Fregaty Miecznik. Uzbrojenie i wyposażenie polskich okrętów
Program budowy polskich fregat nabiera coraz konkretniejszych kształtów. Po wyborze projektu i zagranicznego partnera przyszedł czas na szczegóły dotyczące harmonogramu budowy i wyposażenie okrętów. Wydaje się, że zostało skonfigurowane w przemyślany sposób.
Podczas konferencji prasowej 8 kwietnia 2022 roku został przedstawiony nowy harmonogram budowy "Mieczników". Projekt został przyspieszony – okręty mają być gotowe do 2030 roku, a nie – jak wstępnie zakładano – cztery lata później.
Ujawniono także szczegóły związane z wyposażeniem i uzbrojeniem nowych polskich okrętów. Podsumowanie tych informacji podał na swoim Twitterze m.in. Jarosław Wolski z magazynu "Nowa Technika Wojskowa".
Fregaty Miecznik - uzbrojenie
Okręty mają zostać uzbrojone w armatę Oto Melara kalibru 76mm i dwa polskie zestawy przeciwlotnicze OSU 35-Tryton z działkami kalibru 35 mm. Głównym uzbrojeniem fregat będzie 16 pocisków przeciwokrętowych RBS-15 mk.3 lub Mk.4.
To broń dobrze znana polskiej Marynarce Wojennej – po osiem pocisków tego typu trafiło na pokłady polskich okrętów rakietowych typu Orkan (ORP Orkan, Piorun i Grom).
Na pokładach "Mieczników" znajdą się również uniwersalne, 32-komorowe (jedna komora może mieścić kilka pocisków!) wyrzutnie Mk.41 VLS, w których może znaleźć się zróżnicowany zestaw startujących pionowo rakiet. Działanie systemu pionowych wyrzutni pokazuje poniższy film:
Fregaty Miecznik – pociski przeciwlotnicze i radary
Wśród nich na pewno będą przeciwlotnicze, brytyjskie pociski CAMM, w tym – w przyszłości – być może również dalekiego zasięgu. Pociski tego typu, w wersji lądowej (lądowy system nosi nazwę Sky Sabre), stacjonują już w Polsce.
Zostały przebazowane przez Wielką Brytanię na naszą wschodnią granicę w ramach sojuszniczej pomocy, udzielonej w związku z rosyjską napaścią na Ukrainę.
Informacje o celach i zagrożeniach "Mieczniki" pozyskają m.in. z 4-ścianowego radaru AESA (Active Electronically Scanned Array) NS-400, umieszczonego w formie płaskich paneli na ścianach okrętowej nadbudówki lub masztu, a także z rotacyjnego radaru NS-50. Oba radary to dzieło koncernu Thales.