Czołgi za miliony przerzucone do Polski. Leopardy długo tutaj nie zabawiły
Anita Anand, kanadyjska minister obrony, poinformowała za pośrednictwem Twittera o zakończeniu procesu transportu ośmiu czołgów Leopard 2, które Kanada obiecała Ukrainie. Maszyny zostały przewiezione do Polski. Ostatnia partia kanadyjskich czołgów już niedługo trafi w ręce ukraińskich żołnierzy. Przypominamy, jak transportuje się ważące ok. 55 ton pojazdy.
14.04.2023 | aktual.: 14.04.2023 20:24
Pierwszy kanadyjski czołg Leopard 2A4 dla Ukrainy dotarł do Polski na początku lutego 2022 r. Wówczas Anita Anand również informowała o całym zdarzeniu na Twitterze. Maszynę przetransportowano na pokładzie jednego z Boeingów C-17 Globemaster III, należących do Kanadyjskich Sił Powietrznych. To właśnie ten ciężki wojskowy samolot transportowy pomógł w dostawie kolejnych czołgów Leopard 2A4 do Polski.
Czołgi Leopard 2A4 dla Ukrainy na pokładzie C-17
C-17 Globemaster III to prawdziwa maszyna do zadań specjalnych. Samolot produkowany przez Boeinga, który jest na wyposażeniu m.in. USA, Kanady, Wielkiej Brytanii czy Indii, powstał jako odpowiedź na współczesne potrzeby w zakresie szybkiego i niezawodnego transportu sprzętu wojskowego oraz humanitarnego transportu powietrznego.
Przykładowo, Amerykanie wykorzystali C-17 Globemaster III do transportu sprzętu wojskowego na wizytę prezydenta Joe Bidena w Polsce. Maszyna sprawdziła się też podczas historycznego lotu 15 sierpnia 2021 r. Amerykański C-17 przetransportował wtedy 823 obywateli Afganistanu z międzynarodowego lotniska Hamid Karzai. Była to rekordowa liczba pasażerów na pokładzie tego samolotu (wcześniejszy rekord padł podczas ewakuacji 670 mieszkańców Tacloban na Filipinach).
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jak już informowaliśmy, C-17 Globemaster III może przetransportować nie tylko imponującą liczbę osób. Na jego pokładzie zmieszczą się np. trzy śmigłowce CH-146 Griffon ze zbiornikami do tankowania, trzy śmigłowce bojowe AH-64 Apache, bateria przeciwlotnicza Patriot, pięć wozów bojowych Stryker albo czołg M1 Abrams lub Leopard, jak miało to miejsce w opisywanym przypadku transportów z Kanady. Masa jednego takiego czołgu to ok. 55 ton.
Transport ciężkiego sprzętu wojskowego wymaga platformy odpowiednich rozmiarów. Takie bez wątpienia posiada C-17. Olbrzym ma ponad 53 m długości, blisko 17 m wysokości, a rozpiętość jej skrzydeł wynosi 51,74 m. Maksymalna ładowność maszyny szacowana jest na ponad 77 ton, co oznacza, że bez problemu przetransportuje większość współczesnych czołgów. Co ciekawe, maszyna została tak skonstruowana, aby pomimo swoich rozmiarów móc startować i lądować nawet na niewielkich lotniskach, w trudnych warunkach. W pierwszym przypadku maszyna potrzebuje pasa o długości jedynie 1064 m i szerokości 27,4 m.
Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski