Nowe silniki do Krabów? HSW podpisuje umowę z niemieckim koncernem RENK
Huta Stalowa Wola podpisała list intencyjny, dotyczący współpracy z Grupą RENK i jej oddziałem RENK America. Współpraca ma dotyczyć silników dla pojazdów gąsienicowych. Oznacza to, że na nowe silniki mogą liczyć m.in. polskie armatohaubice Krab.
15.11.2023 | aktual.: 17.01.2024 13:47
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Przekładnie, układy zawieszenie i kompletne zespoły napędowe zostaną dostarczone przez RENK Group do polskiego producenta sprzętu wojskowego, Huty Stalowa Wola.
Zapisy listu intencyjnego, podpisanego przez HSW i RENK Group wskazują, że w HSW ma ponadto zostać uruchomiona produkcja wybranych komponentów, a dalsza współpraca obu podmiotów ma dotyczyć układów napędowych dla pojazdów gąsienicowych.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Udostępnione przez oba koncerny informacje są na razie lakoniczne i nie wskazują, których pojazdów dotyczy porozumienie, choć sztandarowym pojazdem gąsienicowym, produkowanym obecnie przez HSW, pozostaje AHS Krab.
Zobacz także: Rozpoznasz te myśliwce i bombowce?
Ponadto podzespoły RENK znajdują się już teraz m.in. w czołgach Leopard 2 i K2GF Black Panther, czy kołowych transporterach opancerzonych Rosomak.
Współpraca HSW i RENK
RENK Group to niemiecki koncern, będący światowym potentatem w dziedzinie produkcji skrzyń biegów, przekładni, układów zawieszenia czy silników czołgowych.
Jego amerykański oddział, RENK America odpowiada m.in. za przekładnie stosowane w wozach zabezpieczenia technicznego M88 Hrercules, zamówionych przez Polskę z myślą o współpracy z czołgami Abrams.
W kontekście współpracy HSW i RENK warto przypomnieć, że Polska dysponowała w przeszłości zdolnościami w zakresie produkcji i rozwoju silników czołgowych - w kraju powstawały m.in. silniki do czołgów PT-91 Twardy. Utracono je wraz z likwidacją w 2012 roku zakładów PZL-Wola.
Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski