycu? Rewolucja w programie Artemis
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀