Europejski superpocisk. Mocarstwa już myślą nad jego następcą
Wielka Brytania i Francja ogłosiły wspólne prace nad nową generacją pocisków powietrze-powietrze, które mają wzmocnić możliwości lotnictwa państw NATO.
Jak podaje UK Defence Journal Wielka Brytania i Francja podjęły decyzję o wspólnym rozwoju nowej generacji pocisków powietrze-powietrze, co ogłoszono w deklaracji Lancaster House 2.0.
W ramach porozumienia oba rządy planują rozszerzenie możliwości pocisku Meteor, rozpoczynając wspólne badania z przemysłem mające pomóc w rozwoju jego następcy. Wykorzystywany obecnie na samolotach Eurofighter Typhoon, Rafale czy JAS 39 Gripen pocisk MBDA Meteor stał się rozwojowym wzorcem dla przyszłych europejskich pocisków przeznaczonych m.in. dla samolotów 6. generacji.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Deklaracja zobowiązuje oba kraje do utworzenia nowego, wspólnego biura zadaniowego, które będzie współpracować z OCCAR, czyli europejską agencją zakupową. Biuro to będzie koordynować wspólne programy rakietowe, w tym Meteora w celu poprawy efektywności przemysłowej.
Ogłoszone badania mają zapewnić, że jego następca sprosta przyszłym wymaganiom. Warto zaznaczyć, że ogłoszenie prac nad następcą w chwili lub niedługo po wprowadzeniu do służby nowego uzbrojenia nie jest niczym nadzwyczajnym. Prace rozwojowe niestety zajmują lata, a dodatkowo taki format pracy zapewnia ciągłość kadry inżynierskiej, której efekty mogą też być implementowane w programach modernizacji pocisków przykładowo za 10-20 lat.
MBDA Meteor — rewolucyjna baza do dalszego rozwoju
Meteor to pocisk powietrze-powietrze dalekiego zasięgu opracowany przez koncern MBDA we współpracy z Wielką Brytanią, Francją, Niemcami, Włochami, Hiszpanią i Szwecją. Zaprojektowany do walki poza zasięgiem wzroku w trudnych warunkach, jest zdolny do zwalczania manewrujących samolotów oraz mniejszych zagrożeń, takich jak pociski manewrujące czy nawet drony.
Jego zasięg wynosi nawet 200 kilometrów, a tzw. strefa "No Escape Zone" wewnątrz której pocisku nie można wymanewrować manewrami unikowymi, ponieważ ten ma jeszcze możliwość odzyskania energii i ponowienia ataku ma przekraczać 60 kilometrów. Jest to ogromna przewaga nad klasycznymi pociskami typu np. AIM-120 AMRAAM.
Sekret pocisku MBDA Meteor
Kluczem przewagi Meteora jest jego napęd wykorzystujący silnik strumieniowy zdolny do osiągania prędkości powyżej Mach 4 przy zachowaniu energii w końcowej fazie lotu. W przypadku zwykłych pocisków stosowany jest silnik rakietowy, który zwykle pracuje kilka lub kilkanaście sekund, po czym pocisk leci już siłą rozpędu.
Z kolei w przypadku Meteora zastosowany jest silnik strumieniowy, który przy tej samej objętości paliwa będzie działał dłużej. Normalnie w paliwie rakietowym jest określona mieszanka substancji palnej i utleniacza, a w przypadku Meteora całość miejsca może zajmować substancja palna, ponieważ tlen jest pobierany z atmosfery przez wloty powietrza pełniące też funkcję sprężarki przy odpowiedniej prędkości.
Ponadto pocisk ma silnik wyposażony w regulację ciągu, co w połączeniu z działaniem pokładowej elektroniki zapewnia dostosowanie charakterystyki pracy do danego celu. W zależności od decyzji elektroniki pocisk może osiągnąć maksymalną prędkość i lecieć w stronę celu siłą rozpędu lub np. oszczędzać paliwo do ostatniej fazy lotu jeśli cel ma dobre właściwości manewrowe.
Europejskim pociskiem poza państwami Europy bardzo interesują się też Japonia czy Republika Korei chcąca uzbroić w niego swój samolot przyszłości KF-21 Boramae.