An‑225 Mrija wiecznie żywy? Jego "serce" trafiło do innych maszyn

Linie lotnicze Antonov wykorzystują silniki z ogromnego An-225 Mrija w mniejszych samolotach An-124 Rusłan. Poinformował o tym Maksym Sanotsky, zastępca dyrektora generalnego przedsiębiorstwa Antonow w rozmowie z Deutsche Welle. An-225 Mrija był największym samolotem świata. Został zniszczony na lotnisku w Hostomelu w pierwszych dniach inwazji Rosji na Ukrainę.

An-225 Mrija
An-225 Mrija
Źródło zdjęć: © CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons | Base
Karolina Modzelewska

Maksym Sanotsky poinformował, że Antonow eksploatuje pięć samolotów An-124 Rusłan, które obecnie mają swoją siedzibę w niemieckim mieście Lipsk. W maszynach można wykorzystać silniki z legendarnej Mriji, ponieważ oba samoloty wykorzystują ten sam typ silników D-18T, a w An-225 zamontowano ich sześć. Ukraiński serwis Militarny zaznacza, że jeden z silników został zdemontowany jeszcze przed wojną. Podkreśla też, że ze zniszczonej Mriji zdemontowano również elementy mechanizacji skrzydeł, które mają być wykorzystane podczas ewentualnej produkcji drugiego egzemplarza An-225.

An-225 Mrija - ukraińska legenda wciąż żywa

An-225 Mrija był unikalną maszyną, zaprojektowaną i wyprodukowaną przez Biuro Projektowe Antonova na bazie An-124 Rusłan w ramach programu Buran. Program zakładał, że An-225 Mrija będzie wykorzystywany do transportu wahadłowca kosmicznego Buran oraz elementów rakiety Energia. Radzieckiego programu nie udało się jednak ukończyć. W planach była budowa drugiego An-225. Rozpoczęto ją pod koniec lat 80 XX. wieku w ramach Radzieckiego Programu Kosmicznego, ale do dzisiaj maszyny nie ukończono.

Mrija była więc jedynym egzemplarzem An-225, który zyskał miano największego i najcięższego transportowego samolotu świata. Od 2001 r. był on komercyjnie wykorzystywany przez ukraińskie linie lotnicze Antonov Airlines. Służył przede wszystkim do przewożenia ciężkich ładunków. Przykładowo, podczas ostatniej wizyty w Polsce, 9 stycznia 2022 r., An-225 Mrija transportował ładunek z Chin dla firmy Canpack Brzesko.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jak już informowaliśmy, imponująca maszyna miała długość 84 m, wysokość 18,1 m, a rozpiętość jego skrzydeł przekraczała 88 m. Samolot mógł wznosić się w powietrze z prędkością 9,65 m/s i lecieć z maksymalną prędkością 850 km/h. Jego maksymalna masa startowa wynosiła aż 640 000 kg. Maszyna mogła transportować ładunki o masie sięgającej 250 000 kg, a gdyby ktoś zechciał zrobić z tego samolotu wersję pasażerską, na jego pokład mogłoby wejść nawet 1500 osób.

Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski

Wybrane dla Ciebie