Gigant trafi do Ukrainy. Antonov An‑124 skonfiskowany Rosjanom
Premier Ukrainy Denys Szmyhal poinformował o skutkach sankcji Kanady wobec Rosji, które bezpośrednio będą dotyczyć kraju obrońców. Do Ukrainy trafi skonfiskowany samolot Antonov An-124 "Rusłan". Wyjaśniamy, czym wyróżnia się ta konstrukcja.
"Nowy pakiet sankcji przeciwko Rosji z Kanady. W szczególności przeciwko firmie Wołga-Dniepr. Przygotowanie do konfiskaty samolotu An-124 i innych aktywów agresora w Kanadzie i przekazanie ich na rzecz Ukrainy." – czytamy na oficjalnym profilu Szmyhala na Facebooku.
Uziemiona maszyna Rosjan w Kanadzie. Wkrótce trafi do Ukrainy
Antonov An-124 został zatrzymany na lotnisku w Toronto (Kanada) zaraz po rozpoczęciu inwazji Rosji. Maszyna należąca do przewoźnika Wołga-Dniepr przywiozła do Kanady testy na obecność COVID-19, a na skutek wybuchu wojny została uziemiona. Od tego czasu stoi zaparkowana na lotnisku, i jak donosi "Independent", każdy dzień postoju tego samolotu kosztuje ponad 1 tys. dol. kanadyjskich, co w przeliczeniu na złotówki daje kwotę ponad 3,5 tys. zł.
Serwis Militarny podaje też, że firma Wołga-Dniepr miała w ostatnich latach wydawać certyfikaty niezgodne z postanowieniami międzynarodowych konwencji dotyczących lotnictwa, co stanowiło o zagrożeniu podczas wykonywania przelotów. An-124 ma zostać przekazany ukraińskiej Narodowej Agencji ds. Identyfikacji, Przeszukiwania i Zarządzania Mieniem Uzyskanym z Korupcji i Innych Przestępstw.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Antonov An-124 "Rusłan" to ważny samolot transportowy
Pierwszy lot tego gigantycznego samolotu odbył się 24 grudnia 1982 r., kilka lat po rozpoczęciu budowy w 1979 r. "Rusłana" nie należy jednak mylić z nieco większym (i jednocześnie największym na świecie) An-225 "Mrija", który spłonął w hangarze na lotnisku w Hostomelu pod koniec lutego 2022 r.
An-124 "Rusłan" jest największym wojskowym samolotem transportowym pozostającym w służbie. Załoga maszyny składa się z 6 osób (dwóch pilotów, nawigatora, mechanika i inżyniera pokładowego oraz operatora radiowego). Może transportować do 88 pasażerów w górnym kadłubie oraz dodatkowe 350 osób w przestrzeni ładunkowej na przygotowanych siedzeniach. W porównaniu do An-225 "Mrija", mniejszy "Rusłan" wykorzystuje 4 zamiast 6 silników Progress D-18T o ciągu 229 kN każdy.
Silniki w połączeniu ze zbiornikami paliwa o pojemności ponad 260 tys. litrów pozwalają uzyskać zasięg nawet 11,5 tys. km z ładunkiem o masie 40 ton. Maksymalna prędkość "Rusłana" wynosi 865 km/h. Jeśli natomiast chodzi o wymiary samolotu, An-124 charakteryzuje się długością 69,1 m, wysokością 21,08 m oraz rozpiętością skrzydeł 73,3 m. Maksymalna waga transportowanego przez "Rusłana" towaru wynosi 150 ton.
Wartą podkreślenia cechą tej ogromnej konstrukcji jest także charakterystyczne podwozie przystosowane do lądowania na nierównych pasach startowych. Samolot potrafi też opuścić swój dziób bliżej ziemi, aby ułatwić rozładunek towaru przez przednie drzwi ładunkowe. Poza tym "Rusłan" posiada wbudowany dźwig będący w stanie przenieść przedmioty o wadze do 30 ton.
Norbert Garbarek, dziennikarz Wirtualnej Polski