Nowe silniki do Krabów? HSW podpisuje umowę z niemieckim koncernem RENK

krab, armatohaubica
krab, armatohaubica
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons | Sgt. Gavin K. Ching, U.S. Army National Guard, domena publiczna
Łukasz Michalik

15.11.2023 19:55, aktual.: 17.01.2024 13:47

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Huta Stalowa Wola podpisała list intencyjny, dotyczący współpracy z Grupą RENK i jej oddziałem RENK America. Współpraca ma dotyczyć silników dla pojazdów gąsienicowych. Oznacza to, że na nowe silniki mogą liczyć m.in. polskie armatohaubice Krab.

Przekładnie, układy zawieszenie i kompletne zespoły napędowe zostaną dostarczone przez RENK Group do polskiego producenta sprzętu wojskowego, Huty Stalowa Wola.

Zapisy listu intencyjnego, podpisanego przez HSW i RENK Group wskazują, że w HSW ma ponadto zostać uruchomiona produkcja wybranych komponentów, a dalsza współpraca obu podmiotów ma dotyczyć układów napędowych dla pojazdów gąsienicowych.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Udostępnione przez oba koncerny informacje są na razie lakoniczne i nie wskazują, których pojazdów dotyczy porozumienie, choć sztandarowym pojazdem gąsienicowym, produkowanym obecnie przez HSW, pozostaje AHS Krab.

Ponadto podzespoły RENK znajdują się już teraz m.in. w czołgach Leopard 2 i K2GF Black Panther, czy kołowych transporterach opancerzonych Rosomak.

 Współpraca HSW i RENK


Jako techniczni liderzy w swoich dziedzinach HSW i RENK Group osiągną synergię, która nie tylko stworzy dogodne warunki do postępu technicznego, ale też będzie stanowiła o zaangażowaniu w bezpieczeństwo naszych krajów oraz ich obrońców.

Susanne Weigandprezes zarządu RENK Group


Niniejsze porozumienie umożliwi RENK America zaoferowanie efektywnych kosztowo, sprawdzonych w boju zespołów napędowych na potrzeby platform HSW oraz ustanowienie potencjału produkcyjnego w Polsce.

ed Trzesniowskidyrektor generalny RENK America

RENK Group to niemiecki koncern, będący światowym potentatem w dziedzinie produkcji skrzyń biegów, przekładni, układów zawieszenia czy silników czołgowych.

Jego amerykański oddział, RENK America odpowiada m.in. za przekładnie stosowane w wozach zabezpieczenia technicznego M88 Hrercules, zamówionych przez Polskę z myślą o współpracy z  czołgami Abrams.

W kontekście współpracy HSW i RENK warto przypomnieć, że Polska dysponowała w przeszłości zdolnościami w zakresie produkcji i rozwoju silników czołgowych - w kraju powstawały m.in. silniki do czołgów PT-91 Twardy. Utracono je wraz z likwidacją w 2012 roku zakładów PZL-Wola.

Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski

Komentarze (64)