Latająca cysterna Y‑20U. Amerykańskie bazy na Pacyfiku w zasięgu chińskiego lotnictwa

Chiny po raz pierwszy zaprezentowały publicznie powietrzne tankowanie z wykorzystaniem Y-20U. Nowa, chińska latająca cysterna została zaprezentowana 26 sierpnia podczas pokazów lotniczych w mieście Changchun. Nowy samolot oznacza skokowy wzrost możliwości chińskiego lotnictwa – w jego zasięgu znalazły się amerykańskie bazy na Pacyfiku.

Y-20 w locie
Y-20 w locie
Źródło zdjęć: © Alert5, Lic. CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons
Łukasz Michalik

27.08.2022 | aktual.: 27.08.2022 10:19

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Latająca cysterna Y-20U (YU-20) to jedna z wersji samolotu transportowego Y-20, opracowanego w zakładach Xi'an Aircraft Industrial Corporation. Choć chińskie władze przedstawiają konstrukcję jako nowy samolot opracowany siłami własnego przemysłu, w jego powstaniu brali również ukraińscy specjaliści z zakładów Antonowa, a Y-20 może być głęboką modyfikacją ukraińskiego projektu samolotu An-70-600.

Nieoficjalne źródła wskazują także na możliwość wykorzystania przez Chiny szpiegostwa przemysłowego – w 2008 roku aresztowano jednego z inżynierów Boeinga, Su Bina, odpowiedzialnego za przekazanie Chinom dokumentacji samolotu transportowego C-17 Globemaster III, a także danych na temat maszyn F-35 i F-22.

Latająca cysterna Y-20U

Prototyp Y-20 został oblatany w 2013 roku, a pierwsze maszyny rozpoczęły służbę w roku 2021. Samolot ma 47 metrów długości, rozpiętość skrzydeł sięgającą 50 metrów, a jego masa startowa wynosi 220 ton.

Samolot jest napędzany czterema silnikami odrzutowymi – zastosowane początkowo rosyjskie D-30K-2 w wersji Y-20B zostaną zmienione na wyprodukowane w Chinach, nowe silniki WS-20.

Prototyp Y-20
Prototyp Y-20© Airliners.net, Lic. CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons, wc

Chiński samolot dysponuje udźwigiem około 50 ton czyli nieco mniej od amerykańskiego odpowiednika (choć niektóre źródła podają nawet 66 ton). Udane próby wersji transportowej skłoniły Chiny do budowy – na bazie Y-20 – kolejnych wariantów samolotu.

Jest to m.in. maszyna wczesnego ostrzegania, walki radioelektronicznej, (prawdopodobnie) latający szpital, a także latająca cysterna Y-20U.

Nowe możliwości chińskiego lotnictwa

Y-20U, który może transportować nawet 90 ton paliwa, znacząco zwiększa zasięg działania chińskiego lotnictwa. Wprowadzenie Y-20U do służby oznacza zdolność do wykonania przez Chiny uderzenia lotniczego na amerykańskie bazy na Pacyfiku, w tym także na bazę na wyspie Guam, oddaloną od Chin o około 3 tys. km.

Warto zaznaczyć także inne, dodatkowe znaczenie samolotu tego typu, jako tzw. multiplikatora siły. Możliwość wykorzystania latających cystern sprawia, że samoloty patrolujące przestrzeń powietrzną mogą rzadziej lądować, co – w praktyce – zapewnia podobne możliwości, jak w sytuacji, gdyby było ich więcej.

Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski

Komentarze (34)